الگوریتم ونیز Venice از اولین الگوریتم هایی است که گوگل برای بهبود عملکرد خود و کسب رضایت هرچه بیشتر کاربران ارائه داد و مانند دیگر الگوریتم های گوگل تحولات عظیمی را در صفحات وب و ترفندهای سئو به وجود آورد. زمانی که گوگل برای اولین بار از این الگوریتم استفاده کرد، نیاز به آن را خیلی جدی نمی دانست. برای همین تنها در قسمتی از سمت راست صفحه نتایج خود، گزینه ای به نام Google Places را فعال کرد که جستجوی محلی را برای کاربران امکان پذیر می نمود.

میزان استفاده و سرچ کاربران با استفاده از همین گزینه کوچک آن قدر زیاد بود که گوگل را به فکر فرو برد. این موتور جستجوگر متوجه شد که هدف بسیاری کاربران از جستجو در گوگل پیدا کردن خدمات و محصولاتی است که به محل زندگی آن ها نزدیک باشد. هر چه نزدیک تر، بهتر! به همین دلیل بود که گوگل برای بهینه سازی و تکمیل این الگوریتم دست به کار شد و در نهایت در فوریه سال ۲۰۱۲ از تغییراتی که برای این الگوریتم اتفاق افتاده بود، در وبلاگ Inside Search رونمایی کرد. در ادامه با هم نگاهی به چگونگی عملکرد و تغییرات الگوریتم Venice در سال های بعد از آن نیز خواهیم پرداخت.

 

الگوریتم ونیز Venice چه دستاوردی برای گوگل داشت؟

گوگل مانند بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ دیگر براساس مراجعه کاربران به اهداف تجاری خود دست پیدا می کند. به همین دلیل است که به کسب رضایت هرچه بیشتر کاربران خود تأکید ویژه ای دارد. به عبارت دیگر، گوگل برای اینکه کاربران خود را از دست ندهد، شبانه روز در تلاش است تا نزدیک ترین و بهترین صفحات وب را در جواب سوالات مختلف و سرچ های گوناگون کاربران نمایش دهد.

پیش از روی کار آمدن الگوریتمی به نام ونیز، وقتی کاربری در گوگل نام مراکز فروش مختلفی را سرچ می کرد، اطلاعات مفیدی به دست نمی آورد. برای مثال اگر کاربر کلمه «داروخانه» را جستجو می کرد، لیستی از وبگاه های مختلف که به داروخانه اشاره کرده بودند، در صفحه به آن ها نمایش می داد. این داروخانه ها ممکن بود هر کدام در شهرهای مختلفی، با صدها و هزاران کیلومتر فاصله از محل سکونت کاربر مشغول به فعالیت باشند. حتی اگر کاربر در ادامه ی کلمه “داروخانه” اسم شهر و یا منطقه محل سکونت خود و سایر جزییات را هم می نوشت، باز هم به جواب دلخواه خود نمی رسید و داروخانه نزدیکی را در میان نتایج به آن ها نشان نمی داد. در نهایت مجبور می شد قید گوگل را بزند و خودش برای پیدا کردن نزدیک ترین داروخانه به محل زندگی اش دست به کار شود.

گوگل وقتی متوجه اشتباه کار و نارضایتی کاربران خود شد، سرویس گوگل مپ را رونمایی کرد و امیدوار بود که با گسترش این سرویس بتواند مشکلات کاربران را حل کند و البته که مثل همیشه موفق هم شد. در گام اول اضافه کردن سرویس گوگل مپ این امکان را به کاربران داد که براساس موقعیت جغرافیاییِ مکان و محل فعلی خود به جستجوی خدمات و محصولات بپردازند و کمی بعد کاربران حتی این امکان را پیدا کردند که به صورت دستی موقعیت مورد نظر خود را در گوگل انتخاب کرده و براساس موقعیت مشخص شده، نتایج به درد بخوری را در صفحه مشاهده کنند.

امروزه با استفاده از سرویس گوگل مپ و الگوریتم ونیز Venice، شما اگر به جستجوی عبارت “داروخانه” بپردازید، قبل از نشان دادن هر سایتی، یک نقشه به شما نمایش داده می شود که بر روی آن مکان جغرافیایی تمامی داروخانه های اطراف شما نمایش داده می شود. شما می توانید به راحتی موقعیت خود را بر روی این نقشه تغییر داده و نتایج متفاوتی را مشاهده کنید. در واقع الگوریتم Venice موقعیت مکانی کاربر را با استفاده از گوگل مپ، آی پی سیستمی که با آن جستجو می کند و همچنین اطلاعات موقعیت مکانی یا همان GPS تشخیص می دهد و این موقعیت مکانی را در نمایش دادن نتایج جستجوی کاربر در نظر می گیرد.

تحولاتی که الگوریتم Venice برای سئو رقم زد؟

تمام صفحات وب برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل و حتی بالاتر از آن، نمایش داده شدن در سه ردیف اول نتایج گوگل رقابت بسیار شدیدی با یکدیگر دارند. از این رو به محض اینکه یکی از الگوریتم های گوگل تغییراتی پیدا می کنند، تمام سایت ها به تکاپو می افتند تا با به روز رسانی هر چه سریع تر خود توجه گوگل را زودتر جلب کرده و با راه پیدا کردن به نتایج نخست صفحه SERP کاربران بیشتری را به وبگاه خود دعوت کنند. به بیان دیگر این الگوریتم های گوگل هستند که می توانند با تغییر در قوانین سئو سایت، جایگاه صفحات وب را در صفحه نتایج دگرگون کرده و بالا و پایین کنند. هنگامی که الگوریتم ونیز Venice هم به صورت رسمی توسط گوگل معرفی و وارد کار شد، بسیاری از کسب و کارهای کوچک دچار تحول شدند. حالا وقتی کاربر برای خرید و یا پیدا کردن محصول یا خدمت مورد نظر خود از گوگل کمک میگرفت، تنها کسب و کارهای معروف و بزرگ نبودند که نمایش داده می شدند، بلکه در کنار آن ها اسمی از تمامی کسب وکارهای کوچک که در منطقه جغرافیایی کاربر فعالیت داشتند، نیز برده می شد و این موضوع یک فرصت طلایی برای کسب و کارهای کوچک و نه چندان معروف به وجود آورد. به عبارت دیگر با وجود الگوریتم محلی ونیز اگر بعد از نام فروشگاه و یا مرکز ارائه خدمت، نام منطقه یا شهر خود را وارد کنید، هم براساس موقعیت کسب و کار و هم بر مبنای اندازه و اهمیت آن، کسب و کارها لیست شده و در نتایج گوگل نمایش داده می شوند. همچنین براساس این الگوریتم اگر شما در شهر تهران عبارتی مثل «کتابخانه» را سرچ کنید، نسبت به کاربری که در شهر مشهد «کتابخانه» را جستجو می کند؛ نتایج متفاوتی را خواهید دید.

سوء استفاده از الگوریتم محلی Venice

از آن جایی که الگوریتم های گوگل مهم ترین ملاک این موتور جستجوگر عظیم در نمایش نتایج است، همواره وقتی یک الگوریتم معرفی می شود، بسیاری از صفحات وب دست به دامن ترفندهای سئو کلاه سیاه شده و اسپم هایی را برای استفاده از الگوریتم ابداع می کنند. زمانی که برای اولین بار الگوریتم ونیز Venice به صورت رسمی معرفی شد، بسیاری از سایت ها برای اینکه در نتایج جستجو بیشتر دیده شوند، در قسمتی از صفحات خود، نام تمامی شهرها و مناطق جغرافیایی را وارد کردند. گوگل در ماه های اول متوجه این ترفند نبود و نام این صفحات را در نتایج SERP تمامی شهرها نمایش می داد. اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی گوگل با به روز رسانی های متعدد و تنگ تر نمودن عرصه برای اعتبار سنجی توانست مچ این وبگاه ها را نیز بگیرد. یکی از مهم ترین کارهایی که برای بسته شدن دست این اسپم ها توسط گوگل انجام گرفت، ارائه سرویس Google My Business بود که با آن گوگل به همه کسب و کارها این امکان را داد که خود را در گوگل مپ ثبت کرده و در نتایج جستجو دیده شوند.

یک پای الگوریتم محلی ونیز لنگ بود…

با اینکه معرفی الگوریتم Venice یک شروع طوفانی را برای اجرای سئوی محلی در پی داشت اما برای گسترش و توسعه آن به تنهایی راه به جای نبرد. از این رو گوگل به منظور ارتقا و کامل اجرای شدن لوکال سئو، الگوریتم های دیگری را نیز برای کمک به ونیز ابداع کرد.

الگوریتم کبوتر Pigeon ناجی ونیز شد

الگوریتم کبوتر با تأکید بر روی سئوی محلی و به منظور تکمیل وظایف الگوریتم ونیز Venice معرفی شد. این الگوریتم دقیقاً زمانی وارد عمل می شود که کاربر در میان عبارتی که جستجو کرده است، به نام مکان و یا شهری خاص، تأکید ویژه کرده باشد. معرفی این الگوریتم منجر به ارتقای Local SEO و از همه مهم تر شکل گیری لوکال پک ها شد که برای کاربران تجربیات بسیاری شیرینی را به همراه داشت.

الگوریتم موش کور دست ونیز را گرفت

الگوریتم موش کور وارد میدان شد تا کسب و کارهای کوچک محلی را شناسایی کرده و آن ها را در لیست نتایج گوگل براساس سئوی محلی وارد کند و به این صورت باعث شد هنگامی که کاربر جستجویی در گوگل انجام می دهد، تعداد بیشتری از کسب و کارهای کوچک به او معرفی شده و نمایش داده شوند و به این ترتیب سه الگوریتم “موش کور“، “کبوتر” و “ونیز” با دست به دست هم دادن موفق شدند که لوکال سئو هر چه بیشتر به جایگاه واقعی خود نزدیک شود. البته اینجا پایان کار گوگل نیست، این موتور جستجوگر هر لحظه و هر ثانیه در حال ارتقا و به روز رسانی الگوریتم های خود است تا هیچ کاربری دست خالی از صفحه نتایجش بیرون نرود.

۳ ترفند برای ارتقا سئوی سایت با استفاده از الگوریتم Venice

حالا که با تأثیر این الگوریتم بر روی بهینه سازی رتبه وبگاه برای موتور جستجوگر گوگل آشنا شدید، حتماً این سوال برایتان پیش آمده که چطور می توان با استفاده از این الگوریتم رتبه سئو صفحه وب خود را ارتقا ببخشیم؟ برای این کار کافیست از چند ترفند کوچک زیر استفاده کنید.
۱- حتماً آدرس کامل و دقیقی از شرکت، فروشگاه و یا سازمان در وبگاه خود درج نمایید.
۲- اطلاعات جغرافیایی دقیقی از محل خود را در سرویس Google Places وارد کنید.
۳- از کلمات کلیدی اصلی و فرعی که به منطقه ، شهر جغرافیایی و موقعیت شما اشاره دارند، در سایت خود استفاده کنید.

جمع بندی

الگوریتم ونیز Venice یکی از الگوریتم های گوگل است که به ارتقا سئوی محلی کمک شایانی کرد. این الگوریتم برای گوگل دو نتیجه سودمند به همراه داشت:
۱- باعث شد بسیاری از کسب و کارهای کوچک و مراکز ارائه خدمات و محصولات محلی فرصتی پیدا کنند تا در کنار کسب و کارهای بزرگ و معروف عرض اندامی داشته باشند و از این رو از گوگل به خاطر این خدمت ویژه اش بسیار سپاسگزارند.
۲- به کاربران کمک کرد تا وقتی به جستجوی مراکز ارائه خدمات و محصولات می پردازند، به راحتی نزدیک ترین آن ها را پیدا کرده و نیاز خود را برطرف سازند و این امر هم موجب رضایت کاربران از خدمات گوگل شد.