الگوریتم ام یو ام (MUM)، یکی از الگوریتم های شناخته شده توسط گوکل می باشد که توانسته در میان سایر الگوریتم ها، اعتبار بالایی را به خود اختصاص دهد. این الگوریتم را با نام های دیگری همچون مالتی تسک یا ام یو ام می شناسند که بیس اصلی آن هوش مصنوعی می باشد. جالب است بدانید که گوگل، چندین سالیست بر روی این الگوریتم که هزار برابر قوی تر از سایر الگوریتم ها است، به صورت گسترده فعالیت می کند تا نتیجه خوبی را از آن بگیرد. در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی را درباره الگوریتم ام یو ام در اختیارتان می گذاریم، بنابراین پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

الگوریتم MUM، مسلط به ۷۵ زبان دنیا

الگوریتم مالتی تسک یا بهتر است بگوییم ام یو ام، بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده است. کاربرد گوگل (MUM) به این گونه می باشد که اگر محتوایی را در درون سایت خود بنویسید بدون شک می تواند جزء به جزء آن را درک نماید. همچنین یکی دیگر از مزیت های آن این است که می تواند ۷۵ زبان دنیا علی الخصوص زبان فارسی را عمیقا متوجه و درک کند. قابلیت دیگری که می توان به آن اشاره کرد این است که اگر زمانی کاربر با زبان خودش محتوای مورد نظر را جست و جو نکند، الگوریتم ام یو ام (MUM)، محتوای فنی موجود را به سایر زبان ها ترجمه می کند.
با ذکر یک مثال مفهوم بالا را برایتان بیشتر شرح می دهیم. تصور کنید که به عبارتی همچون “سردار سپاه چینی ژانگ” را در گوگل سرچ ( جست و جو ) کنید. اگر شبکه جهانی گوگل محتوایی مرتبط و غنی متانسب با کلمه کلیدی مربوطه را نیابد، آن را به زبان های دیگری همچون ژاپنی یا … ترجمه نموده و برایتان به نمایش می گذارد.

نحوه کار کردن گوگل (MUM)

طبیعتا میدانید که اصولا گوگل توضیحات و مستندات خاصی درباره الگوریتم هایش ارائه نمی دهد اما برای بار اول درباره یکی از الگوریتم هایش و نحوه عملکرد آن (یعنی MUM) توضیح می دهد. Google بیان می دارد که با سرچ کردن یک مطلب مانند دو کوه فوجی و های کینگ، اطلاعاتی من جمله ارتفاع، مناسب ترین زمان سفر، وسایل مورد نیاز برای رفتن به این قله و … را در اختیار مخاطبین می گذارد. به عبارتی دیگر ام یو ام این گونه تصور می کند که منظور شما از جست و جوی این عبارت موارد فوق است به همین دلیل این اطلاعات را برای شما به نمایش می گذارد.

هدف الگوریتم ام یو ام (MUM) چیست؟

الگوریتمی مانند ام یو ام به دنبال این است که همیشه بهترین پاسخ ها را به کاربران نمایش بدهد. بنابراین اگر وب سایتی را مشاهده کردید که نسبت به سایر سایت ها رتبه بالاتری دارد و در صدر نتایج جست و جوی گوگل قرار گرفته است، بدانید که محتوایی غنی و با کیفیت منتشر کرده و اعتبار بالایی نیز دارد. در حالت کلی می توان گفت که این الگوریتم به دنبال این است که به مجموعه سوالات بیشتری پاسخ مثبت بدهد. در نتیجه مواردی مثل لینک های داخلی و خارجی در زمره فاکتورهایی می باشند که روز به روز کم رنگ تر می شوند.

الگوریتم ام یو ام (MUM) یا مام، فناوری جدید برای پاسخ به سوالات پیچیده

گوگل، تا به این لحظه تعریف دقیق و جامعی از این الگوریتم منتشر نکرده است. اما به نظر می رسد الگوریتم مام برای پاسخ به سوالاتی طراحی شده است که فرم طولانی دارند. اما منظور از فرم طولانی چیست؟ زمانی که کاربر عبارتی طولانی را در گوگل سرچ می کند، سر نخی از الگوریتم ام یو ام پیدا می شود. به طور کل می توان گفت که مام MUM فناوری جدیدی برای پاسخ به سوالات پیچیده ای می باشد که برای آن ها جواب مستقیم نداریم. در اینجا با نحوه عملکرد این الگوریتم بسیار قوی آشنا می شوید.

به این عبارت توجه کنید:

چه تفاوت هایی بین ساختار آب مانند دریاچه ها، رودخانه ها و اقیانوس ها وجود دارد؟
چنین سوالی می تواند مثال واضحی در خصوص فرم طولانی باشد که در بالا به آن اشاره کردیم و همان طور که واقف هستید این موضوع نیازمند چندین پاراگراف برای بحث می باشد. یعنی در ابتدا توضیحی در مورد دریاچه ها، رودخانه ها و اقیانوس ها داده می شود و سپس درباره کیفیت و مقایسه آن ها با یکدیگر صحبت می کنیم. پاسخ دادن به این نوع سوالات نیز پیچیده و در چندین مرحله صورت می گیرد. اگر چه گوگل به این امر اشاره مستقیمی ندارد اما به نظر می رسد که مام برای حل این قبیل مسائل راه اندازی شده است.

آیا الگوریتم مام، آینده سئو را تغییر می دهد؟

همانطور که گفته شد مدتی پیش گوگل از آپدیت جدیدی رونمایی کرد که این آپدیت الگوریتم ام یو ام (MUM) یا مام می باشد. قدرت این الگوریتم به گونه ای است که می تواند آینده سئو و کارشناسان متخصص پیرامون آن را به طور کل تغییر بدهد. در سال ۲۰۱۹ گوگل از الگوریتمی به نام برت خبر داد که تکمیل کننده الگوریتم دیگری به نام رنک برین در سال ۲۰۱۸ بود. در ادامه الگوریتم برت مدل تکامل یافته تری از الگوریتم ها معرفی شد که ام یو ام نام گرفت.
اما هدف از طراحی این الگوریتم ها، پرسش و پاسخ هایی بود که ذهن کاربران را به خود مشغول می کرد. با ذکر یک مثال سعی می کنیم تا این موضوع برایتان قابل درک باشد. وقتی از دوستتان سوال می کنید که در کدام رستوران غذا خوردی؟ طبعتا به شما می گوید به کجا رفته است و باتوجه به علایق و سلیقه شما، تلاش می کند تا برای رفتن به فلان رستوران راغب شوید. گوگل نیز در صدد است تا با در نظر گرفتن این موارد و آپدیت ها به سوالات شما پاسخ دهد.

جریان ام یو ام یا مولتی تسک از کجا استارت خورد؟ (صفر تا صد MUM)

گوگل در جلسه و نشست (IO)، الگوریتم ام یو ام (MUM) را به همه معرفی کرد که شواهد موجود نشان می دهند قدرت این الگوریتم هزار برابر الگوریتم های دیگر همچون برت است. به MUM، مولتی تسک نیز گفته می شود و این امر بیانگر قابلیت مهم این الگوریتم یعنی پاسخ دادن همزمان به چند تسک می باشد. از دیگر مزیت هایی که قبلا به آن اشاره کردیم، یادگیری ۷۵ نوع زبان آن هم به صورت همزمان است. یک فرد ایرانی که به زبان مادری خود یعنی فارسی تسلط دارد، برای یاد گرفتن زبان دیگری مثل زبان انگلیسی، ابتدا بر اساس ساختار زبان خود یعنی زبان پایه را آموزش می بیند.
این کار را دقیقا الگوریتم ام یو ام نیز انجام می دهد اما تک به تک زبان ها را از پایه یاد نمی گیرد. در واقع با فراگیری یک زبان و آشنایی با ساختار آن تلاش می کند تا بر زبان های دیگر نیز تسلط یابد. اما این کار چه فایده ای دارد؟ گوگل تمامی اطلاعات و دیتاهای موجود در بستر وب را جمع آوری می کند و در زمان نیاز، بر اساس جست و جو، زبان مخاطب، لوکیشن آن ها، به پرسش ها پاسخ می دهد.

با استفاده از گوگل ام یو ام، چه محتوا هایی اهمیت پیدا می کنند؟

با این تفاسیر روز به روز گرایش گوگل به سمت محتواهای تخصصی می رود تا به سوالات افراد به صورت جامع پاسخ داده شود. مثلا فردی بدون داشتن تخصص لازم، مقاله ای در زمینه نحوه پخت فسنجان منتشر می کند اما در مقابل یک آشپز حرفه ای به زبان خودش (مثلا ایتالیایی)، محتوایی تخصصی پیرامون نحوه پخت فسنجان ارائه می دهد که بسیار جامع و کامل است. حال اگر مخاطب در بستر وب نحوه پخت فسنجان را سرچ کند، گوگل مقاله ای را به نمایش می گذارد که تخصصی تر است و آن را به هر زبانی که باشد برای کاربران (فارسی، ایتالیایی و …) ترجمه می کند.
به طور کلی گوگل به این فاکتور توجهی نمی کند که کاربر عبارت موردنظر خود را با چه زبانی جست و جو می کند بلکه به دنبال محتوای تخصصی می رود که در فلان کشور با فلان زبان نوشته شده است و چون به نیاز فرد پاسخ داده می شود آن را ترنسلیت می کند. به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که الگوریتم ام یو ام (MUM) این قابلیت را دارد که آینده سئو را تغییر دهد. یعنی این امکان وجود دارد که بسیاری از اقدامات و فعالیت های کارشناسان خبره سئو نتواند با الگوریتم ام یو ام سازگاری داشته باشد و برخی از افراد ممکن است در این راه فیلتر شوند.
محتوایی از نظر گوگل عالی و فوق العاده است که ضمن درجه یک بودن، تخصصی نیز باشد. زمانی که گوگل احساس کند محتوایی تخصصی در هر نقطه ای و به هر زبانی نوشته شده است، آن را در زمان سرچ کردن برای کاربران به نمایش می گذارد. این موضوع بسیار مهم سبب شده است تا فرهنگ نوین و متفاوتی در سئو ایجاد شود.

آیا MUM مورد استقبال کاربران قرار گرفته است؟

با توجه به تعریفات و توضیحاتی که در قسمت های مختلف مقاله برایتان شرح دادیم در می یابید که با تجربه ترین متخصص سئو نیز بایستی هر چند وقت یک بار در گوگل سرچ و جست و جویی داشته باشد. در واقع یک تغییر به این بزرگی باعث شده است تا کاربران تحت تاثیر قرار بگیرند و این امر دور از حقیقت نیست. به طور کلی دیگر دوره پرسش هایی همچون چه کار هایی برای درست کردن شکلات نیاز است یا چقدر زمان می برد تا این کار به پایان برسد تمام شده چون مشاهده می کنید که گوگل تنها در چند ثانیه به شما پاسخ می دهد. این همان جست و جویی است که کاربران توقع داشتند و از آن لذت می برند.

آیا الگوریتم ام یو ام (MUM) در زمان مشخصی به اجرا در می آید؟

این سوال بسیاری از افراد است که هنوز پاسخ قطعی نمی توان به آن داد یعنی هیچ کس نمی داند که به اجرا در آمدن الگوریتم ام یو ام یا مام، ماه ها یا سال ها طول می کشد یا نه! تنها نکته ای که باید آن را به خوبی درک کنید در خصوص محتواهای خوب و مفیدی است که کاربران به دنبال آن ها هستند. گوگل ام یو ام خیلی فوق العاده کار می کند و سریع تر و کارآمد تر از هر الگوریتم دیگری عمل می کند. این تغییرات بزرگ سبب شده است تا از محتواهای بی کیفیت به راحتی عبور کرده و در مقابل از مقاله های عالی برای حل سوالات مخاطبین استقبال نمایید.

هیجان انگیز ترین بخش الگوریتم مام چیست؟

همان طور که می دانید الگوریتم مام می تواند بر ۷۵ نوع زبان دنیا تسلط داشته باشد بنابراین با این روش تمام موانع و مشکلات بین زبان ها برداشته می شود و دیگر اهمیتی ندارد که در چه قاره ای زندگی می کنید و زبان اصلی شما چیست! یعنی یک پست وبلاگی که توسط شما به تحریر در آمده است، می تواند به دست شخصی برسد که نه تنها به زبان دیگری صحبت می کند بلکه در قاره دیگری زندگی می کند. چه چیزی بهتر از این؟ از طرفی دیگر الگوریتم نام برده شده بر اساس هوش مصنوعی می باشد لذا می تواند عملکرد وب سایت ها را از لحاظ سئو دستخوش تغییرات مهمی کند.

جمع بندی

به عنوان کلام آخر می توان گفت که الگوریتم ام یو ام (MUM) به عقیده برخی کارشناسان تا پایان سال ۲۰۲۱ به اجرا در می آید و نحوه اجرای آن به گونه ای است که شرایط را برای تمامی وب سایت ها تغییر می دهد. یعنی ممکن است برای سایتی تازه کار یک شبه نتیجه خوبی را در بر داشته باشد یا این که سایت هایی با سابقه های قدیمی افت زیادی را تجربه نمایند. با این وجود گوگل با دقت عمل بالایی سعی بر پیاده سازی الگوریتم ام یو ام دارد.