طبیعتا هر کسی که وب سایتی برای کسب و کار خود راه اندازی می کند دوست دارد که مخاطبین بیشتری آن را ببینند و از خدمات آن استفاده کنند یا به سراغ بخش فروشگاه بروند و محصولات را بخرند. برای رسیدن به این هدف لازم است که به رتبه های برتر گوگل برسید؛ اما این کار زحمت زیادی دارد و باید زمان زیادی بگذرد تا در نتایج اولیه موتور جست و جو گوگل دیده شوید. چیزی که می تواند نقش کاتالیزور را در این میان عمل کند و به این فرآیند سرعت ببخشد استفاده از ابزارهای کمکی برای ارزیابی عملکرد و استراتژی ها است. این ابزارها به شما کمک می کنند که نقاط طلایی سایتتان را بشناسید و آن ها را تقویت کنید. هاتجر یکی از این ابزارها است که به شما در شناسایی نقاط داغ وب سایت که بازارتان را گرم تر می کنند کمک می کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بدانید ابزار هاتجر Hotjar چیست و چگونه می تواند مشتریان را به سوی نور آتش سایت شما هدایت کند.
Hotjar چیست؟
فرقی نمی کند که در دنیای مجازی کار می کنید یا واقعی؛ یکی از مهم ترین نکات برای موفقیت شما این است که بدانید چه چیزهایی برای مشتریان یا کاربرانتان جذاب تر است و آن را تقویت کنید. برای این کار لازم است که رفتار کاربران را در سایت خود مطالعه کنید؛ منظور از مطالعه رفتار کاربران این است که شما بدانید آن ها بیشتر به کدام بخش ها علاقه دارند و در چه صفحاتی به مشکل می خورند. چه چیزهایی باعث می شود که کاربران قدم نهایی برای خرید یعنی ثبت سبد خرید و پرداخت را انجام ندهند و چرا برخی از آن ها بلافاصله بعد از ورود به وب سایت شما از آن خارج می شوند؟
هاتجر از المان های مختلفی برا شناسایی این موضوع و به دست آوردن این داده ها استفاده می کند و با استفاده از نمودارهای گرافیکی و اعداد و ارقام همه چیز را درباره کاربران به شما می گوید. در ادامه به شما می گوییم که راز ابزار هاتجر چیست و چگونه می تواند یک الگوی رفتاری کامل از حرکت کاربران در وب سایت شما را به دست آورد.
ابزارهای مهم در ابزار هاتجر Hotjar چیست؟
هاتجر یک سایت است که با استفاده از ابزارهای مختلف می تواند بخش های جذاب یا حوصله سر بر وب سایت شما را نمایش دهد. اما این ابزارها چه هستند و چگونه کار می کنند؟
نقشه حرارتی یا Heat map
این همان چیزی است که می تواند قسمت های داغ تر وب سایتتان را به شما نشان دهد؛ نقشه حرارتی از یک سری داده های گرافیکی و رنگی (شبیه به نقشه های هواشناسی) تشکیل شده است. با استفاده از این ابزار تنها با یک نگاه می توانید متوجه شوید که کاربران در کدام بخش از سایت شما واکنش های مثبتی داشته اند و از کدام بخش ها دوری کرده اند. این نقشه ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه توضیحات مختصری درباره هریک از آن ها می دهیم.
Click Heat map -1 یا نقشه کلیکی
اینکه از کدام یک از این نقشه ها برای بررسی سایت استفاده کنید بستگی به این دارد که هدف شما از استفاده از ابزار هاتجر چیست اگر قصد دارید میزان جذابیت لندینگ پیج های خود را بررسی کنید می توانید به سراغ نقشه های حرارتی کلیکی بروید. این نقشه ها به شما نشان می دهند که کاربران روی کدام بخش ها کلیک کرده اند و از طریق آن به صفحات دیگر هدایت شده اند. نقاط قرمزتر به معنای این هستند که بازار شما در این قسمت ها داغ تر بوده و حتی می توانید با نگه داشتن نشانگر ماوس بر روی آن درصد داغی را نیز متوجه شوید.
Move Heat map -2 یا نقشه حرکتی
با استفاده از این نقشه می توانید اطلاعات دقیق تری از رفتار کاربران خود به دست بیاورید؛ در واقع با دنبال کردن حرکت ماوس کاربران متوجه می شوید که آن ها صفحه را اسکرول کرده اند یا ماوس خود را بیشتر بر روی چه قسمتی نگه داشته اند. توصیه می کنیم که نسخه Move را قبل از click بررسی کنید؛ چرا که به شما نشان می دهد که کاربران قبل از کلیک به کدام قسمت ها رفته اند. آن گاه می توانید بررسی کنید که چه چیزهایی آن ها را از کلیک کردن پشیمان کرده است.
Scrollmap یا نقشه اسکرول
اگر مطالب شما اغلب طولانی هستند و نیاز به اسکرول کردن دارند با استفاده از این نقشه می توانید به طور خاص اسکرول های کاربران را دنبال کنید. اما هدف از بررسی این نقشه در ابزار هاتجر Hotjar چیست؟ به طور کلی دو هدف را می توان برای آن بیان کرد؛ یکی بررسی میزان جذابیت صفحه برای کاربران و دومی اولویت بندی مطالب آن.
اگر سرعت اسکرول کاربر بسیار سریع بوده باشد؛ به این معنا است که صفحه برای او جذاب نبوده یا مطلب مورد نظر خود را پیدا نکرده است. در این نقشه نقاط قرمز نشان دهنده بخش هایی است که توسط تعداد زیادی از کاربران دیده شده و هرچه به سمت رنگ آبی می رویم یعنی کاربران نسبت به حضور در سایت سردتر شده اند و تمایلی به مشاهده آن قسمت ها نداشته اند.
یکی از مهم ترین مواردی که می توانید از نقشه اسکرول متوجه شوید این است که مطالب مهم تر را در کدام قسمت بگذارید؛ این موضوع در خصوص چینش صفحات اصلی و لندینگ ها اهمیت بسیار زیادی دارد. از قسمت page fold می توانید اولین جایی که بلافاصله بعد از باز شدن صفحه به کاربران نمایش داده می شود را ببینید و مطالبی که فکر می کنید برای آن ها مفیدتر است و باعث بالا رفتن نرخ تبدیل می شود را در این قسمت قرار دهید.
ضبط نشست یا Session Recording
این ابزار کاربر را تعقیب می کند و با ضبط رفتار او به شما نشان می دهد که او به کدام بخش ها رفته است، در کدام قسمت ها بیشتر مانده و از کدام بخش ها فراری بوده است. با مطالعه این رفتارها می توانید به سراغ صفحات فراری دهنده کاربران بروید و بررسی کنید که چه چیز آن ها را از ورود به صفحه پشیمان کرده است. همچنین با بررسی صفحات محبوب تر می توانید نقاط قوت خود را در کل وب سایت توسعه دهید و در همه بخش ها کاربران را جذب کنید.
قیف تبدیل یا Conversion Funnel
با استفاده از این ابزار می توانید صفحاتی که کاربران شما را فراری می دهند شناسایی کنید؛ در واقع می توانید متوجه شوید که کاربران بعد از ورود به کدام صفحات بلافاصله آن را می بندند یا بر روی دکمه برگشت کلیک می کنند. با استفاده از قیف تبدیل می توانید تعداد بازدیدکنندگانی که به صفحات بعدی می روند را نیز شناسایی کنید و نرخ تبدیل آن ها را اندازه بگیرید.
پرسشنامه
در پاسخ به این سوال که ساده ترین ابزار Hotjar چیست می توان پرسشنامه را نام برد؛ در این روش خود کاربر درگیر می شود و شاید دقیقا به شما توضیح دهد که چه چیز برای او جذاب بوده یا از چه چیزهایی خوشش نیامده است. دریافت بازخورد کاربران به کمک پرسشنامه ها بسیار مهم است و می تواند کمک بزرگی برای توسعه وب سایت شما به شمار بیاید. پرسشنامه ها نیز دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.
On-page Polls -۱
این دسته از نظرسنجی ها به شما کمک می کنند که همان لحظه نظر کاربر را بپرسید. به عنوان مثال اگر کاربر قصد برگشتن یا بستن صفحه را دارد همان موقع با نمایش کادری از او دلیل این کار را بپرسید. همچنین می توانید از آن ها آدرس ایمیلشان را برای ارسال تخفیف ها یا اطلاع از آخرین اخبار و محصولات دریافت کنید.
Incoming Feedback -۲
به کمک این دسته از نظرسنجی ها می توانید با استفاده از ایموجی های مختلف نظر کاربران را بپرسید. در واقع بعد از اتمام فرآیند خرید یا هر کار دیگری یک باکس رو به روی آن ها باز می شود که می توانند از طریق شکلک ها میزان رضایتشان از سایت را نشان دهند. می توانید یک باکس دیگر نیز بگذارید که اگر انتقاد یا پیشنهادی دارند یا چیزی آن ها را آزار داده است برای شما بنویسند.
۳- پرسشنامه های طولانی
می توانید برخی سوالات خاص را آماده کنید و از کاربران در خصوص میزان رضایتشان یا تجربه کار با وب سایت سوال کنید. استفاده از این دسته پرسشنامه ها باعث می شود که دسته بندی نظرات و پیدا کردن منشا مشکل راحت تر باشد و سریع تر به چیزی که برای آن ها خوشایند بوده یا دردسرساز شده برسید. نکته جالب اینکه هاتجر در تحلیل این پرسشنامه ها و بهبود آن ها هم به کمک شما می آید. با استفاده از آن می توانید متوجه شوید که کاربران به کدام بخش از فرم توجه بیشتری نشان داده اند، به کدام بخش ها اهمیت زیادی نداده اند و پر کردن کدام قسمت وقت بیشتری از آن ها گرفته است.
آیا هاتجر می تواند جایگزین ابزارهای سنتی شود؟
در حال حاضر بسیاری از متخصصان سئو از ابزارهایی مانند Google analytics برای بررسی میزان موفقیت استراتژی های خود استفاده می کنند. حال سوال اینجاست که آیا هاتجر جایگزین این ابزارها است و با وجود آن دیگر نیازی به آن ها نیست؟ پاسخ این سوال قطعا خیر است. در حال حاضر هیچ ابزاری به اندازه گوگل آنالیتیکس برای بررسی میزان ترافیک ورودی، تعداد کلیک ها و… مناسب نیست. اما این ابزار نمی تواند یک تحلیل سریع و دقیق از رفتار کاربران به شما بدهد. به همین دلیل لازم است که از سرویس دیگری برای تعقیب کاربر در سایت استفاده کنید و به کمک تجزیه و تحلیل های تئوری وب سایتتان را ارتقا دهید.
در واقع باید بگوییم که هاتجر به شما کمک می کند که از نزدیک کاربر خود را بررسی کنید و او را زیر ذره بین بگیرید؛ به همین دلیل دقیقا متوجه می شوید که خواسته او چیست. در مقابل گوگل آنالیتیکس به شما دیدی کلی از وب سایت و وضعیت آن را می دهد و داده های آن برای تحلیل های جزئی تر به کار نمی آید.
دلایل استفاده از ابزار هاتجر Hotjar چیست؟
اگر هنوز برای استفاده از هاتجر قانع نشده اید، در این بخش دلایل کافی برای ساختن اکانتی در این سایت و استفاده از خدمات آن را به شما می دهیم.
۱- با هاتجر کاربر خود را می شناسید
اگر کسی از شما پرسید که دلیلتان برای استفاده از ابزار هاتجر Hotjar چیست، توصیه می کنیم که در درجه اول با همین دلیل شروع کنید. در هر سایتی هیچ چیز به اندازه کاربران اهمیت ندارد و اگر آن ها از آن ناراضی باشند عملا همه زحمات شما برای طراحی و بالا آوردن سایت هدر رفته است. ابزارهای سنتی مانند گوگل آنالیتیکس یک دید کلی از نرخ تبدیل و رفتار کاربران به شما می دهند؛ اما دقیقا نمی گویند که چه چیزی باعث تولید این اعداد شده و چرا تبدیلی که شما انتظار داشتید اتفاق نیفتاده است.
با استفاده از هاتجر می توانید به سایتتان از دید کاربران نگاه کنید و همگام با آن ها در تک تک صفحات سایتتان پیش بروید. نمودارهای آن به شما نشان می دهند که کاربران در هر صفحه بر روی چه چیزی کلیک کرده اند، کجا اسکرول کرده اند، بر روی چه بخش هایی بیشتر وقت گذاشته اند و به طور کلی بهترین بخش های صفحه از دید آن ها کدام بوده است.
علاوه بر این ها ابزارهای هاتجر با تعقیب مشتریان در هر مرحله و ضبط فعالیت های آن ها به شما نشان می دهند که در کدام بخش سایت به مشکل می خورند، در چه قسمت هایی بر روی گزینه back کلیک می کنند و در کدام قسمت ها تصمیم می گیرند که به طور کامل از سایت خارج شوند. با دانستن این اطلاعات می توانید خودتان را جای کاربر بگذارید و با حل مشکلات تجربیات بعدی استفاده از سایت را برای او شیرین تر کنید.
۲- می توانید از خود کاربر سوال کنید
هیچ کس به اندازه خود کاربر نمی تواند به شما برای بهبود سایتتان کمک کند و هاتجر بهترین گزینه برای دریافت نظر آن ها است؛ اما در این بخش نقش ابزار هاتجر Hotjar چیست؟ نظرسنجی از مخاطبان و پرسیدن اینکه چه چیزی برای آن ها جذاب بوده یا در چه بخش هایی گیج شده اند بسیار کمک کننده است و شما را دقیقا به نقطه ای که باید از آن شروع کنید می رساند. توصیه می کنیم قبل از اینکه دست به هر تغییری بزنید حتما نظرسنجی را انجام دهید.
۳- هاتجر به صرفه و سریع است
اگر کسی از شما پرسید که مزیت اصلی استفاده از ابزار هاتجر چیست و چرا باید به سراغ آن برویم این بخش را بخوانید تا بتوانید به او پاسخ دهید. برای استفاده از اطلاعات این ابزار نیاز به دانش خاص و عجیب و غریبی ندارید و به عنوان یک طراح وب یا متخصص بازاریابی و سئو می توانید همه چیزهایی که برای بهبود سایت نیاز دارید را از آن استخراج کنید.
علاوه بر این همین یک ابزار برای درک کامل و دقیق رفتار کاربر کافی است و نیاز به هزینه کردن برای ابزارهای گران قیمت و متعدد نخواهید داشت. از طرف دیگر نصب هاتجر و ثبت نام در سایت و خرید اشتراک بسیار راحت است و می توانید هر لحظه که به آن نیاز داشتید این کار را انجام دهید. یکی از موارد مهم این است که شما می توانید بازخوردهای مثبت کاربران را برای کل اعضای تیم بفرستید و به آن ها برای ادامه کار انگیزه دهید.
Hotjar -4 یک ابزار تمام و کمال است
زمانی که به سراغ هاتجر می روید می توانید همه ابزارهای دیگری که برای بررسی رفتار کاربر یا شناسایی و رفع ایرادهای سایت داشته اید را دور بریزید. شما می توانید با مبلغ کمی نسخه توسعه یافته آن را خریداری کنید و به طور همزمان از قابلیت های ۸ ابزار مختلف استفاده کنید. این موضوع برای متخصصان سئو نیز بسیار مفید است؛ چرا که نیازی به تسلط بر روی نرم افزارها و سایت های مختلف ندارند و با یادگیری یک ابزار می توانند کسب و کار را به سرعت خوبی به سمت بهبود حرکت دهند.
کاربردهای ابزار هاتجر Hotjar چیست؟
هاتجر یک ابزار بسیار کاربردی است که می تواند نقاط ضعف و قوت سایت شما را نمایش دهد و برای رفع یا تقویت آن ها به کمکتان بیاید. به کمک آن می توانید اطلاعات مختلفی را از سایت خود کسب کنید که در ادامه برخی از آن ها را بیان کرده ایم.
- مقایسه رفتار کاربر و تعداد کلیک ها قبل و بعد از تغییرات
- شناسایی محتواهای غیرمفید و حذف یا تغییر آن ها
- شناسایی بهترین و جذاب ترین تصاویر
- استفاده از نظرات کاربران برای بهبود تجربه کاربری
- بررسی میزان موثر بودن CTA ها ( Call to action ) در جذب مخاطبین
- بررسی میزان جذابیت لندینگ پیج ها و صفحات اصلی سایت
- تبدیل بازخوردهای رایج به سوالات متداول
- پیدا کردن دلایل پایین بودن نرخ تبدیل با پرسش از خود مشتریان
- شناسایی عواملی که باعث می شوند کاربران در صفحه اسکرول کنند و به خواندن ادامه مطلب علاقمند شوند
- شناسایی المان ها و عواملی که باعث حواس پرتی کاربران می شوند یا آن ها را آزار می دهند
- شناسایی نیازهای کاربر و تلاش برای تولید مطالب کاربردی و جدید
- پیدا کردن ایده های جدید برای تست A/B
- دریافت ایمیل کاربران برای تقویت کمپین های ایمیل مارکتینگ
چگونه از هاتجر استفاده کنیم؟
اکنون که با مزیت های این ابزار آشنا شدید نوبت به آن رسیده است که به شما نشان دهیم روش استفاده از ابزار هاتجر Hotjar چگونه است؟ اولین قدم این است که وارد این سایت به آدرس www.hotjar.com شوید و حساب کاربری بسازید. سپس به کمک سیستم Google Tag Manager یا ابزارهای مشابه (سیستم های مدیریت تگ پیشرفته) اقدام به نصب آن بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود کنید. اکنون می توانید یک اشتراک خریداری کنید و سپس از بخش های مختلف آن نقشه های حرارتی را ببینید، نشست های ضبط شده را نگاه کنید یا حتی بررسی کنید که IP سایتتان فعال است یا بلاک شده است.
جمع بندی
در دنیای مجازی امروز هیچ چیز به اندازه کاربران اهمیت ندارد و به همین دلیل است که متخصصان سئو باید رفتار آن ها را به طور دقیقی ارزیابی کنند. به کمک ابزار هاتجر این کار برای شما امکان پذیر شده و می توانید تجزیه و تحلیل دقیقی از آنچه که در سایتتان رخ می دهد داشته باشید. علاوه بر این می توانید به طور مستقیم با کاربران صحبت کنید و نظرات آن ها را بپرسید. با توجه به این موضوع می توان گفت که بر هر متخصص سئو و بازاریابی واجب است که بداند ابزار هاتجر Hotjar چیست و از آن برای بهبود سایت استفاده کند.