روش های مختلفی برای این که رتبه سایت ها ارتقاء یابد، وجود دارند که در اصطلاح به آن ها بهینه سازی سایت گفته می شود. همان طور که در هر موردی ممکن است افراد دچار رفتارهای وسواس گونه شوند، در بهینه سازی سایت هم این امکان وجود دارد. برخی از افراد به دلیل فکرهای وسواس گونه خود به بهینه سازی بیشتر از هر چیز دیگری در سئو سایت اهمیت می دهند. اگر می خواهید بدانید چگونه یک سایت به بهینه سازی بیش از حد یا Over Optimization دچار می شود تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.
منظور از بهینه سازی بیش از حد چیست؟
برای این که رتبه سایت در موتور جستجو بالا برود، تکنیک های مختلفی روی آن پیاده می شود. گاهی به کار بردن بیش از حد این تکنیک ها باعث افت رتبه می شود که در این حالت بهینه سازی بیش از حد صورت گرفته است. این کار باعث می شود تا بازیدکنندگان علاقه ای به گشتن در این سایت نداشته باشند و سریع وب سایت شما را ترک کنند. در صورتی که اقدامات ارتقاء کلمات به صورت مفرط به کار گرفته شود، سایت ها با جریمه روبه رو می شوند. یکی از این جریمه ها، پایین آمدن رتبه سایت است و حتی ممکن است در برخی موارد وب سایت از ایندکس موتور جستجو حذف شود. در بخش بعدی نمونه هایی از بهینه سازی بیش از حد معرفی می شوند.
مثال هایی از بهینه سازی بیش از حد
کلمه کلیدی بیش از حد تکرار شود
یکی از نمونه های بارز بهینه سازی بیش از حد، تکرار کلمه کلیدی است. البته به طور معمول لازم است که کلمه کلیدی چند بار در متن استفاده شود تا در ارتقاء رتبه سایت شما تأثیرگذار باشد. در واقع کلمه کلیدی به گوگل می فهماند که موضوع پست شما چیست و بر اساس آن رتبه دهی را انجام می دهد. اما از طرفی خواندن متنی که پر از کلمه کلیدی است بسیار سخت و دشوار خواهد بود. چراکه استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی تمایل خواننده را برای ادامه دادن کم می کند.
انجام لینک سازی داخلی
یکی از راه های بهبود رتبه سایت، لینک سازی روی کلمات کلیدی کوتاه است. رضایت کاربر از سایت و محتوای درون آن برای گوگل بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات در یک محتوا بدون توجه به نیاز کاربر لینک سازی انجام شده و باعث می شود که مخاطب در حین خواندن محتوای شما اذیت شود و دیگر تمایلی به ادامه دادن نداشته باشد. شما با لینک سازی غیرطبیعی گوگل را متوجه می کنید تا بر مبنای الگوریتم پنگوئن خود رتبه شما را تنزل دهد.
استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط
برخی از کسب و کارها به دلیل این که تازه کار هستند و کلمات کلیدی مرتبط با کار آن ها توسط کاربران کم تر در موتور گوگل، جستجو می شود، سعی می کنند تا در محتواهای خود از کلمات کلیدی غیر مرتبط که بیشتر جستجو می شوند، استفاده کنند تا کسب وکار آن ها موردتوجه قرار گیرد. این کار برای سایت شما بسیار خطرناک خواهد بود؛ زیرا کاربران متوجه می شوند که شما تنها قصد ارائه خدمات خود را دارید، اما هدف آن ها چیز دیگری بوده است.
استفاده افراطی از تگ هدینگ
در یک صفحه عنوان یا تیترهای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع کاربر از طریق تیترهای صفحه می تواند به موضوع آن پی ببرد. از طرفی وجود تگ هدینگ مناسب باعث می شود تا کاربر بهتر جذب محتوای صفحه شما شود؛ زیرا صفحه منظم تر به نظر می رسد. اما استفاده بیش از حد از تگ هدینگ و تکرار زیاد کلمات کلیدی در آن ها باعث می شود تا گوگل وب سایت شما را به کناره رینگ پرتاب کند.
به کار بردن لینک مخفی
ممکن است شما برای بالا بردن جایگاه خود در گوگل در تلاش برای افزایش محتوای پست های خود باشید. برای این کار از عبارت های نامرتبط و تکراری بیش از اندازه استفاده می کنید؛ اما این محتوا از دید کاربر پنهان است و تنها گوگل می تواند به آن ها دسترسی پیدا کند. اضافه کردن محتوای پنهان به صفحه، نقض قوانین گوگل است؛ زیرا گوگل می تواند به تمام آنچه در صفحه شماست دسترسی داشته باشد.
جمع بندی
از نظر گوگل بهینه سازی بیش ازحد یک روش غیرقانونی برای بالا بردن رتبه سایت است تا کاربران در هنگام جستجو در صفحه اول، سایت شما را ببینند؛ اما گوگل با استفاده از الگوریتم هایی مثل پاندا یا پنگوئن سایت هایی که دچار این بی قانونی شده اند شناسایی کرده و آن ها را به پایین ترین درجه تنزل می دهد. پس اگر می خواهید برای وب سایت خود رتبه بالایی را به دست آورید از روش های طبیعی بهینه سازی استفاده کنید و دچار افراط نشوید.