Pogo Sticking یکی از اصطلاحات نه چندان شناخته شده در سئو سایت است که معمولا با نرخ خروج یا bounce rate اشتباه گرفته می شود. این عبارت در واقع توصیف کننده این موضوع است که گوگل تنها به اصول و قواعد ربات گونه ای که در سایت برای کسب رتبه های بالا اجرا می شوند، توجه نمی کند و بیشتر به دنبال جلب رضایت کاربر است. بنابراین اگر به خوبی با قواعد پوگو استیکینگ آشنا باشید می توانید خیلی راحت تر به رتبه یک گوگل دست پیدا کنید. با ما در آی وحید همراه باشید تا اصول و قواعد این فاکتور رتبه بندی آشنا کنیم.

پوگو استیکینگ (Pogo Sticking) چیست؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که پوگو استیکینگ (Pogo Sticking) چیست و چرا به وجود آمده است. پوگو یکی از اصطلاحات مهم در سئو سایت است که برای تحلیل عملکرد سایت در جلب رضایت کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت بهتر موتور جستجوی Google دیگر تنها به کارهایی مثل تکرار یک کلمه کلیدی خاص در صفحه، لینک سازی و مواردی از این قبیل برای رتبه بندی وب سایت دقت نمی کند. بلکه به دنبال این است تا سایت هایی را در صفحه اول نتایج سرپ نشان دهد که در کسب رضایت کاربر موفق عمل کرده اند و برای سنجش این موضوع هم از فاکتوری به نام Pogo Sticking استفاده می کند. باید بدانید که این فاکتور در واقع توصیفی از یک رفتار کاربران است. به عبارت بهتر زمانی که کاربران بر روی لینک های برتر کلیک کرده و به هر دلیلی از آن خارج شوند، در حال پوگو استیکینگ کردن هستند.

پوگو استیکینگ با بانس ریت چه تفاوتی دارد؟

برای خیلی از ما پیش آمده که پس از ورود به سایت، به دلایل مختلفی مانند خوب نبودن محتوا، راحت نبودن رابط کاربری یا حتی مقایسه با سایر وب سایت های پیشنهادی، از یک صفحه در کمتر از چند ثانیه خارج شده ایم. در این حالت شاخک های گوگل برای امتیاز دهی بر اساس دو فاکتور مهم فعال می شود که Pogo Sticking و bounce rate نام دارند.
اما سوال اصلی سئو کاران این است که این دو مفهوم چه تفاوت هایی با هم دارند و چگونه می توان فهمید که هریک به چه صورتی محاسبه می شوند؟ برای فهم بهتر این موضوع فرض کنید که یک کاربر به طور مستقیم آدرس سایت شما را در مرورگر جستجو کرده و وارد آن می شود. اما به هر دلیلی در کمتر از ۳۰ ثانیه از سایت بیرون می رود و این کار را از طریق کلیک کردن بر روی دکمه خروج انجام می دهد. در این صورت نرخ پرش شما افزایش پیدا کرده و گوگل متقاعد می شود که وب سایت شما برای کاربری که به طور مستقیم وارد آن شده، بازدهی نداشته است.
اما Pogo زمانی اتفاق می افتد که کاربر از طریق نتایج جستجو وارد وب سایت شما شود. به این معنا که شما با استفاده از ابزارهای سئو سایت خودتان را به صفحه اول نتایج جستجو یا حتی لینک یک رسانده اید. حال کاربر با سرچ کردن یک عبارت کلیدی به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده و از این طریق وارد آن می شود. اما در زمان کوتاهی با استفاده از دکمه برگشت از سایت بیرون می رود و به صفحه نتایج برمی گردد. در نتیجه پوگو استیکینگ سایت شما افزایش پیدا می کند.

Pogo Sticking چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

همان طور که گفتیم در دنیای امروز دیگر گوگل مثل گذشته از کارهایی مانند تکرار کلمه های کلیدی، لینک سازی داخلی و خارجی یا نوشتن عناوین بهینه برای رتبه بندی خود استفاده نمی کند. بلکه رضایت کاربر در درجه اول اهمیت برای این موتور جستجو قرار گرفته است. باید بدانید که پوگو استیکینگ یک نشانه خیلی قدرتمند برای گوگل است که نارضایتی کاربر را از یک سایت نشان می دهد.
برای فهم بهتر تاثیر Pogo Sticking بر روی سئو سایت بد نیست این مثال را در نظر بگیرید. فرض کنید که شما برای عبارتی مانند خرید موبایل در تهران در لینک یک گوگل قرار دارید. حالا در یک روز تعداد زیادی از کاربران وجود دارند که به صفحه شما وارد شده و به دلایل مختلفی مثل خوب نبودن رابط کاربری، پیدا نکردن محصول مورد نظر یا شفاف نبودن قیمت ها و یا حتی مقایسه با دیگر سایت ها از آن خارج می شوند. در نتیجه پوگو استیکینگ سایت شما بالا رفته و گوگل به این نتیجه می رسد که کاربران از سایتی که در لینک یک قرار دارد، رضایت کافی را ندارند. به این ترتیب رتبه شما در نتایج serp تنزل پیدا خواهد کرد.

حال که متوجه شدیم Pogo Sticking چیست و چرا بر روی سئو سایت تاثیر منفی می گذارد، باید به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می توان رضایت کاربران را افزایش داده و مانع از خروج آن ها از صفحه شد. برخی از مهم ترین راه ها برای کاهش پوگو استیکینگ عبارت اند از:

۱- رعایت اصول UX در طراحی سایت

اولین قدم برای کم کردن Pogo Sticking این است که اصول UX یا تجربه کاربری را در طراحی سایت خودتان رعایت کنید. به این ترتیب همه المان های مهم در جایی قرار می گیرند که کاربر به راحتی می تواند به آن ها دسترسی پیدا کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند. علاوه بر این با رعایت UX مطمئن خواهید شد که همه موارد مورد نیاز برای کاربر در سایت شما قرار گرفته اند. شرکت آی وحید در طراحی وب سایت خود همه این اصول را به خوبی رعایت می کند و به شما کمک می کند تا از همان ابتدا بتوانید کاربر را برای مدت زیادی در سایت خود نگه دارید.

۲- لینک سازی داخلی

یکی دیگر از مواردی که باعث بهبود تجربه کاربری از یک سایت و در نتیجه افزایش زمان ماندگاری او در صفحه می شود، لینک سازی داخلی است. واضح است که شما نمی توانید همه موارد مورد نیاز کاربر را به طور مفصل در یک صفحه قرار دهید. به همین دلیل می توانید از طریق لینک سازی داخلی بین صفحات مختلف یک ارتباط منطقی برقرار کرده و به کاربر بگویید که اگر نیاز به محصول یا خدمت خاصی دارد، با کلیک بر روی یک لینک می تواند به صفحه مورد نظر خود مراجعه کند. در نتیجه کاربر زمان زیادی را در سایت شما خواهد گذراند و Pogo Sticking کاهش پیدا می کند.

۳- استفاده از فونت مناسب

از دیگر مواردی که باعث کاهش نرخ پوگو استیکینگ در یک سایت می شود، استفاده از فونت مناسب است. شما باید کاری کنید تا کاربر از همان ابتدا بتواند محتوای شما را به راحتی بخواند. به ویژه محتوایی که در بالای صفحه و بدون اسکرول کردن در اختیار کاربر قرار می گیرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل حتما باید دقت کنید که از فونت های کوچک و ناخوانا دوری کرده و تا حد امکان رنگ فونت ها را به گونه ای انتخاب کنید که در پس زمینه ها به راحتی قابل خواندن باشند.

۴- استفاده از جدول محتوا

اگر محتوای زیادی در صفحه دارید، باید بدانید که کاربران معمولا حوصله خواندن صفر تا صد آن را ندارند. هر کاربری در ابتدای ورود به صفحه دوست دارد که از تیترها مطلع شود و بداند که در این صفحه درباره چه چیزهایی صحبت شده است. به این ترتیب اگر یک تیتر متناسب با نیاز یا سوال خود ببیند، بدون توقف به آن مراجعه کرده و مطالب مربوط به آن را مطالعه می کند. به همین دلیل استفاده از جدول محتوا می تواند به کاربر شما در پیدا کردن تیتر مورد نظر خود کمک کرده و در نتیجه Pogo Sticking را کاهش دهد.

۵- به روز رسانی محتواهای قدیمی سایت

برخی از افراد محتوایی را در سایت خود منتشر کرده و دیگر به سراغ اصلاح آن نمی روند. برای مثال محتوایی که مربوط به معرفی بهترین گوشی های میان رده در سال ۲۰۱۸ است، دیگر امروزه به درد کاربران نمی خورد. بنابراین حتما باید محتوای خودتان را به روز کنید تا هم کاربر متوجه شود که شما به نیازهای او اهمیت می دهید و هم بتواند به جدیدترین سوالات خود پاسخ دهد.

۶- محتوای خوب تولید کنید

یکی از مهم ترین مواردی که باید در کم کردن Pogo Sticking به آن دقت داشته باشید، تولید محتوای خوب و ارزشمند است. شما باید دغدغه ها و نیازهای کاربر خود را بشناسید و محتوای خودتان را در راستای پاسخ دادن به او بنویسید. نوشتن یک مقدمه جذاب، طراحی کادر برای قسمت های مهم، bold کردن کلمه های کلیدی، انتخاب تیترها و عناوین کاربردی همه مواردی هستند که در تولید محتوا می توانند به کم کردن نرخ پوگو استیکینگ کمک کنند.

۷- از سوالات متداول استفاده کنید

یکی دیگر از راه هایی که با استفاده از آن می توانید کاربر را در صفحه خود نگه دارید، این است که فیلد سوالات متداول را به صفحه اضافه کنید. به این ترتیب می توانید به پرسش های کاربران به صورت کوتاه پاسخ داده و او را ترغیب به مطالعه سایر قسمت های مقاله یا صفحه کنید.

سخن پایانی

تا چند سال پیش مردم فکر می کردند که Pogo Sticking بر روی رتبه بندی سایت تاثیری ندارد و نمی تواند چندان بر روی سئو تاثیر منفی بگذارد. اما در عمل ثابت شده که گوگل بیش از هر چیز به تجربه کاربری اهمیت می دهد و زیاد شدن پوگو استیکینگ می تواند حتی رتبه سایت هایی را که در رتبه اول قرار دارند نیز تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل است که باید در کنار سایر الگوریتم ها و شیوه های رتبه بندی گوگل، به این نکته هم توجه کرده و سعی کنید که تا حد امکان رضایت درصد زیادی از کاربران خود را حفظ کنید.