احتمالا شما هم زمانی که در اینستاگرامتان را چک میکنید، این موضوع برایتان جذاب بوده است که فقط پست هایی در اکسپلور اینستا به شما نمایش داده می شوند که قبلا مشابه آن ها را بازدید کرده اید. به این ترتیب گزینه های بیشتری برای مقایسه پیش روی شما قرار می گیرد و می توانید خریدهای بهتری انجام دهید. این دقیقا همان اتفاقی است که در گوگل دیسکاور ( Google Discover ) هم می افتد. به این معنا که بر اساس جستجوهای قبلی، محتواهای جذاب و مفید به کاربر نمایش داده می شود. با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که Google Discover چیست و چگونه می تواند موجب افزایش مشتریان و در نتیجه فروش از طریق سایت شود؟

 

گوگل دیسکاور ( Google Discover ) چیست ؟

اگر قبلا با ابزارهای گوگل برای بهینه سازی سایت خود و بررسی رفتارهای مخاطبانتان استفاده کرده باشید، نام گوگل فید به گوشتان خورده است. دیسکاور Google هم در واقع نسخه جدیدی از فید ( Google Feed ) است که می تواند یک محتوای شخصی را بر اساس نیازهای هر مخاطب ایجاد کند. گوگل دیسکاور بر اساس جستجوهای قبلی، زبان و موقعیت مکانی هر کاربر، محتواهای مشابهی را برای او آماده کرده و به مخاطب نشان می دهد. نکته مهم اینجا است که این قابلیت برای تمام مرورگرهای موبایل هم قابلیت دسترسی دارد و می تواند از این طریق برای کسب و کار شما مفید واقع شود.
بنابراین میتوان گفت که این نسخه جدید از گوگل فید، در واقع یک الگوریتم برای نمایش نتایج جستجو بدون نیاز به سرچ کردن یا وارد کردن کوئری است! درست مانند اتفاقی که در اکسپلور اینستا می افتد و با توجه به پست های لایک شده یا بازدید شده، نمونه های مشابه بیشتری را به شما نمایش می دهد.

شیوه عملکرد گوگل دیسکاور چگونه است ؟

حالا شاید از خودتان بپرسید که گوگل دیسکاور چگونه کار می کند؟ یا به عبارت بهتر بر چه اساسی متوجه می شود که باید چه پست ها یا تبلیغاتی را به کاربر نشان دهد؟ برای دست یابی به این اطلاعات، ابزارهای مورد استفاده Google Discover چیست ؟

  • تاریخچه یا هیستوری مرورگر
  • فعالیت های آنلاین کاربران مانند مشاهده ایمیل ها
  • فعالیت های مشابه در شبکه های اجتماعی متصل به حساب گوگل
  • موضوع وب سایت هایی که کاربر در آن ها ثبت نام کرده است
  • موقعیت مکانی
  • اطلاعات موجود در تلفن همراه مانند اپلیکیشن ها و ساعت

فواید دیسکاور گوگل برای کاربران

دیسکاور گوگل را میتوان یکی از پیشرفته ترین و در عین حال جالب ترین الگوریتم های این موتور جستجو دانست که به صورت شخصی برای هر فرد کار می کند. ربات هایی که در این قسمت فعالیت می کنند می توانند با فهم دغدغه اصلی مخاطب، بدون نیاز به جستجو، محتواهای جدید را متناسب با نیازهای او به کاربر نمایش دهند. برای مثال اگر شما به دنبال یادگیری گیتار باشید و تا به حال هیچ کلاسی نرفته اید، می توانید با استفاده از Google Discover به ویدئوهای مخصوص مبتدیان دسترسی پیدا کنید. نکته مهم اینجا است که این الگوریتم هوشمند می تواند تغییرات سطح شما را هم به خوبی متوجه شده و به این ترتیب رفته رفته فیلم های پیشرفته تری را به شما نشان دهد.

مزیت های گوگل دیسکاور برای صاحبان وب سایت

شاید با خودتان فکر کنید که دیسکاور تنها برای کاربران فایده دارد و شما به عنوان یک صاحب سایت نیازی به داشتن اطلاعات درباره آن ندارید. اما باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید! در این بخش می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که فایده گوگل دیسکاور چیست و چگونه صاحبان وب سایت می توانند از آن برای رشد خود استفاده کنند.
Discover ابزاری است که شما با استفاده از آن می توانید خیلی راحت مخاطبان هدف خود را هدف قرار داده و خودتان را به آن ها معرفی کنید. به عبارت بهتر وب سایت شما حتی بدون حضور در نتایج جستجو، به کاربری نمایش داده می شود که به خدمات مشابه نیاز دارند. برای مثال ما در شرکت آی وحید خدمات طراحی سایت را به مشتریان خود ارائه می دهیم. حال اگر بتوانیم در نتایج دیسکاور ظاهر شویم، احتمال اینکه افراد برای ثبت سفارش به سایت ما مراجعه کنند یا تماس بگیرند بسیار بیشتر خواهد شد.

بنابراین با حضور موفق در گوگل دیسکاور می توانید جامعه هدف خود را تحت تاثیر قرار داده و به این ترتیب با تلاش کمتر، به درآمد بیشتر دست پیدا کنید. از سوی دیگر با بررسی نتایج به دست آمده در دیسکاور Google می توانید موضوعات جذابی را برای انتشار در شبکه های اجتماعی پیدا کنید. زیرا محتواهایی که از طریق Discover دیده شده اند، برای افراد جذاب بوده و به این ترتیب می توانند در شبکه های اجتماعی هم جذابیت داشته باشند.

چگونه وارد دیسکاورگوگل شویم ؟

خب حالا سوال اینجا است که چگونه میتوان وارد نتایج دیسکاور شد؟ به طور کلی وارد شدن به Discover نیازمند انجام کار شاق و پیچیده ای نیست؛ زیرا گوگل خود همه کارها را برای وب سایت های خوب انجام می دهد. تنها کافی است که این اقدامات را انجام دهید تا گوگل متوجه شود که شما می توانید یک وب سایت مفید برای برطرف کردن نیاز کاربر باشید.

۱- سئو و بهینه سازی سایت

اولین نکته ای که باید بدانید این است که Google Discover بر اساس اصول سئو کار می کند. بنابراین در ابتدای امر باید همه کارهایی را که برای بهبود رتبه سایت و بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می دهید، در این مورد هم پیش ببرید. بنابراین حتما لینک سازی های داخلی را انجام دهید و از کلمه های کلیدی مناسب استفاده کنید.

۲- تولید محتوای باکیفیت و مفید

با استفاده از محتوا است که شما می توانید زمینه کاری خود را به گوگل بفهمانید و به او بگویید که در کدام بخش دیسکاور باید شما را به کاربران نمایش دهد. باید بدانید که استفاده از محتوای دیگران یا کپی کردن آن ها، نه تنها باعث رشد شما نمی شود، بلکه می تواند در نهایت جریمه شدن را هم به دنبال داشته باشد. بنابراین حتما باید یک محتوای یونیک و عالی بنویسید که برای مخاطب جذاب باشد.

۳- تجربه کاربری سایت خود را بهبود دهید

اگر نمی دانید نقش تجربه کاربری در ورود به Google Discover چیست این بخش را از دست ندهید. همان طور که گفتیم دیسکاور بخشی از گوگل است که به طور کامل بر محوریت کاربر می چرخد و بر اساس نیازهای او طراحی شده است. به همین دلیل حتما باید تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان شما ایجاد کنید تا از میان همه پیشنهادهایی که در این صفحه به او شده است، شما را انتخاب کند.

۴- به سوالات و دغدغه های کاربر خود پاسخ دهید

برای اینکه بتوانید ترافیک بیشتری از طریق گوگل دیسکاور به دست آورید، نیاز است که دغدغه های مخاطبان خود را بشناسید و به سوالات آن ها جواب دهید. بنابراین حتما بر روی موضوعاتی کار کنید که سوال کاربر شما است و سعی کنید که به تخصصی ترین شکل ممکن به آن ها جواب دهید. پاسخ های تکراری که در سرتاسر وب یافت می شوند، هیچ کمکی برای حضور در دیسکاور گوگل به شما نمی کنند.

۵- رقبای خودتان را بررسی کنید

بهترین راه برای اینکه بتوانید مسیر ورود به دیسکاور را کشف کنید، این است که به سراغ رقبایتان بروید. ببینید که آن ها چه کارهایی انجام داده اند که توانسته در جذب ترافیک دیسکاور به آن ها کمک کند. به این ترتیب می توانید ایده های عملی و خوبی برای پیمودن این مسیر و کشیدن نقشه راه آن پیدا کنید.

۶- از قدرت اخبار استفاده کنید

بسیاری از افراد در دنیای امروز پیگیر اخبار هستند و دوست دارند که از اتفاقات مهم روز در هر موضوعی خبردار شوند. بنابراین اگر شما یک بخش به نام اخبار را در سایت خود راه اندازی کنید و هر روزه خبرهای مربوط به حوزه کاریتان را در آن منتشر نمایید، خیلی زود می توانید در Discover ظاهر شوید.

۷- از تصاویر استفاده کنید

محتواهای بصری و دیداری همواره یکی از جذاب ترین بخش ها برای مخاطبان بوده اند. بنابراین حتما از تصاویر جذاب به عنوان شاخص محتوای خود استفاده کنید و سعی داشته باشید تا تصویری بسازید که به خودی خود می توانند خلاصه ای از مطلب اصلی را به کاربر نمایش دهند.

۸- در فضاهای اینترنتی فعال باشید

اگر در همه فضاهای اینترنتی مانند پنل های تبلیغاتی، وب سایت های مرتبط و شبکه های اجتماعی فعال باشید، شانس بیشتری برای ورود به دنیای دیسکاور کسب خواهید کرد. زیرا این کارها به گوگل ثابت می کنند که شما یک متخصص هستید و سعی دارید دانش خود را در هر جایی منتشر کنید. پس او هم به انتشار این دانش کمک بیشتری خواهد کرد.

۹- سایت خود را موبایل فرندلی کنید

ریسپانسیو کردن سایت یکی از مهم ترین گام هایی است که باید برای رسیدن به موفقیت در دیسکاور گوگل بردارید. زیرا این الگوریتم تنها بر روی مرورگرهای گوشی فعال است؛ بنابراین اگر می خواهید که کاربر پس از ورود به سایت شما از طریق Discover از آن استقبال کند، حتما وب سایت خودتان را به صورت واکنش گرا طراحی کنید.

تاثیر سئو بر Google Discover

رابطه سئو و دیسکاور گوگل یک رابطه دوطرفه است. به این معنا که هر اقدامی که در راستای بهبود یکی انجام شود، بر روی دیگری هم تاثیر مثبت خواهد داشت. این موضوع توصیه ای است که موتور جستجوی گوگل به همه کاربران می کند. بر طبق این توصیه Google به شما می گوید که نیازی به انجام اقدامات اضافه برای وارد شدن به دیسکاور نیست. تنها کافی است که سئو سایت خودتان را بهبود ببخشید و محتوای ارزشمند تولید کنید تا خود این موتور جستجو همه کارها را برای شما انجام دهد.

نحوه اتصال به دیسکاور گوگل

شاید برای شما هم سوال شده باشد که آیا همه سایت ها به طور خودکار در زمان راه اندازی وارد دیسکاور گوگل می شوند و شانسی برای حضور در آن دارند؟ پاسخ این سوال خیر است. به عبارت بهتر از زمانی که گوگل شروع به ایندکس کردن صفحات شما می کند و رتبه ای در نتایج جستجو به شما اختصاص می دهد، می توانید در دیسکاور هم ظاهر شوید. اما شرط موفقیت بیشتر این است که سایت خودتان را بهتر سئو کرده باشید. اما راه اتصال به Google Discover چیست؟ به عبارت بهتر کاربران چگونه می توانند این نتایج را مشاهده کنند ؟

  1. وارد تنظیمات گوشی یا تبلت خود شده و کلمه Google را سرچ کنید.
  2. حالا گزینه Google System Settings را انتخاب کنید.
  3. حال بر روی گزینه Manage your Google Account کلیک کرده و سپس به بخش Data and Privacy بروید.
  4. در این قسمت گزینه Web & App Activity را بر روی حالت روشن قرار دهید.
  5. حالا در صفحه Home مرورگر، یک سری سایت به شما نمایش داده می شود.
  6. شما می توانید با انتخاب گزینه های Not interested و یا انتخاب زبان، این نتایج را بهینه تر کرده و به علایق خود نزدیک تر کنید.

نحوه رصد ترافیک دریافتی از دیسکاور گوگل

احتمالا به عنوان صاحب یک وب سایت دوست دارید بدانید که چند درصد از ترافیک سایتتان به وسیله دیسکاور به دست آمده است. اما راه بررسی نتایج و ترافیک دیسکاور چیست؟ برای این کار می توانید از گزارش دیسکاور در گوگل سرچ کنسول استفاده کنید. با استفاده از این گزارش اطلاعات بسیار مفیدی را به دست می آورید که عبارت اند از :

  • فاصله زمانی و تعداد دفعاتی که وب سایت شما در نتایج دیسکاور ظاهر می شود
  • مقدار ترافیک ورودی به وب سایت از طریق Discover
  • محتواهایی که بیشتر در قسمت دیسکاور نشان داده شده اند

برای دریافت این گزارش باید وارد سرچ کنسول سایت خود شوید. در صورتی تب دیسکاور برای شما در این ابزار فعال خواهد شد که وب سایتتان یک عدد حداقلی را برای نمایش در Google Discover به دست آورده باشد. در این صورت می توانید این گزارش را دریافت کرده و از نتایج آن استفاده کنید.

زمان لازم برای وارد شدن به دیسکاور چقدر است؟

همان طور که گفتیم برای این که وب سایت شما در میان نتایج گوگل دیسکاور نمایش داده شود، نیاز است که به یک مقدار ترافیک حداقلی رسیده باشید. بنابراین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چقدر طول می کشد تا این ترافیک را جذب کنید؟ باید بدانید که زمان دقیقی را نمی توان برای این کار تعیین کرد؛ همان طور که برای سئو و بهینه سازی سایت زمان دقیق و مشخصی وجود ندارد.
تنها باید همواره سرچ کنسول خود را زیر نظر داشته باشید و برای سئو سایتتان تلاش کنید. سپس اولین سیگنال ورود به دیسکاور را که مشاهده کردید، تلاش کنید تا سایت خودتان را بهینه تر کرده و شانس جذب ترافیک از این طریق را افزایش دهید. به discover باید به عنوان یک موجود زنده نگاه کنید که همواره نیاز به تغذیه و مراقبت دارد. به همین دلیل همواره باید با تولید محتوای ارزشمند و رعایت اصول سئو، آن را سالم و فعال نگه دارید.

سخن پایانی

گوگل دیسکاور و نتایج به دست آمده از این الگوریتم بهترین راه برای شناخت مخاطبان و علایق آن ها هستند. به همین دلیل می توانند در نوشتن استراتژی محتوایی سایت و شبکه های اجتماعی بسیار به شما کمک کنند. در این مقاله تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که Google discover چیست و چگونه می تواند باعث رشد کسب و کار شما شود. به علاوه راهکارهایی را برای جذب ترافیک واقعی و ارگانیک از این طریق به شما معرفی کردیم.