اینستاگرام یک پلتفرم رایگان اشتراک گذاری عکس و ویدئو است که بالای ۱ میلیارد کاربر فعال دارد. استفاده از این برنامه و داشتن یک حساب تجاری در آن میتواند به سرعت کسب و کار شما را گسترش دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته افراد به محتوای بصری حدود ۴۰ درصد بیشتر از محتوای متنی واکنش نشان میدهند. بنابراین Instsgram یک فرصت عالی برای بازاریابی از طریق انتشار عکس و ویدئو است. اما مشکلی که وجود دارد این است که این برنامه یک شبکه اجتماعی موبایل محور است به همین علت بسیاری از قابلیتهای آن فقط به برنامه گوشی همراه محدود میشود. مدیریت اینستاگرام در کامپیوتر یک ترفند عالی برای پیجهای تجاری است که میتوانید در آن Post و Story ایجاد کرده، آن ها را برای انتشار زمان بندی کنید، به کامنت ها و پیام ها پاسخ داده و آمار بازدیدهای پیجتان را بررسی کنید. تمامی این اقدامات توسط برنامه ای به نام Meta Business Suite انجام میشود. در این مطلب از آی وحید قصد داریم به بررسی همه جانبه این برنامه پر کاربرد پرداخته تا به شما کمک کنیم به طور اصولی به مدیریت پیج بیزینسی اینستاگرام تان بپردازید. تا انتها با ما همراه باشید.
برنامه تجاری متا ( Meta Business Suite ) چیست ؟
در اکتبر ۲۰۲۱ بود که پلتفرم فیسبوک که به عنوان غول دنیای فناوری شناخته میشود به متا تغییر نام داد. مجموعه تجاری متا که در گذشته با عنوان Facebook Business Suite فعالیت میکرد یک پلتفرم رایگان برای کسب و کارهای کوچک و متوسط است، که میتوان در آن به مدیریت حساب تجاری اینستاگرام و فیسبوک پرداخت.
به کمک این پلتفرم شما میتوانید :
• به انتشار پست و استوری اینستاگرام با کامپیوتر پرداخته یا آن را برای اشتراک گذاری زمانبندی کنید.
• پیام ها و نظرات را به طور یک جا مشاهده و پاسخ دهید.
• پاسخهای خودکار برای درخواستهای یکسان و مکرر ایجاد کنید.
• تبلیغ ایجاد کنید.
• آمار بازدیدها و فالورهایتان را چک کنید.
نصب پلتفرم Meta Business Suite
برای دسترسی به این پلتفرم شما میتوانید آن را در دو نسخه ویندوز و موبایل دانلود کنید. این برنامه فقط برای کسانی در دسترس است که در متا ( فیسبوک ) یک حساب تجاری داشته باشند.
چگونه از Meta Business Suite استفاده کنیم ؟
احتمالا هنگام ورود به برنامه، محیط آن برایتان ناآشنا و کمی مبهم است. نگران نباشید در این بخش قصد داریم به معرفی تک تک المان های موجود در این پلتفرم بپردازیم:
در صفحه اصلی این برنامه دادههایی در مورد بروزرسانیها، پستهای اخیر، آمار و اطلاعات و پیامها، نظرات و سایر مواردی که نیاز به توجه شما دارند را وجود دارد. علاوه بر این میتوانید از طریق نوار کناری این صفحه پست یا استوری ایجاد کنید.
در بالای صفحه سمت راست قسمتی را تحت عنوان Trend مشاهده میکنید که از طریق آن میتوانید آمار و ارقام مرتبط با صفحهتان را دریافت کنید.
در منو سمت راست شما دسترسی به همه ابزارهای مدیریت پیج ایستاگرام را دارید. در قسمت تنظیمات صفحه میتوانید به اطلاعات مهم، مجوزها و تنظیمات پیجتان دسترسی داشته باشد.
در بخش “Page settings” میتوانید میانبر ایجاد کنید، انتخاب کنید که چه کسی میتواند تایملاین شما را منتشر کند، ادمین برای پیجتان تعریف کنید و ….
چگونه میتوان اینستاگرام را به برنامه متا وصل کرد ؟
در قسمتهای ابتدایی متن درباره مزایای مدیریت اینستاگرام در کامپیوتر صحبت کردیم. اکنون میخواهیم در مورد نحوه اتصال پیج Instagram به این برنامه صحبت کنیم.
برای این کار از قسمت پایین منو سمت چپ، بر روی قسمت تنظیمات ( چرخ دنده پایین صفحه ) کلیک کنید و “Business assets” را انتخاب و در صفحه باز شده ابتدا بر روی “Instagram accounts” و سپس “Add Instagram accounts” بزنید. با وارد کردن نام و رمز عبور به همین راحتی به صفحه اینستاگرام خود متصل خواهید شد.
مشاهده فعالیت کاربران در این برنامه
برای بررسی فعالیت کاربران میتوانید از قسمت نوتیفیکیشن اقدام کنید. در این جا می توانید ببینید چه کسانی پستهای شما را دوست داشته و آنها را لایک کرده اند.
پاسخ دهی به نظرات و کامنتها در مجموعه تجاری فیسبوک
در این پلتفرم شما میتوانید به طور کامل به مدیریت اینستاگرام در کامپیوتر بپردازید. با این برنامه از طریق بخش “Inbox” به تمامی دایرکتها و دیدگاههای Instagram و Facebook دسترسی دارید و میتوانید به آنها پاسخ دهید.
قابلیت جذاب دیگری که این برنامه در اختیار کاربران خود قرار میدهد این است میتوانند برای سوالات رایج، پاسخهای خودکار ایجاد کنند. برای ایجاد پاسخهای فوری برای این موقعیتها، آنها را تعریف کرده و برای آنها یک متن مناسب بنویسید. همچنین برای شخصی سازی کردن بیشتر نیز میتوانید از نام و نام خانوادگی و … استفاده کنید.
این ویژگی به شما امکان میدهد به طور خودکار پیامهایی مانند:
- احوالپرسی
پاسخ به اولین پیامی که کاربر در اینستاگرام ارسال میکند.
- سوالات متداول
میتوانید سوالات متداول و پاسخهای مناسب برای آن را تنظیم و برای کاربر ارسال کنید.
- پذیرفتن درخواست کار
میتوانید پیامی مبنی بر دریافت درخواست کار ایجاد کنید.
- ایجاد یادآوری قرار ملاقات
یک روز قبل از ملاقات پیامی از طریق مسنجر یا پیامک تحت عنوان یادآوری قرار ملاقات ارسال میشود. این گزینه میتواند برای سالنهای زیبایی، کلینیکهای خصوصی، مطبهای دندانپزشکی و … مفید باشد.
- توصیه صفحه
سیستم ۱۰ دقیقه پس از این که یک نفر صفحه شما را در پیج عمومی خود به اشتراک گذاشت، پیامی به عنوان تشکر از ان فرد ارسال میکند.
• عدم توصیه صفحه
از این نوع پیام خودکار برای عذرخواهی از تجربه بد مشتری و درخواست بازخورد دقیق استفاده کنید. پیغام ۱۰ دقیقه پس از تگ نام و این که این پیج توصیه نمیشود برای کاربر ارسال خواهد شد.
نحوه مدیریت اینستاگرام در کامپیوتر و تبلیغ پست ها
این کار را با کلیک بر روی “Posts & stories” از نوار کناری صفحه اصلی شروع کنید. در صفحه باز شده میتوانید پستهایی که اخیرا منتشر کرده اید را مشاهده کنید، به انتشار پست و استوری اینستاگرام بدون گوشی بپردازید و آنها را زمان بندی کنید.
برای ایجاد پست و انتشار بر روی “Create Post” کلیک کنید. یک صفحه باز شده که در آن میتوانید عکس، ویدئو، متن، لوکیشن و … انتخاب کنید. اگر قصد انتشار سریع دارید بر روی “Publish” و اگر قصد زمان بندی دارید از طریق ” Schedule” اقدام کنید. از طریق دکمه “Optimal times” در پایین صفحه زمان بندی را به گونهای انتخاب کنید که مخاطب بیشتری آن را مشاهده کند.
برای ایجاد تبلیغات اینستاگرام بر روی “Boost” کلیک کنید. با این کار پست شما به عنوان “Sponsored” در فید ظاهر میشود. برای این که پست شما به مخاطبین مناسب نشان داده شود بر روی ویرایش ( Edit ) کلیک کنید.
در پنجره ویرایش مخاطبان ( Edit Audience )، جنسیت، سن و مکان جغرافیایی کاربرانتان را مشخص کنید. این کار به بهینه سازی تبلیغات شما کمک میکند.
پس از این مرحله مدت زمان و بودجه تبلیغات را مشخص کنید. این ابزار تخمین میزان دسترسی روزانه را نمایش میدهد. هر چه بیشتر هزینه کنید دسترسی بیشتری خواهید داشت.
چگونه در Meta Business Suite تبلیغات ایجاد کنیم و نتایج آن را تجزیه و تحلیل کنیم ؟
در نوار کناری بر روی تب “Ads” بزنید. حال در این بخش میتوانید تبلیغ جدید ایجاد کنید یا عملکرد تبلیغات فعلی و گذشته را بررسی کنید.
یک هدف برای کمپین خود انتخاب کنید.
میتوانید اهداف زیر را انتخاب کنید :
دریافت پیام بیشتر ( Get More Messages )
در این بخش هدف تشویق بیشتر کاربران برای ارسال پیام به شما است.
تبلیغ پیجتان ( Promote your Page )
توجه مخاطب هدف را به صفحه تان جلب کنید. با انتخاب این سبک از تبلیغ تعداد بیشتری را از برند خود آگاه و تعداد لایک بیشتری بگیرید.
بازدیدکنندگان وب سایت بیشتری دریافت کنید ( Get more website visitors )
با افراد بیشتری ارتباط گرفته و با دادن لینک سایت خود بازدیدکنندگان بیشتری بگیرید.
جمع آوری نمونه های بیشتر ( Get more leads )
میتوانید از طریق اشتراک گذاری یک فرم اطلاعات بیشتری از مخاطب به دست آورید. که این اطلاعات شامل آدرس تماس، نام و ایمیل و … است.
در این برنامه میتوانید تبلیغات خودکار نیز ایجاد کنید. با این کار میتوانید در زمان و انرژی خود صرفه جویی کنید. اما در نظر داشته باشید این سیستم برای این که اطلاعات بیشتری به دست بیاورد نیاز به تایم بیشتری دارد و هر چه داده های بیشتری جمع آوری کند توصیههای دقیق تری دریافت خواهید کرد.
نحوه بررسی آمار و عملکرد صفحه Instagram
از طریق قسمت “Insights” می توانید به این آمار دسترسی داشته باشید.
همانطور که در بالا مشاهده میکنید شما با ۴ گزینه روبه رو هستید :
Overview : آمار مخاطب ها و تعداد لایک ها در بازه زمانی ۲۸ روزه را نشان میدهد.
Results : در بخش نتایج میتوانید تغییرات صفحه تان را در طول زمان مشاهده کنید.
Content : در قسمت محتوا میتوانید آمار کامل شامل تعداد لایکها، نظرات و ارسالهای مجدد دریافت کنید.
Audience : این ابزار ویژگی های جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت، شهرهای برتر و کشورهای برتر را ارائه می دهد.
سخن پایانی
در این مطلب به بررسی کامل مدیریت اینستاگرام در کامپیوتر به کمک پلتفرم Meta Business Suite پرداختیم. فراموش نکنید برای استفاده از این برنامه حتما باید یک حساب تجاری داشته باشید. ممکن است با مطالعه این محتوا فکر کرده باشید که استفاده از این برنامه سخت است اما اصلا این گونه نیست. برای این کار از ابتدا شروع کرده و مرحله به مرحله با آموزش پیش بروید، پس از استفاده از آن خواهید دید که چقدر در زمان و انرژی خود صرفه جویی خواهید کرد. اگر در مسیر راه اندازی با مشکلی برخورد کردید از طریق بخش دیدگاهها میتوانید آن را با ما در میان بگذارید. شاد و پیروز باشید.