متاسفانه سئو سایت فروشگاهی، یکی از بی اهمیت ترین راهکارها برای فروشگاه های آنلاین است و اکثرا ترجیح می دهند تا از رسانه های اجتماعی و تبلیغات پولی استفاده کنند که هرچند روشی عالی است، ولی نیاز به تلاش مداوم و هزینه زیاد دارد، در حالی که سئو بالاترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را در بین کمپین های بازاریابی تجارت الکترونیک دارد و فقط  نیازمند تلاش قبلی است و پس از رتبه‌بندی، عملاً بدون هزینه‌های تکراری، فروش به صورت خودکار انجام می‌شود. در این مقاله سعی کردیم عواملی که در بهینه سازی یک فروشگاه آنلاین تاثیر گذار است را بررسی کنیم، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

 

سئو سایت فروشگاهی و اهمیت آن

بسیاری از افرادی که در اینترنت به دنبال چیزی هستند، با موتورهای جستجویی مانند گوگل شروع می کنند. این موتورهای جستجو به گونه ای طراحی شده اند که اطلاعات مختلفی از وب سایت ها را برای ایجاد لیست رتبه بندی شده ای از نتایج برای یک جستجوی خاص جمع آوری می کنند و تعیین می‌کنند که کدام وب‌سایت‌ها مرتبط با عبارت سرچ شده هستند و سپس نتایج را به ترتیب مرتبط بودنشان نشان می‌دهند.
عوامل زیادی وجود دارد که می تواند یک فروشگاه اینترنتی را در نتایج جستجو بالاتر نشان دهد :

  • تعداد پیوندهای طبیعی ( غیر پولی یا رسانه های اجتماعی ) که از سایر وب سایت ها به فروشگاه شما اشاره می کنند.
  • اعتبار وب سایت بر اساس تعامل و عوامل دیگر
  • سن نام دامنه
  • ساختار وب سایت و محتوایی که برای موتورهای جستجو بهینه شده است.

وقتی در فروش آنلاین تازه کار هستید، استفاده از سه راهکار اول مشکل است زیرا ایجاد شهرت برای برند و ایجاد لینک از سایر سایت ها زمانبر است. بنابراین باید در استراتژی محتوای خود برای بلندمدت برنامه ریزی کنید.
در کوتاه مدت، ساده ترین راه برای جذب ترافیک بیشتر به فروشگاه آنلاین شما این است که محتوای خود را بهینه کنید تا موتور جستجو آن را به عنوان مرتبط با سؤالات مربوط به محصولات تشخیص دهد. در واقع منظور ما از Ecommerce SEO همین است.

کلمات کلیدی مناسب برای سایت های فروشگاهی

انتخاب عبارات و کلمات کلیدی مناسب و کاربردی اولین گام شروع سئو سایت فروشگاهی است. شما باید کلماتی را مورد هدف قرار دهید که رتبه بندی آسان، حجم مناسب و نرخ تبدیل بالایی داشته باشد و سپس قصد خریدار را هم مورد بررسی قرار دهید. این قسمت از مطلب شامل دو بخش است که در قسمت اول روش های پیدا کردن کلمات کلیدی و در قسمت دوم نحوه انتخاب بهترین عبارت را بررسی می کنیم.
ما برای پیدا کردن کلمات کلیدی فروشگاه های اینترنتی از سه روش زیر می توانیم استفاده کنیم:

  1. استفاده از دیجی کالا و سایت های فروشگاهی مطرح
  2. استفاده از SEMrush
  3. استفاده از ویکی پدیا

استفاده از دیجی کالا و سایت های فروشگاهی مطرح

سایت دیجی کالا یکی از بزرگترین پلتفرم های فروش آنلاین در کشور است و علارغم اینکه یک رقیب بزرگ برای فروشگاه های اینترنتی به حساب می آید، می توان از آن برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کرد. برای این کار وارد سایت شده و عبارت مورد نظر خود را وارد کنید:
مثلا شما یک فروشگاه کیف دارید. با وارد کردن کلمه کیف چهار عبارت دیگر مانند کیف زنانه، کیف پول، کیف هندزفری و کیف کمری پیشنهاد می شود که می توانید از آن ها استفاده کنید. همچنین کلمات کلیدی مرتبط با دسته بندی محصولات خود را نیز می توانید پیدا کنید.

استفاده از SEMrush

ابزار سمراش در بهینه سازی سایت محبوبیت زیادی دارد و برای انتخاب کلمات کلیدی و تحلیل رقبا و بهینه سازی کمپین Google Ad کاربرد دارد. برای پیدا کردن کلماتی که رقبایتان استفاده کرده اند کافیست آدرس Domain آن ها را وارد کنید تا لیستی از کلمات را در اختیارتان قرار دهد.

قصد خریدار

قصد خریدار به این معناست که یک نفر در تصمیم خود برای خرید چقدر جدی است.
به عنوان مثال، کسی که به دنبال “بهترین لپ تاپ” است احتمالا هنوز در مرحله تحقیق است و ممکن است آماده خرید نباشد. آن ها احتمالاً نظرات محصول را می خوانند و ویژگی ها و مزایا را با هم مقایسه می کنند.
اما اگر آن‌ها در جستجوی «Asus VivoBook E200HA» هستند، احتمالاً به دنبال بهترین قیمت آن لپ‌تاپ هستند و احتمال خرید آن ها بیشتر است.
لازم نیست قصد خریدار را حدس بزنید، اغلب اوقات، قصد خریدار با میانگین هزینه هر کلیک (CPC) یک کلمه کلیدی مرتبط است، که می توان آن را با Google Keyword Planner یا Ahrefs پیدا کرد.

معماری ساختار سایت

پس از انتخاب کلمات کلیدی شما نیاز دارید تا آن اطلاعات را عملی کنید.
معماری یا ساختار سایت فروشگاهی نحوه تنظیم نویگیشن، صفحات دسته بندی و صفحات محصول است. در اصل، دریافت بهترین و مرتبط ترین محتوا برای کاربران و کاهش تعداد دفعاتی است که برای یافتن آن باید کلیک کنند.
دو قانون طلایی برای ساختار سایت عالی وجود دارد:
آن را ساده و مقیاس پذیر کنید.
هیچ صفحه ای نباید بیش از سه کلیک طول بکشد تا از هر صفحه دیگری به آن دسترسی پیدا کرد.
از کلمات کلیدی برای ایجاد URL های صفحه و زیرشاخه های بسیار مرتبط استفاده کنید.
معماری ضعیف یک سایت به این صورت است:

که هر دو قانون طلایی را زیر پا می گذارد. فقط برای رسیدن به صفحه دسته، چهار کلیک طول می کشد، و اگر می خواهید یک صفحه محصول یا دسته را اضافه کنید، باید آن را در عمق سایت خود پنهان کنید که نه تنها برای نویگیشن ضعیف است، بلکه به رتبه بندی جستجو نیز آسیب می رساند.
صفحه اصلی باید به تمام صفحات دسته بندی اصلی و حتی برخی از بهترین صفحات محصول نیز پیوند داشته باشد. ساختار صحیح به صورت زیر است:

پیمایش مناسب و پیوند داخلی تضمین می کند که این صفحات بیشترین اعتبار را از صفحه اصلی دریافت کنند و در نتیجه شانس بیشتری برای رتبه بندی بالا در جستجو دارند. داشتن محتوا در صفحه اصلی رتبه شما را افزایش می دهد. در مورد آن در در بخش سئو داخلی بیشتر صحبت می کنیم.

استفاده از سئو داخلی برای صفحات سایت فروشگاهی

سئوی درون صفحه به این معنی است که کلمات کلیدی انتخابی در مکان های مناسب قرار داشته باشند. با این کار گوگل دقیقا می فهمد که موضوع صفحه شما چیست.
برای این کار ما سه استراتژی زیر را بررسی می کنیم:

  • استراتژی برای صفحات دسته بندی
  • استراتژدی برای صفحات محصولات
  • استراتژی برای محتوای بلاگ

سئوی درون صفحه مهم است و کمک می کند در صفحه نتایج موتور جستجو ( SERP ) ظاهر شوید.
سئوی درون صفحه :
صفحات دسته بندی بدون شک مهمترین صفحاتی هستند که رتبه بندی می شوند. اگر شخصی آنها را در گوگل پیدا کند، بلافاصله به تمام محصولات در آن دسته دسترسی خواهد داشت.
برای بهینه سازی صحیح این صفحات، باید کلمه کلیدی مورد نظر خود را در مکان های زیر قرار دهید:

  1. در URL.
    قرار دادن کلمه کلیدی اصلی خود در URL خوانایی و دوستانه کردن آن، رتبه بندی جستجو را بهبود می بخشد.
  2. سعی کنید در ابتدای تگ عنوان از کلید واژه کلیدی استفاده کنید.
  3. در متن جایگزین تصویر
  4. در معرفی محصول سعی کنید ۳-۵ بار آن را تکرار کنید ولی به گونه ای که خوانایی متن را تحت تاثیر قرار ندهد.
  5. در توضیحات متا

سئوی صفحات محصول
تمامی مواردی که در بالا آورده شده است را می توانید به کار ببرید علاوه بر این سعی کنید طولانی ( بالای ۱۰۰۰ کلمه ) بنویسید زیرا گوگل به این محتواها اعتبار بیشتری می دهد، یا حداقل برای ۱۰ محصول پر فروشتان این کار را انجام دهید. اکثر مطالب برتر گوگل بالای ۲۰۰۰ کلمه دارند این به این دلیل است که گوگل در درجه اول یک ابزار تحقیقاتی است. بنابراین، هنگامی که یک صفحه دارای اطلاعات زیادی است، گوگل فکر می کند که شانس بیشتری برای پاسخگویی به جستجوگری که به دنبال آن است دارد. همچنین این کار به شما کمک می کند کلمات کلیدی LSI را بگنجانید. کلمات LSI، کلماتی مترادف و هم خانواده هستند.

سئو فنی سایت فروشگاهی

سئو فقط در مورد کلمات کلیدی نیست. جنبه فنی آن هم باید در نظر بگیرید که شامل مواردی مانند سرعت سایت، تجربه کاربر، سازگاری با موبایل و لینک های کاری است. در پایان، چیزی که گوگل اهمیت زیادی به آن می دهد داشتن بهترین تجربه برای کاربر است.
برای سئوی فنی شما نیازمند یکسری از ابزار هستید که عبارتند از:

که استفاده از همه آن ها ضروری نیست اما کارتان را آسان تر می کند.

لوکال سئو

امروزه این روش برای کسب و کارهای محلی یا مشاغلی که جامعه آماری خاصی را مورد بررسی قرار می دهند، استفاده می شود. اگرچه برای همه کاربردی نیست اما عمدتاً به کسب و کارها اجازه می دهد در نتایج جستجوی محلی نشان داده شود. در واقع شما از این طریق می توانید اطلاعات وب سایت، آدرس، ساعات کار، تصاویر، نظرات و موارد دیگر را با دیگران به اشتراک بگذارید.

بازاریابی محتوا

۴۵ درصد از بازاریابان می گویند که وبلاگ نویسی استراتژی شماره ۱ آنهاست. ۷۰ درصد از مردم ترجیح می دهند در مورد یک شرکت از طریق مقاله یاد بگیرند تا یک آگهی، ۶۸ درصد از مصرف کنندگان پس از مصرف محتوای یک نام تجاری، احساس مثبت تری نسبت به آن دارند. علاوه بر این واقعیت نیز وجود دارد که محتوا یکی از ساده ترین راه های رتبه بندی فروشگاه شما برای کلمات کلیدی و ایجاد بک لینک است. بازاریابی محتوا نه تنها ترافیک و فروش شما را افزایش می دهد، بلکه ایجاد لینک به سایت را آسان تر می کند و اعتبار دامنه را افزایش می دهد.

دو عامل وجود دارد که برای گوگل مهم است، محتوا و لینک ها.
بک لینک از وب سایت هایی با اعتبار دامنه بالا به وب سایت شما، رتبه صفحه موردنظرتان را بیش از هر عامل رتبه بندی دیگری بهبود می بخشد و از آنجایی که جز سئوی خارجی محسوب می شوند، کمی پیچیده تر و وقت گیرتر از ایجاد تغییرات ساده در وب سایت هستند. برای به دست آوردن این پیوندها باید با سایر وبلاگ نویسان و صاحبان وب سایت همکاری کنید.

جمع بندی
روش های زیادی برای افزایش ترافیک سایت مانند سوشال مدیا، تبلیغات پولی و … وجود دارد. اما بهینه سازی سایت با رعایت اصول سئو فقط یکی از این روش هایی است که روشی نسبتا آسان، رایگان و قابل اعتماد است. در این مطلب تمامی آن چه شما برای سئو فروشگاه خود نیاز دارید آورده شده است .اگر می خواهید سایتتان صدها، هزاران یا حتی صدها هزار بازدید کننده ماهانه داشته باشد، باید از همین امروز سئو فروشگاه اینترنتی را یاد بگیرید، پس فرصت را از دست ندهید و این مطلب را با دقت مطالعه کنید.