در این مقاله درباره سئو یوتیوب صحبت خواهیم کرد. البته پیش از این در مقاله چگونه از یوتیوب کسب درآمد کنیم، در رابطه با چگونگی ایجاد کانال و نحوه تولید محتوا صحبت کردیم، از همین رو در این مطلب قصد داریم نکات و روش‌های بالا آمدن در نتایج موتورهای جستجوی این برنامه را بررسی کنیم.
قبل از این آموزش بهتر است ابتدا درباره اهمیت آن بدانیم. در واقع YouTube بعد از گوگل دومین پلتفرم جستجوی بزرگ دنیاست که در هر دقیقه حدود ۵۰۰ ساعت آموزش داخل آن قرار می‌گیرد، بنابراین شما ابتدا باید اصولی را یاد بگیرید که محتوای شما در میان دریای عظیمی از اطلاعات گم نشود!!! بهترین کار بهینه سازی با اصول سئو این پلتفرم است. اما آیا شما می‌دانید سئو محتوا چیست؟

 

سئومحتوا چیست و YouTube SEOچگونه است؟

سئوی محتوا به معنای بهینه سازی آن است به گونه‌ای که برای موتورهای جستجو و مخاطب جذاب باشد. در مبحث سئو سایت، ما از بک لینک و سایر فاکتورها برای بالا آمدن استفاده می‌کنیم (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مطلب سئو و بهینه سازی مراجعه کنید). اما در YouTube ، بهینه سازی ما شامل بهینه سازی کانال، لیست های پخش، عنوان و توضیحات ویدئو می‌شود که شما با رعایت این اصول می‌توانید محتوای خود را بهینه کنید.
نکته مهمی که قبل از سئو یوتیوب بهتر است به آن توجه کنید، اینست که در یک زمینه کار کنید و در مورد آن ویدئو تولید کنید، چرا که الگوریتم های یوتیوب به کانال‌های معتبری که در مورد یک موضوع خاص اطلاعات مفید و هدفمند ارائه می‌دهند نسبت به کانال های معمولی رتبه بهتری می‌دهد. زیرا این کانال‌ها با ارائه مطالب تخصصی باعث می‌شوند مخاطب وقت بیشتری را در این پلتفرم بگذراند.

الگوریتم های یوتیوب

به طور کلی یوتیوب برای نمایش ویدئوها دو الگوریتم دارد.

الگوریتم پیشنهاد ویدیو ( Recommendation Algorithm )

این الگوریتم با نام سیستم توصیه‌گر یا پیشنهاد گر هم شناخته می‌شود که باعث می‌شود محتوای شما در قسمت پیشنهادی به مخاطب نشان داده شود.

سرچ یوتیوب

این الگوریتم باعث کسب رتبه در نتایج جستجو می‌شود.

مجموعه اقداماتی که ما در این مقاله بررسی می کنیم برای انطباق با الگوریتم دوم است که باعث می‌شود شما در قسمت نتایج موتورهای جستجو دیده شوید.

چگونگی Youtube Seo

موفقیت در این پلتفرم نیازمند اقدامات خاصی است که شما برای بهبود رنکینک محتوا ملزم به رعایت آن هستید.

  • گام اول : جستجوی کلمه کلیدی
  • گام دوم : تولید ویدئوی جذاب
  • گام سوم : رعایت اصول سئو و بهینه سازی
  • گام چهارم : انتشار ویدئو

گام اول: جستجوی کلمه کلیدی

عبارات کلیدی

دقیقا مانند بهینه سازی یک صفحه از سایت، سئو یوتیوب ( YouTube SEO ) هم با شناسایی دقیق کلمه کلیدی آغاز می‌شود. در واقع در این مرحله هدف تولید محتوایی است که مخاطب به دنبال آنست و توسط رقیبان اشباع نشده باشد. شما برای پیدا کردن لیستی از کلمات می توانید از ۳ روش زیر استفاده کنید:

۱٫استفاده از کلمات پیشنهاد شده در سرچ باکس

یکی از مهم ترین استراتژی هایی که برای پیدا کردن این کلمات به کار می رود استفاده از قسمت جستجوی این برنامه است.
برای این کار باید در قسمت سرچ، کلید واژه خود را وارد کنید، مشاهده خواهید کرد که طیف وسیعی از کلماتی که مورد جستجوی کاربران بوده، برای شما نشان داده می شود. این روش بسیار عالی است، چرا؟ زیرا وقتی این کلمات در قسمت ساجست نشان داده می شود یعنی از محبوبیت ۱۰۰ درصدی برخوردار است و توسط کاربران، بسیار سرچ شده است، پس دیگر نیازی به نگرانی درباره مناسب بودن آن ندارید.

۲٫پیدا کردن کلمه کلیدی در ویدئوهای محبوب

شما می توانید به ویدیوهای پر بازدید حوزه خود مراجعه کنید و ببینید کلمات کلیدی چگونه بهینه شده اند. اگر ویدئویی مرتبط با موضوع مشاهده کردید که دارای بازدید زیادی است احتمالا از کلمه کلیدی محبوبی استفاده کرده است. یک کانال مرتبط و پر بازدید انتخاب کنید. شما می توانید در کانال مورد نظر با انتخاب گزینه Most Popular محبوب ترین محتوای ساخته شده را ببینید.

پس از پیدا کردن ویدئوهای پر بازدید نوبت آنالیز آن ها برای پیدا کردن کلمه کلیدی است که به احتمال خیلی زیاد این کلید واژه را در توضیحات و تایتل آن به کار رفته است.

۳٫استفاده از ابزارهای موجود

با این ابزارها می توانید میزان جستجو در ماه گذشته، تعداد جستجو، مقایسه دو کلید واژه، هزینه هر کلیک و … را پیدا کنید. سعی کنید از کلیدواژه هایی استفاده کنید که بالای ۳۰۰ سرچ داشته باشند.

انتخاب بهترین کلمه کلیدی

در آخر در بین لیست واژگانی که پیدا کردید باید بهترین آن را انتخاب کنید. اگر کانال خود را به تازگی راه اندازی کرده اید سعی کنید از کلمات با رقابت کم استفاده کنید تا بتوانید در ابتدا بازدید کننده بیشتری جذب کنید. برای پیدا کردن کلید واژه های کم رقابت می توانید آن را در قسمت جستجو سرچ کنید، هر چه تعداد موارد بیشتر باشد آن عبارت پر رقابت تر است. به عنوان مثال بین دو عبارت ” آموزش میکاپ ” و” آموزش میکاب دخترانه ” کلید واژه دوم مناسب تر است.
برای آموزش کلمات کلیدی می‌توانید به مطلب بهترین روش برای پیدا کردن کلمات کلیدی مراجعه کنید. سعی کنید محتوای خود را برای Google و YouTube به طور همزمان بهینه کنید تا بتوانید از آن هم بازدید کننده بگیرید.

بهینه سازی برای گوگل

بهترین کار اینست که علاوه بر بالا بودن در نتایج سرچ یوتیوب در گوگل نیز رنک های بالا بگیرید. درست است که بیشترین بازدید برای یک ویدئو از طریق خود YouTube است اما می توانید با در این کار بازدید بیشتری دریافت کنید، این کار باعث افزایش ۴ – ۵ برابری View محتوایتان می شود.
برای این کار شما باید ویدئوهایتان را با کلمات کلیدی که در گوگل جستوجو دارند بهینه کنید و عباراتی استفاده کنید که در حال حاضر نتایج ویدئویی دارد، عباراتی در گوگل که دارای محتوای ویدئویی هستند عبارتند از :

  • عبارات ” چگونه” و “طرز”
  • نقد و بررسی و مقایسه دو چیز
  • انواع رشته های ورزشی
  • ویدئوهای فان و خنده دار
  • آموزش های ویدئویی

این کلمات بهترین گزینه برای سئو یوتیوب هستند.

گام دوم: تولید ویدئوی جذاب

فاکتورهای مهمی که برای این پلتفرم مهم هستند عبارتند از:

  • تعداد پسند و کامنت های ویدئو
  • عضویت در کانال پس از مشاهده فیلم ها
  • نرخ کلیلک (CTR)
  • محتواهای به اشتراک گذاشته شده
  • طول ویدیوها

این برنامه بارها بیان کرده که ملاک رنک دهی و YouTube SEO آن میزان حفظ مخاطب و تعامل است، پس باید بازدید خود را افزایش دهید. شما باید مخاطب را مجاب کنید تا در این برنامه بماند و بارها و بارها به کانال شما مراجعه کند و با کانال شما تعامل داشته باشد.

تعداد پسند ( Like ) و کامنت ویدئو ( Comments )

میزان تعامل از فاکتورهای مهم این برنامه است. بهتر است قسمت نظرات را باز بگذارید و کاربران را به مشارکت و نظر دادن ترغیب کنید. تعداد بالای کامنت و لایک از نظر این پلتفرم نشان دهنده علاقه مندی مخاطبان به محتوای شماست.

عضویت ( Subscribers ) در کانال پس از مشاهده فیلمها

از نظر این پلتفرم اگر مخاطب بلافاصله بعد از مشاهده محتوای شما کانال را سابسکراب کند یعنی ویدئوی شما بسیار جذاب بوده است.

نرخ کلیک ( CTR )

هنگامی که کاربر سرچ می کند در میان ویدئوها روی کدام یک کلیک می کند؟ این کار نرخ کلیک را مشخص می کند. هر چه این نرخ بالاتر باشد مسلما برای سئو یوتیوب بهتر است، برای افزایش آن می توانید کاور خود را جذاب تر انتخاب کنید.

اشتراک گذاری ویدئو

اگر ویدئوی شما به دفعات زیاد Share شود به معنای محبوبیت زیاد آن است. این اشتراک گذاری می تواند در برنامه های مختلف مانند توئیتر و فیس بوک باشد.

طول ویدیوها

بسته به حوزه ای که در آن محتوا تولید می کنید، این قسمت می تواند متفاوت باشد. برای برخی از محتواهای آموزشی مانند آموزش وردپرس و … بهتر است طولانی باشد. اما در برخی موارد که از حوصله کاربر خارج است فیلم های کوتاه مناسب است.

به طور کلی برای بررسی میزان تعامل YouTube نکات زیر را بررسی می کند:

  • آیا کاربر فیلم را تا انتها مشاهده کرده است؟
  • مورد پسند او بوده است؟
  • آیا نوتیفیکیشن کانال را فعال کرده است؟
  • آیا کاربر سایر محتوای کانال را بررسی کرده است؟
  • آیا مخاطب کامنت گذاشته است؟

گام سوم: رعایت اصول سئو و بهینه سازی

در این قسمت عوامل موثر در بهینه سازی با اصول سئو را می آموزیم:

استفاده از کلمه کلیدی در ویدئو

اگر محتوای شما به زبان انگلیسی و فرانسه است شما با به کار بردن کلید واژه در طول فیلم، مخصوصا دقایق ابتدایی می توانید رنک بالاتری بگیرید. YouTube به طور اتوماتیک با استفاده از آواشناسی، زیر نویس دقیقی از ویدئوها ایجاد می کند. اگر محتوای شما فارسی است از سایر روش هایی که در ادامه آمده برای سئو یوتیوب استفاده کنید.

عنوان ویدئو ( Tittle )

برای YouTube SEO بهتر است عنوان شما شامل ۵ کلمه باشد تا هم بتوانید کلمه کلیدی مناسب را در آن بگنجانید هم توضیحات لازم جهت فهم بیشتر کاربر ارائه دهید. با استفاده از کلمات کلیدی عبارتی بسازید که نیاز کاربر را پوشش دهد. عنوان ویدئوی شما اولین چیزی است که کاربر می‌بیند پس سعی کنید به گونه ای باشد که در نگاه اول بتواند مخاطب را جذب کند.

توضیحات ویدئو ( Description )

این قسمت باید شامل کلمات کلیدی و محتوایی تکمیلی برای ویدیوی شما باشد، سعی کنید با جزئیات بیشتری نسبت به عنوان بنویسید، ولی زیاد طولانی نباشد. به نحوی بنویسید که Google و Youtube به درک بیشتری از محتوای شما برسند و کاربر با خواندن آن ترغیب شود و ویدئوی شما را ببیند. شما باید در این قسمت حداقل یک لینک داشته باشد، که این لینک می‌تواند لینک وبسایت شما یا لینک سایر محتواهای شما باشد.

نکات کلیدی :

۱- از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید.

۲- سعی کنید در ۲۵ کلمه اول کلید واژه خود را به کار ببرید.

۳- حداقل ۲-۳ بار آن را در طول متن تکرار کنید.

برای نوشتن این قسمت شما مجاز به استفاده حدود ۵۰۰۰ کاراکتر هستید ولی تا حدود ۳۰۰ کاراکتر کفایت می کند، بنابراین بهتر است زیاده گویی نکنید.

کاور ویدئو و تامنیل ( Thumbnail )

در این قسمت از تصاویر گیرا و زیبا استفاده کنید که نشانگر هدف و موضوع ویدئوی شما باشد تا نرخ کلیک بالاتری بگیرید. سعی کنید از تصاویر غیر مرتبط استفاده نکنید.

محدودیت سنی ( Age Restrictions )

ویدئوهایی بسازید که دارای محدودیت سنی نباشد، ویدئوهای دارای محدودیت سنی فقط برای افرادی که یوتیوب تشخیص دهد بالای ۱۸ سال سن دارند نشان داده می شود. با این کار شما مخاطبان بیشتری جذب خواهید کرد.

گام چهارم: انتشار ویدئو

در قسمت قبلی به اهمیت افزایش بازدید برای سئو یوتیوب اشاره کردیم. در این قسمت به راهکارهایی که شما با استفاده از آن می توانید بیننده بیشتری داشته باشید اشاره می کنیم:

اشاره به محتوای خود در فروم ها و سایت های پرسش و پاسخ

این سایت ها دارای محبوبیت زیادی هستند، شما با گذاشتن لینک محتوایتان می توانید view زیادی بگیرید. برای این کار در سایت های پرسش و پاسخ یک سوال مرتبط پیدا کنید و به طور کامل به آن جواب دهید و در انتها به مطلب خودتان لینک دهید. این کار علاوه بر افزایش بازدید باعث بالا رفتن کیفیت View شما هم می شود. فقط دقت داشته باشید از لینک های اسپم استفاده نکنید وگرنه بن می شوید.

قرار دادن ویدئوی خود در وبلاگ

اگر وبلاگ پر بازدیدی دارید با گذاشتن لینک در لابه لای محتوایتان می توانید view بیشتری بگیرید. همیشه به این فکر کنید که در کدام قسمت می توانید لینک بدهید.

داشتن یک Call-To-Action شفاف

بسیاری از کانال ها در انتهای video خود از دکمه های تعاملی ( CTA ) استفاده می کنند، اما بهتر است شما این کار را نکنید و با مخاطب خود به طور شفاف صحبت کنید و بگویید برای کسب اطلاعات به کجا می توانند مراجعه کنند. مثلا می توانید به سایت خودتان لینک دهید و از این طریق ترافیک بیشتری جذب کنید.

ساخت یک پلی لیست

پلی لیست ها به طور خودکار ویدئوهای موجود را پخش می کنند. سعی کنید ۳ – ۵ ویدیو با موضوع مرتبط را داخل یک لیست قرار داده و آن را در کانالتان بگذارید بهتر است حداقل ۳ لیست در کانالتان داشته باشید.

بهینه سازی کانال برای سئو یوتیوب

یه کانال بهینه سازی شده از دو طریق باعث افزایش تعامل می شود:

۱- کانال شما به خودی خود رنک بالا بگیرد.
۲- و ویدئوهای کانال شما از این طریق بازدید بالایی بگیرد .

برا ی این کار بهتر است کانال شما مرتب و با نظم باشد و در قسمت About از کلمات کلیدی مرتبط با کانالتان استفاده کنید.

جمع بندی

YouTube دومین پلتفرم بزرگ دنیاست که شما با توجه رقابت زیادی که در این حوزه وجود دارد، برای دیده شدن محتوایتان ملزم به رعایت یک سری اصول هستید. شما در این مطلب الگوریتم ها و نحوه عملکرد این برنامه، چگونگی تولید محتوا و نکات مهمی که برای یک یوتیوبر موفق شدن نیاز دارید، می آموزید. با وجود همه‌ی توصیه‌های بالا، سئوی محتوای یوتیوب کاری حرفه‌ای و زمان بر است و نیازمند صبر و حوصله زیادی است. پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم به درآمد زایی از این برنامه را گرفتید در این راه ثابت قدم باشید و ناامید نشوید. در این مطلب تمامی راهکارهای موجود برای بالا آمدن محتوای شما آورده شده، فقط کافیست به اندازه کافی تمرین کرده و روی آن مسلط شوید.

به طور خلاصه موارد زیر باعث بهبود رنک ویدئوی شما خواهد شد:

واچ تایم ( Watch Time ) : مدتی که کاربر ویدئوی شما تماشا می کند.
تعامل ( Engagement ) : میزان لایک، کامنت و اشترک گذاری محتوای شما.
زمان ویدیو ( Video Length ) : این زمان باید به گونه ای باشد که کاربر اشتیاقش را برای دانستن مطلب از دست ندهد.
سابسکرایبر ( Subscribers ) : بدیهی است یک کانال با تعداد فالور بالا عملکرد بهتری نسبت به کانالی با سابسکرابر پایین دارد.

و اما یک ویدئوی بهینه شده برای سئو یوتیوب دارای ویژگی های زیر است:
کاربران را تشویق به دیدن مقدار بیشتری از ویدئو کند.
حداقل یک لینک به محتوای مرتبط داشته باشد.
دارای کلید واژه مرتبط باشد.
ویدئو مرتبط با موضوع سرچ کاربران باشد.

رعایت این نکات بسیار ساده است اما می توان با استفاده از این نکات تغییر زیادی ایجاد کنید.