زمانی که اسم بازاریابی به میان می آید، در ذهن همه ما راه های جذب مشتری تداعی می شود تا میزان فروش و به دنبال آن سوددهی افزایش پیدا کند. اما مسئله این است که در بازاریابی تنها جذب مشتریان اهمیت ندارد، بلکه باید به دنبال راه هایی بود تا مشتریان فعلی در سیستم بازاریابی باقی بمانند. این که بازاریاب ها بتوانند مشتریان فعلی را حفظ کنند از جذب مشتریان جدید اهمیت بیشتری دارد. نگه داشتن مشتریان فعلی از طریق بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ ممکن است. ما در این مقاله در مورد بازاریابی بازگشتی و نحوه سودآوری از طریق آن صحبت خواهیم کرد.

 

بازاریابی بازگشتی ( Retention Marketing ) چیست ؟

در بازاریابی بازگشتی یا Retention Marketing، هدف مورد نظر نگه داشتن مشتریان فعلی در کسب و کار است. در واقع در این نوع بازاریابی هدف این است که مشتریانی که قبلاً خرید کرده  یا از خدماتی استفاده کرده اند، برای خرید دوباره یا استفاده دوباره از خدمات مراجعه کنند. اگر این بازاریابی به خوبی انجام شود، مشتریان فعلی برای سری های بعد هم به شما مراجعه می کنند و حتی با تبلیغ کردن باعث جذب مشتریان جدید می شوند.

برای فهم بهتر بازاریابی بازگشتی بهتر است به سراغ درک مفهوم قیف فروش برویم. قیف، دهانه ورودی بزرگی دارد که هر چه به خروجی آن نزدیک می شویم، کوچک تر می شود. در کسب و کارها نیز به همین شکل است، در ابتدا افراد زیادی به یک سایت یا اپلیکیشن وارد می شوند و باید برای خرید یا استفاده از خدمات مراحلی را طی کنند، اما با نزدیک شدن به سمت هدف کم کم تعداد افراد کم می شود و در آخر افراد کمی راضی به خرید می شوند. در این شرایط ریتنشن مارکتینگ پا به میدان می گذارد تا مشتریان را به خرید دوباره تشویق کند و آن ها را در سایت نگه دارد. با کارهایی که در بازاریابی بازگشتی انجام می شود، میزان خروجی قیف فروش یک کسب و کار بالا می رود.

دلایل اهمیت بازاریابی بازگشتی در حفظ مشتریان

در کسب و کارها و به خصوص دیجیتال مارکتینگ ها برای جذب مشتری جدید باید انرژی زیادی را صرف کرد. از طرفی هزینه جذب مشتری جدید از نگه داشتن مشتریان فعلی بالاتر است. علاوه بر این، احتمال خرید افرادی که قبلاً برای یک بار هم از شما خرید کرده  یا از خدماتتان استفاده کرده اند، نسبت به مشتریان جدید بیشتر است. از طرف دیگر شما تنها در صورتی از یک مشتری جدید سود به دست خواهید آورد که بتوانید او را به خرید دوباره تشویق کنید تا در کسب و کار شما باقی بماند. در اینجاست که اهمیت بازاریابی بازگشتی مشخص می شود.

در صورتی که از روش های بازاریابی بازگشتی به شکل درست استفاده شود، مشتری تمایل پیدا می کند تا برای خریدهای بعدی به سراغ برند شما بیاید و در نتیجه برای شما سودآوری داشته باشد. در برخی از کسب و کارها با خرید سوم به بعد مشتری، سود به دست می آید و در صورتی که یک کاربر به این مرحله نرسد، جذب آن یک ضرر بوده است.

تکنیک های بازاریابی بازگشتی کدام اند ؟

شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی به بستر مناسبی برای تبلیغ و جذب مشتری تبدیل شده اند و راه های تعامل با کاربران را به راحتی فراهم می کنند. شما در این رسانه ها می توانید مشتریان قبلی خود را از تخفیف ها و پرفروش ترین ها باخبر کنید تا ترغیب به خرید دوباره شوند. یکی از روش هایی که درآمد خوبی را برای شما ایجاد می کند، ارائه کد تخفیف در اینستاگرام از طریق صفحات اینفلوئنسرها است.

ارسال پیامک

پیام کوتاه یکی از روش های ساده و ارزان در ریتنشن مارکتینگ است که می تواند مشتریان فعلی شما را جذب کند. شما با داشتن اطلاعات تماس مشتریان خود می توانید از طریق پیامک آن ها را با تخفیف و خدمات و اجناس جدید آشنا کنید.

بازاریابی محتوا

با تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطبان، می توان کاربران را به چرخه خرید بازگرداند. در این روش باید محتوای باکیفیت تولید شود به طوری که احساس نیاز را در مشتریان ایجاد کرد. بازاریابی محتوایی یکی از روش های ساده و با هزینه کم در ریتنشن مارکتینگ است.

ایمیل مارکتینگ

در این روش، ایمیل کاربران را در هنگام خرید یا نصب اپلیکیشن و ایجاد حساب کاربری دریافت می کنند. سپس از طرف کسب و کار به ایمیل این افراد خبرهای جدید، محصولات جدید و تخفیفات ارسال می شود تا آن ها دوباره به چرخه خرید بازگردند. این روش مانند بازاریابی بازگشتی از طریق ارسال پیامک است.

پوش نوتیفیکیشن

در صورتی که کاربر در سرویس پوش عضو شود، می تواند از اخبار و محصولات جدید باخبر شود. البته کاربر لازم است که با ارسال نوتیفیکیشن موافقت کند. سیستم پوش نوتیفیکیشن در محیط هایی مانند اپلیکیشن، مرورگر وب و سیستم عامل وجود دارد و قبول آن از طرف کاربر اجازه می دهد تا همیشه نام برند کسب و کار شما در ذهن ها باقی بماند.

باشگاه مشتریان

با ایجاد باشگاه مشتریان شما می توانید مشتریان وفادار خود را شناسایی کنید. در صورتی که کاربران در این سیستم عضو شوند در عین این که می توانند از خدمات و محصولات شما استفاده کنند، با ارائه پیشنهادات و تخفیف ها از سمت شما در چرخه کسب و کار شما باقی می مانند.

نرم افزار CRM

شما با داشتن این نرم افزار می توانید از علاقه مندی های مشتریان خود باخبر شوید و خدمات و محصولات خود را با توجه به نیاز آن ها ارائه کنید. همچنین در این روش راهکارهای خلاقانه و جدید به ذهن شما می رسد تا مشتریان فعلی خود را نگه دارید.

جمع بندی

کسب و کارها از روش های ریتنشن مارکتینگ استفاده می کنند تا مشتریان را برای خرید دوباره یا استفاده مجدد از خدماتشان تشویق کنند. در واقع بازاریابی بازگشتی کاربران شما را به مشتریان وفادار تبدیل می کند. روش های بازاریابی بازگشتی بسیار کم هزینه هستند و به شما کمک می کنند تا بیشترین سوددهی را از کسب و کار خود داشته باشید. ما در این مقاله شما را با این روش ها آشنا کردیم تا میزان سوددهی شما با به کارگیری آن ها به بیشترین مقدار برسد.