فرقی نمی کند که شما وب سایت خود را با چه زبانی برنامه نویسی کرده باشید؛ چیزی که در نهایت موتورهای جست و جو از سایت شما می فهمند کدهای HTML است. در این کدها تگ های مختلفی وجود دارند که می توانند ساختار وب سایت را به گوگل معرفی کنند یا تغییراتی در ساختار آن به وجود آورند. به عنوان مثال زمانی که قصد به روز رسانی یکی از صفحات سایت خود را دارید باید به سراغ متا تگ رفرش بروید. این برچسب ها به شما کمک می کنند که هر چند دقیقه یا چند ساعت صفحات سایتتان را رفرش کنید تا مطالب جدید به آن اضافه شود. البته این تنها کاربرد Meta Refresh Tag نیست و استفاده از آن می تواند مزیت های دیگری نیز داشته باشد. با ما همراه باشید تا شما را با این تگ کاربردی و ویژگی های آن آشنا کنیم.

 

متا تگ رفرش چیست؟

همان طور که احتمالا متوجه شده اید متا رفرش یکی از تگ های پرکاربرد در HTML است که به منظور رفرش یا تازه سازی صفحه یا در مواردی ریدایرکت استفاده می شود. این برچسب در قسمت Head سایت تعریف می شود و کمک می کند که یک صفحه مشخص از سایت در بازه های زمانی خاصی به روز رسانی شود یا بعد از تغییر آدرس کاربران بتوانند با تایپ آدرس قبلی وارد سایت جدید شما شوند.
به عنوان مثال یک سایت خبری را در نظر بگیرید که نیاز دارد هر چند دقیقه جدیدترین خبرهای نوشته شده را در معرض دید کاربران قرار دهد یا خبرهای قبلی را ویرایش کند. در این حالت احتمالا زمانی که مشغول خواندن یکی از صفحات سایت هستید متوجه می شوید که صفحه خود به خود رفرش می شود؛ بدون آن که تغییر محسوسی داشته باشد؛ اما با نگاهی به ساید بار صفحه یا مطالعه مجدد مطلب متوجه می شوید که مطالب تازه تری به آن اضافه شده اند.
به طور کلی متا تگ رفرش در سایت هایی که نیاز به آپدیت مطالب به صورت لحظه ای دارند استفاده می شود؛ اغلب سایت های خبری از این برچسب استفاده می کنند؛ اما می توان سایت های فروشگاهی را نیز مثال دیگری از کاربرد این تگ دانست؛ چرا که آن ها باید به صورت مداوم موجودی کالاها یا سبد خرید مشتریان خود را به روز رسانی کنند تا همه افراد حاضر در سایت از آخرین وضعیت کالاهای فروشگاه مطلع باشند. همچنین سایت های اعلام قیمت ارزهای دیجیتال یا طلا و سکه نیز می توانند برای آپدیت صفحات خود این خط کد ساده را به سورس کد HTML اضافه کنند و همواره خود را به روز نگه دارند.

چگونه متا رفرش را به سایت خود اضافه کنیم؟

نوشتن Meta Refresh Tag بسیار ساده است و تنها با یک خط کد HTML می توان این کار را انجام داد؛ توجه داشته باشید که این خط کد باید در قسمت Head نوشته شود تا موتورهای جست و جو بتوانند آن را درک کنند. دستور زیر به منظور تازه سازی صفحه در هر ۳ ثانیه یک بار استفاده می شود.

<meta http-equiv=”refresh” content=”۳”>

در این قطعه کد با استفاده از کلمه Refresh به گوگل می فهمانید که صفحه را به روز رسانی کند و عددی که رو به روی Content می نویسید نشان می دهد که هر چند وقت یک بار باید این کار را انجام دهد. این زمان بر حسب ثانیه است و بسته به نوع سایت شما تعیین خواهد شد. به عنوان مثال فروشگاه های بزرگ بهتر است عدد آن را روی مقدار کمی تنظیم کنند تا موجودی کالاها کاملا درست و دقیق به مشتریان نشان داده شود.
همان طور که گفتیم شما می توانید از متا تگ رفرش برای ریدایرکت نیز استفاده کنید. در این حالت باید بخش URL را نیز به قطعه کد بالا اضافه کنید. مثال زیر به شما نشان می دهد که چگونه این کار را انجام دهید؛ توجه داشته باشید که آدرسی که در اینجا نوشته می شود آدرس سایت جدید شما است.

<meta http-equiv=”refresh” content=”۳۰; URL=https://ivahid.com”>-

نکته مهم این است که در این نمونه کد عددی که در مقابل Content نوشته می شود نشان دهنده زمانی است که کاربر به سایت جدید منتقل خواهد شد.
نکته دیگر اینکه آدرس URL جدید باید به طور کامل نوشته شود تا کاربر دقیقا به همان صفحه ای که مورد نظر شما است هدایت گردد.

کاربردهای متا تگ رفرش را بشناسید

به طور کلی متا تگ ها در HTML کاربرد زیادی دارند و به نوعی زبان مشترک برنامه نویس و موتورهای جست و جو تلقی می شوند. متا تگ رفرش نیز یکی از همین برچسب ها است که در ادامه کاربردهای آن را بیان خواهیم کرد.

رفرش صفحات

همان طور که پیش از این توضیح دادیم این کاربرد مربوط به صفحاتی می شود که اطلاعاتی را به صورت لحظه ای در اختیار کاربر می گذارند. شما باید زمان تازه سازی صفحه را با توجه به محتوای آن و تعداد دفعاتی که اطلاعات آن به روز می شوند تعیین کنید تا کاربر شما بتواند علاوه بر اطلاع از آخرین مطالب بدون مزاحمت محتوای فعلی را نیز مطالعه کند.
نکته مهم اینکه بهتر است از این تکنیک برای صفحاتی که حجم کمی دارند و بارگذاری مجدد آن ها زمان زیادی نیاز ندارد استفاده کنید. چرا که طولانی شدن زمان رفرش خودکار حوصله کاربران را سر می برد و ممکن است باعث شود که آن ها صفحه را ببندند. به طور مثال توصیه می شود که در صفحه اصلی سایت های خبری که صرفا عناوین اخبار نوشته شده اند از این تگ ها استفاده کنید. همچنین صفحات اعلام قیمت که نمودارها نوسانی یا افزایش و کاهش یک سهم یا ارز یا هر چیز ارزشمند دیگری را نشان می دهند نیز می توانند از مزیت های این تگ ها بهره مند شوند.

ریدایرکت صفحات

ممکن است به هر دلیلی شما آدرس سایت یا صفحه خود را عوض کرده باشید؛ در این صورت باید کاربران را به آدرس جدید منتقل کنید. این کار باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود به همین دلیل توصیه می شود که عدد Content را صفر تعریف کنید. این متا تگ برای انتقال آدرس به صفحه ۴۰۴ نیز استفاده می شود؛ در واقع زمانی که صفحه مورد نظر کاربر موجود نیست این خطا به او نمایش داده می شود. توجه داشته باشید که استفاده زیاد از متا تگ ریدایرکت باعث می شود که موتورهای جست و جو آن را به عنوان اسپم در نظر بگیرند و در نهایت سایت شما را در نتایج جست و جو نشان ندهند. به همین دلیل اگر آدرس سایت خود را عوض کردید بهتر است از راه های دیگری انتقال به وب سایت جدید را انجام دهید.
در واقع متخصصان سئو توصیه می کنند که برای انتقال صفحات از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید؛ با این کار مطمئن هستید که سایت شما در همه نسخه های مرورگر به درستی بارگذاری می شود و صفحات آن نیز اسپم در نظر گرفته نخواهند شد. استفاده از این روش ریسک بسیار کمتری دارد و زمانی که سایت شما مطالب و صفحات زیادی را شامل می شود بسیار بهتر و موثرتر خواهد بود.

آیا استفاده از این تگ ها می تواند مشکل ساز هم بشود؟

معمولا متخصصان سئو توصیه می کنند که متا تگ رفرش را برای صفحاتی که بازدید خیلی زیادی دارند به کار نبرید؛ این موضوع به دلیل مشکلاتی است که ممکن است در اثر استفاده از آن ها به وجود آید. در ادامه تعدادی از معایب این برچسب را بیان خواهیم کرد.

  • به روز رسانی مداوم صفحه می تواند تجربه کاربری را با مشکل مواجه کند و باعث شود که کاربران از خواندن ادامه مطلب منصرف شوند
  • رفرش صفحاتی که حاوی المان های گرافیکی فراوانی دارند بسیار طول می کشد و باعث می شود که کاربران زمان بیشتری را منتظر بمانند و البته بخشی از حجم اینترنت آن ها صرفا برای دانلود دوباره تصاویر، گیف ها یا ویدیوها مصرف شود.
  • بسیاری از کاربران فکر نمی کنند که این رفرش های مداوم عمدی باشد و فکر می کنند که سایت ایمنی کافی ندارد؛ به همین دلیل خیلی زود آن را ترک می کنند.
  • استفاده بدون برنامه و بی مورد از Meta refresh tag باعث می شود که بانس ریت صفحه شما افزایش پیدا کند و در عوض تعداد بازدید از آن کاهش یابد؛ در نتیجه بر روی ترافیک سایت و در نهایت رتبه آن تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  • در زمان ریدایرکت متا تگ رفرش هیچ نوع Link Juice را منتقل نمی کند.

جمع بندی

استفاده از متا تگ رفرش (Meta Refresh Tag) برای تازه سازی یا ریدایرکت صفحه تنها در مواردی خاص مفید است و اگر از حد مشخصی بیشتر شود می تواند به سئو سایت ضربه بزند. به همین دلیل بهتر است به آن به عنوان آخرین راهکار نگاه کنید و تا زمانی که راه های دیگری برای این کارها وجود دارد به سراغ این متا تگ نروید. در این مطلب تلاش کردیم شما را با کاربردها و معایب استفاده از این برچسب آشنا کنیم تا آگاهانه تر آن را به کار ببرید و ناخواسته به سایت خود ضربه نزنید.