اکثر وبسایت هایی که در فضای وب ایجاد می شوند با هدف کسب رتبه بالا در نتایج موتورهای جست و جو شروع می کنند. اما در این راستا ترفندهای خطرناکی تحت عنوان سئو کلاه سیاه وجود دارند که شاید در نگاه اول نتیجه بخش باشند، اما بعد از مدتی تأثیرات بسیار مخربی بر روی تلاش های شما خواهند گذاشت. در ادامه این مطلب از گروه آموزشی اسپینوزا به پاسخ سؤال مزرعه لینک چیست خواهیم پرداخت و درباره تأثیرات آن بر روی سئو سایت و سایر مسائل مربوط به آن توضیحات لازم را خواهیم داد.

 

یک تعریف ساده برای پاسخ به سوال مزرعه لینک چیست، وجود دارد که عبارت است از وب سایت یا گروهی از Website ها که با هدف بالا بردن رتبه دیگر سایت ها ایجاد می شوند. لینک دهی از صفحات Link Farm به وب سایت موردنظر باعث بالاتر رفتن رتبه آن در مدتی کوتاه خواهد شد.

درست است که استفاده از Backlink ها به عنوان یک روش برای بهینه سازی سایت و رتبه گیری شناخته می شود، اما به خاطر داشته باشید که هر بک لینکی نمی تواند مفید باشد. وقتی یک مجموعه وب سایت ایجاد شده که مرتبا در حال بک لینک دادن به یکدیگر هستند، در واقع یک Link Farm به وجود آمده است. این چیزی است که گوش های گوگل را تیز می کند و بعد از مدتی سایت های متقلب را به دردسر می اندازد.

همان طور که می دانید استفاده از ترفندهای سئو کلاه سیاه نه تنها هیچ سودی برای سئو سایت شما ندارد، بلکه امکان دارد که ضررهای زیادی نیز به آن برسانند. در واقع این ترفندها یک در باغ سبز هستند که تنها در روزهای اول زیبایی و جذابیت دارند و بعد از آن چیزی جز نابودی و خشکی نصیب شما نخواهد شد.

حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که نقش مزرعه لینک چیست در این قضیه کجاست ؟
در واقع Link Farm نیز یکی از همین ترفندهای سیاه است که از آن برای بالا بردن رتبه سایت، استفاده می شود اما بدون شک جریمه سنگینی از طرف گوگل به همراه خواهد داشت. میزان جریمه وابسته به بزرگی Link Farm و دامنه آن دارد. اگر شما برای رتبه گیری، از مزارع Link بزرگ استفاده کنید، احتمال دارد که وب سایت شما از تمام صفحات گوگل حذف شود.

عضویت در مزارع لینک عموما پولی است و شما باید هزینه ای را در قبال Backlink های آن ها پرداخت کنید. اگر تصور می کنید که در قبال پرداخت این هزینه رتبه سایتتان به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد یافت، سخت در اشتباه هستید. چرا که گوگل بلاخره متوجه جعلی بودن این بک لینک ها خواهد شد و صاحبان سایت را به سزای اعمالشان می رساند. با توجه به این که بک Linkهای این مزارع اغلب بی ارتباط با محتوای سایت شما هستند، می توانند ارزش دامنه سایت شما را به مقدار زیادی کم کرده و در دراز مدت باعث افت رتبه شما هم بشوند.

اولین Link Farm در سال ۱۹۹۹ توسط سئوکاران ایجاد شد. در آن زمان مدیران ایجاد کننده این مزارع توانستند برای مدتی از آن ها سود ببرند و در جهت ارتقای رتبه از آن ها استفاده کنند. در سال ۲۰۰۵ به روزرسانی های مختلفی برای موتور جستوجوگر گوگل اعمال شد که اکثر آن ها، شناسایی Link های بی کیفیت و اسپم را در رأس کار خود قرار داده بودند. مزرعه های لینک نیز در میان این Link های بی کیفیت وجود داشتند. این به روزرسانی گوگل تحت عنوان Jagger توانست طی ۳ مرحله به شناسایی این اسپمر ها بپردازد و جریمه های سنگینی را بر روی رتبه بندی سایت های مختلف، اعمال کند.

بعد از اینکه پاسخ سؤال مزرعه لینک چیست را دریافتید و با نحوه شناسایی آن توسط گوگل نیز آشنا شدید، نوبت به آن می رسد که با علت های استفاده نکردن از آن نیز آشنا شوید. همان طور که اشاره کردیم در صورت استفاده از این روش شما مشمول جریمه های مختلف و سنگینی از طرف Google خواهید شد.

یکی از دلایلی که شما را ملزم به اجتناب از Link Farm می کند این است که وجود تعداد زیادی لینک نامرتبط، وب سایتتان را تبدیل به اسپم می کند. به طور کلی، Linkهای شما باید کاملا واضح، مجزا و طبقه بندی شده باشند، در غیر این صورت مشمول جریمه های Google خواهید شد.

لازم به ذکر است که تبادل لینک با برخی سایت های نامرتبط واقعی ارزشی برای شما به دنبال نخواهد داشت، پس حتما برای این تبادل به دنبال سایت های مربوط و معتبر بگردید تا تحت عنوان Link Farm شناخته نشوید.

تا این قسمت از مطلب احتمالا به طور کامل به پاسخ سوال مزرعه لینک چیست پی برده اید؛ اما مفهوم دیگری به نام Web Directory در اینترنت وجود دارد که معمولا با Link Farm اشتباه گرفته می شود. برای توضیح تفاوت این دو اصطلاح بهتر است در ابتدا با مفهوم Web Directory نیز آشنا شویم.

اگر بخواهیم به صورت ساده یک تعریف برای وب دایرکتوری بیان کنیم باید بگوییم برخی سایت ها، Linkهای مختلف را به صورت کاملا دسته بندی شده و صرفا برای سهولت کار کاربران، ارائه می دهند؛ این سایت ها در واقع همان Web Directory ها هستند. این در حالی است که Link فارم ها به صورت کاملا درهم و بدون نظم لینک های مرتبط و نامرتبط را در کنار هم جای داده اند، پس می توان اصلی ترین تفاوت این دو را در همین موضوع دانست.

به عنوان تفاوت دیگر می توان به این موضوع اشاره کرد که در وب دایرکتوری ها، علاوه بر Link، اطلاعات دیگری نظیر، شماره تماس، تصاویر و… نیز وجود دارند، در حالی در یک لینک فارم تنها چیزی که عاید کاربر می شود فقط Link است.
برخی از وب دایرکتوری ها فعالیت خود را به صورت هدفمند پیش نبرده و گاهی لینک های آن ها از نظم خود خارج می شود، در چنین مواقعی احتمال دارد که گوگل آن ها را به عنوان یک Link Farm شناسایی کند.

در مقابل تکنیک های سئو کلاه سیاه، روش های مفید بسیاری وجود دارد که می توانند شما را به هدفتان برسانند، بدون اینکه جریمه ای به سایتتان تعلق بگیرد یا خطری وجود داشته باشد. پس بهتر است برای این که از ایجاد شدن یک مزرعه لینک جلوگیری کنید، به این راهکارهای مفید رو آورده و از آن ها بهره ببرید. در این قسمت چند نمونه از این روش ها را بیان و بررسی خواهیم کرد.

یافتن وبلاگ های معتبر

این که لینک ها و Backlink ها از سایت های معتبر و مرتبط با زمینه فعالیت شما، به سایتتان بیایند اهمیت بسیار زیادی دارد، پس باید حتما برای پیدا کردن چنین وبلاگ هایی اقدام کنید. گوگل سفت و سخت از طبقه بندی و نظم طرفداری می کند، به همین خاطر در صورتی که چنین اقدامی را انجام دهید، رتبه سایت شما را بالا می برد. می توانید سایت های رقیبانتان را نیز آنالیز کنید تا بفهمید که از کجا Link دریافت می کنند و شما نیز برای لینک گرفتن از همان جا اقدام کنید.

استفاده از پست مهمان

دیگر اقدام مؤثر در این زمینه، استفاده از پست مهمان است. این روش خیلی راحت و ساده است، فقط شما باید به وبلاگ های معتبری که در قسمت قبلی پیدا کرده اید پیشنهاد دهید که برای آن ها محتوای مفید و باکیفیت تولید می کنید و در ازای آن از آن ها بک لینک می خواهید. این کار مانند یک بازی دو سر سود یا برد برد است که برای هر دوی شما سود خوبی به دنبال خواهد داشت. البته همه سایت های معتبر این پیشنهاد را قبول نمی کنند، ولی خب امتحان کردن آن کاملا مجانی است.

دایرکتوری مشاغل

با وب دایرکتوری در قسمت های قبل آشنا شدیم، استفاده از دایرکتوری مشاغل نیز یکی از راه هایی است که شما می تواند از طریق آن بک لینک های خوبی دریافت کنید. برای این کار تنها باید این دایرکتوری ها را بیابید و سپس وب سایتتان را در آن ها به مخاطبان معرفی کنید.

احیای لینک های شکسته

در این روش مهم است که کمی سیاست و زیرکی نیز چاشنی کار خود کنید. در ابتدا با استفاده از ابزاری نظیر Check My Link باید به فهرستی از لینک های رها شده برسید. سپس به این site ها ایمیل زده و با صاحبان آن ها تعامل کنید، در اینجا باید از سایت آن ها تعریف و تمجید کرده و ادعای طرفداری کنید. سپس به آن ها بگویید که در سایتشان لینک رها شده وجود دارد و آدرس آن را نیز به آن ها نشان دهید. در انتها نیز از آن ها درخواست کنید در ازای این کار به شما بک لینک بدهند. برای افزایش احتمال پاسخ مثبت، می توانید قبل از اینکه درخواست خود را بیان کنید، به سراغ پست های مهمان آن سایت رفته و برای آن ها کامنت های مثبت بگذارید.

پادکست و اینفوگرافی و سایت های Web2

همیشه که نباید تولید محتوا به صورت متنی و مقاله باشد، گاهی یک پادکست یا یک تصویر می توانند بسیار تأثیرگذارتر از چندین جمله زیبا باشند. اینفوگرافیک ها در واقع همان نمایشگران تصویری هستند که از طریق تصاویر می توانند اطلاعات را سریع تر و ساده تر به مخاطب برسانند. شما می توانید از این قالب ها نیز برای تولید محتوا استفاده کنید و به سایت های معتبر نیز مانند پست مهمان آن ها را پیشنهاد داده و در ازای آن، ضمن معرفی سایت خود از آن ها بک لینک دریافت کنید.

وب دو (Web2) را می توان یک نسل جدید از این دسته سایت ها دانست، در این سایت ها به جای اینکه فقط یک نفر تولید محتوا کند و سایرین نیز مطالعه کننده باشند، یک تعامل دو طرفه بین این دو شخص برقرار می شود. استفاده از این سایت ها به عنوان یک روش مؤثر در این راستا شناخته می شود، چراکه خود موتور گوگل نیز این سبک را ترجیح می دهد و هم اینکه کار کردن با آن ها عموما به سادگی امکان پذیر است.

سخن پایانی

در این مطلب به پاسخ سوال مزرعه لینک چیست پرداختیم و متوجه شدیم که این مزرعه در واقع مجموعه ای بزرگ از Link های نامرتبط است که با هدف بالا بردن رتبه سایت ها ایجاد می شود. استفاده از این تکنیک در کوتاه مدت تاثیر خوبی بر روی رتبه سایت دارد؛ اما بعد از مدتی نه تنها هیچ کمکی به هیچ سایتی نمی کند، بلکه ضرر و زیان زیادی نیز به دنبال دارد.

این ترفند سیاه می تواند تأثیرات بسیار بدی بر روی سئو سایت بگذارد به همین دلیل همواره به دوری از آن تأکید می شود. روش های مفید مختلفی وجود دارد که می تواند جایگزین آن شود. روش هایی نظیر استفاده از پست مهمان، دایرکتوری مشاغل و… که در قسمت های قبل برخی از آن ها را معرفی کرده و درباره آن ها توضیحات لازم را دادیم. اگر به دنبال ارتقای کسب و کار خود یا خواستار استارت یک دیجیتال مارکتینگ هستید، تیم دیجیتال مارکتینگ اسپینوزا می تواند در این زمینه خدمات بسیار خوبی را به شما ارائه دهد.