از گذشته تاکنون آدرس URL صفحات وب سایت یکی از اصلی ترین فاکتورها برای بررسی سایت ها توسط خزنده های موتورهای جست و جو و ارتقای رتبه آن‌ها از نظر سئو بوده است. اکنون در قوانین جدیدتر سئو مفاهیمی به نام Subdomain و Subdirectory یا زیردامنه و زیرپوشه تعریف شده اند که در بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جست و جو بسیار موثر خواهند بود. هردوی این روش ها استراتژی های مختلفی برای آدرس دهی صفحات مختلف سایت هستند. گوگل ادعا می کند که نگاه خزنده ها و ربات های ایندکس دهی به زیردامنه و زیرپوشه یکی است و از نظر سئو تفاوتی میان آن ها وجود ندارد. اما آیا واقعا همین طور است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم. اگر شما تجربه کاربردی در رابطه با این موضوع دارید می توانید در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 

Subdirectory یا زیرشاخه چیست؟

زیرپوشه، زیرشاخه یا Subdirectory نوعی سلسله مراتب برای آدرس دهی صفحات وب سایت است که با استفاده از پوشه بندی آن ها را سازماندهی می کند. در این روش هر زیرشاخه یک پوشه است و نام همان پوشه به عنوان آدرس قرارگیری فایل ها استفاده می شود. بخش های مختلف آدرس URL سایتی که با استفاده از Subdirectory سازماندهی شده باشد از طریق / از هم جدا می شوند. به عنوان مثال آدرس زیر نمونه ای از یک آدرس اینترنتی با استفاده از Subdirectory است.

برای اینکه ساختارهای زیرشاخه ای را راحت تر تصور کنید، خانه ای را در نظر بگیرید که در هر اتاق آن تعدادی درب به مکان های دیگر وجود دارد. در این اتاق ها ممکن است بی شمار درب وجود داشته باشد و از هر درب می توان به بی شمار مکان دیگر رفت. این موضوع خیلی خوب است؛ اما زمانی که لایه های بیش از حد برای هر پوشه در نظر بگیرید یک کابوس سئو ایجاد شده است. URL بسیار طولانی و گیج کننده باعث میشود که تجربه کاربری با هر کلیک برای ورود به لایه بعدی به خطر بیفتد و خزنده های موتورهای جست و جو در زمان بررسی محتواهای جدید حسابی گیج شوند.

از طرف دیگر subdirectory برای سئو عالی است؛ زیرا زیرشاخه ها را با شاخه های بالاترشان در ارتباط نگه می دارد و بک لینک های خوبی به آن ها می دهد. در واقع هر زمان که کاربر دوست داشت می تواند با پاک کردن بخش انتهایی URL به محل قبلی برگردد. این موضوع پیمایش سایت را هم راحت تر می کند و اگر شما یک محتوای جدید در سایتتان قرار دهید خزنده ها زودتر آن را پیدا می کنند.

Subdomain یا زیردامنه ( ساب دامین ) چیست؟

Subdomain یکی از شیوه های آدرس دهی برای وب سایت از طریق دامنه های جداگانه و به هم مرتبط است. زیر دامنه ها در این شیوه آدرس دهی همیشه ارتباط نزدیکی با دامنه اصلی و ریشه دارند و معمولا دارای یک سیستم مدیریت محتوای مجزا، قالب و ابزارهای تجزیه و تحلیل جداگانه ای هستند. برخلاف ساختارهای سلسله مراتبی در Subdirectory ، زیردامنه ها همگی در یک سطح قرار دارند و دایرکتوری ریشه همیشه در دسترس خواهد بود؛ نمونه ای از URL با زیردامنه را در ادامه آورده ایم.

Subdomain می تواند برای سئو عالی باشد؛ به شرطی که یک فرد یا تیم متخصص آن را به خوبی مدیریت کند. بر خلاف زیرپوشه ها اعتبار دامنه با رفتن به شاخه های زیرین کاهش نمی یابد و این موضوع باعث می شود که خزنده ها هر دامنه را به صورت مجزا بررسی کنند. از نظر موتورهای جست و جو هر Subdomain یک وب سایت مجزا است؛ به همین دلیل برای استفاده از آن ها باید حق اشتراک بیشتری بپردازید.

برای اینکه مفهوم زیر دامنه را راحت تر درک کنید، باید خانه های مجزایی را در نظر بگیرید که در هر یک از آن ها خانواده هایی زندگی می کنند که با هم نسبت فامیلی دارند. این دو Subdomain و Subdirectory نوعی خانواده مرتبط به هم هستند و اشتراکاتی دارند؛ اما همه مسائل زندگی آن ها از هم جداست. زیردامنه ها نیز دقیقا به همین شکل هستند؛ هریک از آن ها با دامنه اصلی و سایر زیردامنه ها اشتراکاتی دارد اما ساختار اصلی، سرور، پایگاه داده و حتی قالب و شیوه طراحی آن ها با هم متفاوت است.

تفاوت های ساب دامین و ساب دایرکتوری

بهتر است قبل از اینکه توضیح دهیم که کدام یک برای سئو بهتر است تفاوت های این Subdomain و Subdirectory را بیان کنیم تا شما درک بهتری از مفهوم آن ها داشته باشید.

از نظر محل قرارگیری

ساب دامین معمولا قبل از دامنه اصلی قرار می گیرد؛ این موضوع نشان می دهد که این بخش از سایت از سایر بخش ها جدا است و دامنه مخصوص به خود را دارد. این در حالی است که زیرشاخه بعد از دامنه اصلی می آید و بخش های مختلف آن از طریق / از هم جدا می شوند. توجه کنید که این تفاوت در محل قرارگیری تنها محدود به همین تفاوت های ظاهری نمی شود و تاثیرات دیگری هم دارد.

اگر فکر می کنید که بخشی از محتوای شما آن قدر اهمیت دارد که یک آدرس جداگانه برای آن در نظر بگیرید حتما به سراغ زیردامنه بروید. معمولا بخش تالارهای گفت و گو، بلاگ، مسائل خارج از موضوع اصلی سایت و… از طریق زیردامنه از دیگر قسمت های سایت جدا می شوند. اما اگر محتوای شما در راستای مطالب و موضوع اصلی سایت است باید به سراغ Subdirectory بروید. به عنوان مثال اگر موضوع سایت آموزش مطالب درسی است می توانید برای هر درس یک زیرشاخه جداگانه ایجاد کنید.

مقایسه مدت زمان بازدهی

با توجه به اینکه Subdomain جدای از سایت اصلی شماست و نقشه سایت، پایگاه داده و اطلاعات مربوط به خود را دارد اثرگذاری آن بر روی سئو سایت و بهبود رتبه آن مستقیم و کوتاه مدت نیست. در واقع بک لینک هایی که به زیردامنه ارجاع داده می شوند در کوتاه مدت بر روی رتبه سایت اصلی تاثیر نمی گذارند؛ اما در دراز مدت زمانی که موتورهای جست و جو متوجه شوند که این دو دامنه به هم مرتبط هستند می توانند رتبه سایت اصلی را بهبود دهند.

در مقابل Subdirectory این طور نیست و به دلیل اینکه هر بخش از سایت جزء دامنه اصلی محسوب می شود و در نقشه اصلی سایت که در ابتدای کار به گوگل می دهید وجود دارد می تواند به طور مستقیم بر روی سئو تاثیر بگذارد. این موضوع به سایت های تازه و نوپا برای رشد سریع تر کمک می کند. نکته دیگر اینکه خطاهای موتورهای جست و جو در پایش زیردامنه ها و تشخیص ارتباطات میان آن ها هنوز خیلی زیاد است و این ممکن است در کوتاه مدت به سایت شما ضربه بزند.

مقایسه هزینه های Subdomain و Subdirectory

هزینه های یک سایت شامل پرداخت حق اشتراک دامنه، طراحی، سئو، نگهداری و پشتیبانی آن می شود. طبیعی است که هزینه های مربوط به حق اشتراک برای Subdomain بیشتر خواهد شد؛ زیرا شما باید چند دامنه جداگانه خریداری کنید و هر سال مبلغ مشخصی را برای تمدید آن ها بپردازید. این در حالی است که برای Subdirectory تنها یک حق اشتراک برای دامنه اصلی می پردازید.

اگر قصد داشته باشید برای ساب دامین ها از قالب های جداگانه و متفاوت استفاده کنید باید هزینه بیشتری برای طراحی سایت بپردازید. در واقع با توجه به اینکه کلیه مراحل طراحی باید برای همه دامنه ها دنبال شوند، قیمت آن بالاتر می رود. این در حالی است که در زیرشاخه هزینه های کمتری برای طراحی پرداخته می شود؛ زیرا همه کارها تنها برای ارتباط بخش های مختلف یک دامنه انجام می گیرند.

در خصوص سئو و پشتیبانی سایت هم هزینه های Subdomain بیشتر است؛ چرا که شما باید برای دامنه اصلی و همه زیردامنه ها کلمات کلیدی جداگانه پیدا کنید و آن ها را بهبود دهید. در مقابل در Subdirectory تنها برای صفحات مختلف سایت هزینه می کنید و نیازی نیست که قدرت و هزینه بین سایت های مجزا تقسیم شود.

مشکلات سایت و سرور

یکی از اصلی ترین تفاوت های زیردامنه و زیرپوشه مربوط به زمان از کار افتادن یا خرابی سرور و به اصطلاح داون شدن آن است. در این زمان اگر از Subdirectory استفاده کرده باشید، هیچ یک از صفحات وب سایت در دسترس نیستند و تا زمان تعمیر و راه اندازی مجدد سرور نیز برنمی گردند. در مقابل در Subdomain تنها یکی از دامنه ها از دسترس خارج می شود و بقیه آن ها به صورت فعال کار خود را ادامه می دهند. این چیزی است که باعث بهبود تجربه کاربری و افزایش زمان در دسترس بودن سایت خواهد شد.

مقایسه استفاده از کلمات کلیدی در Subdomain و Subdirectory

اگر قصد داشته باشید در URL سایت از کلمات کلیدی استفاده کنید، بهتر است به سراغ Subdirectory بروید. در این حالت می توانید کلمات کلیدی را به هر زبانی که دوست دارید در URL بگنجایند. اما برای استفاده از کلمات کلیدی در زیردامنه نیاز به خرید دامنه های جداگانه خواهید داشت. البته باید توجه داشته باشید که Subdomain برای سایت های چند زبانه گزینه بهتری است؛ زیرا می توانید متناسب با شرایط هر کشور سایت مربوط به آن را بهبود دهید و به رتبه های برتر برسید.

مقایسه از لحاظ کاربرد

استفاده از Subdomain تنها زمانی توصیه می شود که سایت شما آنقدر بزرگ است که نمی توان با استفاده از پوشه های مختلف بخش های آن را از هم جدا کرد. در واقع شرکت های بزرگی که محصولات متنوعی ارائه می دهند، مطالب بلاگ آن ها بسیار زیاد و حجیم است یا قصد دارند که مشتریان سریع تر به بخش های پشتیبانی و پرسش و پاسخ دسترسی داشته باشند بهتر است به سراغ زیردامنه بروند. اما توصیه می شود که شرکت های کوچک از Subdirectory استفاده کنند که رشد آن سریع تر است و هزینه های کمتری دارد.

مقایسه مزایا و معایب Subdomain و Subdirectory برای سئو

از آن جایی که سئو اهمیت زیادی برای وب سایت ها دارد بهتر است قبل از راه اندازی سایت خود به این مسائل توجه کرده و بهترین تکنیک ها را بر روی سایت خود پیاده سازی نمایید در ادامه با ما همراه باشید تا مزایا و معایب این دو روش را برای شما بازگو کنیم.

معایب Subdomain

  • مناسب برای سایت های خیلی بزرگ با صفحات متعدد و حجم مطالب بالا
  • امکان نمایش چند زیردامنه در نتایج جست و جو
  • امکان استفاده از چند کلمه کلیدی اصلی به عنوان نام زیردامنه های مختلف
  • دسته بندی راحت تر مطالب و امکان قرار دادن تعداد زیادی محتوا در خصوص یک موضوع خاص
  • عدم امکان رقابت زیردامنه های مختلف با یکدیگر به دلیل تفاوت در اهداف آن ها

معایب Subdomain

  • هزینه راه اندازی و سئوی بالاتر
  • تنظیم و مدیریت سخت تر زیردامنه ها
  • تاثیرگذاری بسیار ضعیف سئوی زیردامنه ها و دامنه اصلی بر روی یکدیگر
  • به ارث نبردن ویژگی های دامنه اصلی توسط دامنه ها
  • نیاز به بهینه سازی جداگانه همه دامنه ها
  • خطاهای متعدد خزنده های موتورهای جست و جو برای برقراری ارتباط بین زیردامنه ها

مزایای Subdirectory

  • می توان کلمات کلیدی مختلف به هر زبانی را در URL گنجاند.
  • زیرشاخه ها ویژگی های اساسی دامنه اصلی را به ارث می برند.
  • نیاز به انجام عملیات سئو جداگانه برای سایت های مجزا نیست.
  • بازدهی سریع تری دارد و برای شرکت های کوچک و تازه کار گزینه بهتری است.
  • متمرکز شدن تلاش های سئو و بهینه سازی بر روی یک هدف خاص

معایب Subdirectory

  • افزایش تعداد زیرشاخه ها URL را پیچیده و طولانی می کند و به تجربه کاربری ضربه می زند
  • عدم امکان نمایش صفحات مختلف از یک سایت در نتایج جست وجو
  • ایجاد رقابت بین صفحات در صورت استفاده از کلمات کلیدی مشابه
  • راه اندازی سخت تر سایت های چند زبانه یا سایت هایی با امکانات و دسترسی های بین المللی

Subdomain بهتر است یا subdirectory؟

متاسفانه هنوز پاسخ دقیقی برای اینکه Subdomain و Subdirectory کدام یک بهتر است وجود ندارد و اختلاف نظرهای متعددی بین بهترین متخصصان سئو در سراسر جهان دیده می شود. در هر حال چیزی که واضح است این است که نوع وب سایت شما تاثیر زیادی در انتخاب بین این دو گزینه خواهد داشت. معمولا زیردامنه ها برای ساختارهای سازمانی بزرگ با محتواهای متفاوت و متنوع به کار می روند. به عنوان مثال برای یک بیمارستان با بخش های متنوع ساب دامین گرینه بهتری است؛ زیرا می توان برای هر بخش یک سایت جداگانه ایجاد کرد و محتواهای مربوط به بیماری ها و درمان های آن ها را در آن قرار داد.

در مقابل سایت های کوچکی که محتوای متنوعی ندارند و فعالیت آن ها هنوز آن قدر گسترده نشده است که تعداد زیادی از کاربران از یک بخش خاص سایت آن ها بازدید کنند، بهتر است به سراغ Subdirectory بروند. این موضوع باعث می شود که تمرکز بهینه سازی آن ها تنها بر روی یک نقطه باشد و زودتر به نتیجه ای که می خواهند برسند.

در هر حال مهم نیست که از چه ساختاری برای آدرس دهی سایت خود استفاده می کنید؛ Subdomain ، Subdirectory یا ترکیبی از هر دو تنها در حالتی به نتیجه می رسد که از بهترین شیوه های سئو استفاده کنید. همواره اطلاعات خود را به روز نگه دارید و تلاش کنید که با تولید محتوای جذاب و مفید تجربه کاربری سایتتان را بهبود ببخشید.