تگ Hreflang برای وبسایت هایی استفاده میشود که چند زبانه هستند. با این کار شما به گوگل میفهمانید که محتوای شما به چه زبانی است و متعلق به کدام کشور است. تگ ها و برچسب ها بخش جدانشدنی سئو هستند و Hreflang نیز از این قائده مستثنی نیست. بنابراین حتی اگر وبسایت شما فقط به یک زبان هم بود بهتر است از این Tag استفاده نمایید. در این مطلب از آی وحید قصد داریم به این تگ به ظاهر پیچیده بپردازیم. در صورتی که در این زمینه سوال دارید میتوانید در بخش نظرات آن را مطرح کنید.
تگ Hreflang چیست ؟
Hreflang یک ویژگی HTML است که برای تعیین زبان و هدف جغرافیایی یک صفحه وب استفاده می شود. اگر چندین نسخه از یک صفحه به زبانهای مختلف دارید، میتوانید از این Tag برای اطلاع دادن به موتورهای جستجو مانند Google استفاده کنید. با این کار به Search Engine ها کمک میکنید تا نسخه صحیح را به کاربران خود ارائه دهند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید زمانی که ما کلمه Apple را در ایالت متحده و اسپانیا سرچ کنیم نتایج متفاوتی خواهیم دید.
چرا Hreflang برای سئو مهم است ؟
اگر محتوای خود را به چندین زبان ترجمه کرده اید، موتورهای جستجو باید مناسب ترین نسخه را به کاربران نشان دهند. گوگل با نگاه گردن به برچسب Hreflang این کار را انجام میدهد. البته این موتور جست و جو برای تعیین زبان به موارد دیگری مانند HTML، پیوندها، افرادی که از سایت شما بازدید کرده اند و … نیز توجه میکند. استفاده از این تگ برای هر برند جهانی ضروری است.
هنگامی که کاربر وارد یک صفحه میشود و محتوای شما با زبان او سازگار است و اطلاعاتی که با او به اشتراک گذاشته میشود، وابسته به موقعیت مکانی است دیر تر از صفحه خارج میشود و این به معنای زمان ماندگاری بیشتر و نرخ پرش کمتر است. عامل دیگری که باعث بهبود Seo میشود این است که به گوگل میفهمانید محتوای شما تکراری نیست.
به عنوان مثال فرض کنید دو نسخه از یک صفحه وجود دارد : یکی که خوانندگان بریتانیا را با املای انگلیسی بریتانیایی هدف قرار می دهد و دیگری خوانندگان آمریکایی را با املای انگلیسی آمریکایی مد نظر دارد. این دو صفحه تقریباً یکسان هستند. بنابراین ممکن است گوگل آنها را به عنوان محتوای تکراری ببیند و یک نسخه را برای فهرست بندی انتخاب کند. تگ های Hreflang به گوگل کمک می کنند تا رابطه بین این صفحات را درک و سعی کند نسخه صحیح و مورد نیاز کاربر را در SERP نشان دهد.
این تگ تاثیر بسیار زیادی بر روی سئو دارد و میتواند محتوای شما را به طرز عجیبی به صفحه اول بیاورد. البته دقت داشته باشید این بهبود رتبه به محض وارد کردن Tag اعمال نمیشود بلکه حداقل چندین هفته تا یک ماه زمان میبرد تا هماهنگ سازی بین صفحات رخ دهد.
نحوه عملکرد Hreflang Tag
در مرحله اول بهتر است عملکرد گوگل را بررسی کنیم. Google در ابتدا URL را رتبه بندی و پردازش میکند تا اگر تگ Hreflang در آن وجود داشت آن را در نتایج خود لحاظ کند. در پایان این مرحله Search Engine ها با توجه به زبان و موقعیت مکانی کاربر بهترین نتایج را به او نشان میدهند.
چگونگی اعمال Hreflang Tag
گوگل برای رفع چالشهای برنامه نویسان و طراحان وب در مورد نحوه استفاده از این تگ توضیحاتی ارائه داده است. برای این کار شما میتوانید از سه روش زیر استفاده نمایید:
به کاربردن تگ Link در قسمت Head
برای استفاده از این روش کافیست یک کد مانند کد زیر به قسمت <Head> صفحات سایت اضافه کنید. استفاده از این مورد برای وبسایت های بزرگ که از چندین زبان پشتیبانی می کنند توصیه نمیشود. زیرا باید برای هر زبانی که استفاده شده است یک کد جدا استفاده کنید و این کار علاوه بر وقت گیر بودن باعث کندی سرعت وبسایت شما میشود.
<link rel="alternate" href="https:// ivahid.com " hreflang="fa-ir" />
<link rel="alternate" href="https:// ivahid.com " hreflang="en-fr" />
به کار بردن در هدر HTTP
تفاوت این روش با روش قبلی این است که در مورد اول محتوای درون HTML بهینه میشد اما روش دوم تمامی محتوای سایت مورد بررسی قرار میگیرد. این کدها نیز داخل <Head> قرار میگیرد. مانند کد زیر:
Link: <https://es. ivahid.com >; rel="alternate"; hreflang="fa",
<https://en. ivahid.com >; rel="alternate"; hreflang="en",
به کارگیری در SITEMAP
در این روش فقط کافی است از XHTML:Link یا XML در نقشه سایت استفاده نمایید. مورد سوم گزینه بهتری است زیرا حجم کمتری میگیرد در نتیجه سرعت سایت را پایین نمیآورد. مانند:
<url>
<loc>http://www. ivahid.com /</loc>
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www. ivahid.com /" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="en-au" href="http://www. ivahid.com /au/" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="en-gb" href="http://www. ivahid.com /uk/" />
</url>
<url>
<loc>http://www. ivahid.com /au/</loc>
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="en" href="http://www. ivahid.com /" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="en-au" href="http://www. ivahid.com /au/" />
<xhtml:link rel="alternate" hreflang="en-gb" href="http://www. ivahid.com /uk/" />
اشتباهات رایج در تگ Hreflang
پیاده سازی تگ های Hreflang نسبتاً ساده است اما در این میان برخی موارد وجود دارند که برای جلوگیری از خطا باید از آنها دوری کنید. این موارد عبارتند از:
به کاربردن Hreflang Tag نامعتبر
دقت داشته باشید که حتما از کدهای معتبر استفاده کنید. در غیر این صورت گوگل صفحات شما را نادیده میگیرد و این برای سئوی سایتتان فاجعه است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که کدهای شما از اعتبار کافی برخوردار هستند.
استفاده از کدها به صورت یک طرفه
درک این موضوع که تگ های Hreflang به صورت جفت کار می کنند بسیار مهم است. به عبارت دیگر، اگر یک تگ hreflang را به یک صفحه انگلیسی اضافه کنید و صفحه دیگر به زبان ایتالیایی است، آنگاه باید در پیج ایتالیایی نیز یک تگ که به صفحه انگلیسی اشاره میکند، به کار ببرید و دو صفحه را به هم لینک کنید. این به موتورهای جستجو ثابت می کند که بر هر دو صفحه کنترل دارید و هر کدام از این صفحات با هم ارتباط دارند.
به کاربردن تگ کنونیکال و Hreflang به طور همزمان
قبل از این که علت این کار را بررسی کنیم بهتر است ابتدا تگ کنونیکال را تعریف کنیم. این Tag برای صفحاتی از سایت استفاده میشود که دو صفحه با محتوای مشابه وجود دارند و به کمک این تگ به گوگل میفهمانیم که کدام یک صفحه اصلی است. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید به مطلب تگ Canonical مراجعه نمایید.
ما از Hreflang استفاده میکنیم تا به گوگل بفهمانیم که دو صفحه یکسان هستند و فقط زبان آنها متفاوت است. اما با کنونیکال به Google میفهمانیم که یکی از صفحات اصلی است و دیگری نامعتبر است. استفاده همزمان از این دو تگ گوگل را به شدت گیج میکند و اصلا توصیه نمیشود.
سخن پایانی
دنیای سئو به شدت پیچیده است و برای این که بتوانید به درستی اصول آن را رعایت کنید باید مرتبا خود را آپدیت نگه دارید. یکی از مفاهیم به ظاهر پیچیده که در این حوزه به کار میرود، تگ Hreflang است. در صورتی که سایت شما چند زبانه است برای این که محتوای شما متناسب با زبان کاربر نشان داده شود باید از این برچسب استفاده کنید. بهتر است برای این کار از یک متخصص Seo کمک بگیرید.