در سال 2003 میلادی ابزاری به نام گوگل ادسنس ( Google Adsense ) ارائه شد و بسیاری از وب سایت ها توانستند از طریق آن و با تبلیغات به درآمدزایی نسبتا خوبی برسند. رسیدن به درآمد دلاری قطعا شیرین و لذت بخش است که گوگل ادسنس این امکان را برای شما فراهم کرده است. اینکه Google Adsense چگونه ابزاری است و چگونه می تواند شما را به چنین درآمدی برساند از مطالبی است که در ادامه این مقاله از تیم آموزشی اسپینوزا به آن ها خواهیم پرداخت. چنانچه شما به خوبی خود را با قوانین این ابزار وقف بدهید و مطابق با آن ها عملکردتان را تنظیم کنید می توانید درآمدتان را به صورت روزافزون ارتقا دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل درباره راهکارهای کسب درآمد از گوگل ادسنس و افزایش آن، انواع مختلف تبلیغات و همچنین فعالیت هایی که باعث انسداد حساب کاربری شما در این ابزار خواهند شد را بررسی کنیم.
همان طور که از نام این ابزار مشخص است، شرکت گوگل آن را طراحی و توسعه داده است. اگر شما یک وب سایت دارید و به دنبال راهی هستید که بتوانید از طریق آن کسب درآمد کنید، گوگل ادسنس در این مسیر به شما کمک خواهد کرد. پایه و اساس این ابزار، تبلیغات است و شما می توانید از طریق درج تبلیغات مختلف در سایت خود به درآمد خوبی برسید.
در فضای گوگل افراد و شرکت های فراوانی هستند که از طریق تبلیغات خدمات و محصولات خود را به نمایش گذاشته و جذب مشتری می کنند. قطعا در این بین اشخاصی نیز پیدا خواهند شد که در قبال تبلیغاتشان به شما پول پرداخت کنند. اما نکته اینجا است که چگونه می توان این افراد را پیدا کرد و تبلیغات را به گونه ای در وب سایت قرار داد که آسیبی به آن نرسانند. گوگل ادسنس ابزاری است که دقیقا برای همین کار طراحی شده است. این سرویس تبلیغاتی گوگل کاملا رایگان بوده و این امکان را برای صاحبان کسب و کارها فراهم کرده تا تبلیغات متنی، ویدئویی و… را در وب سایت خود به نمایش گذاشته و از این طریق کسب درآمد کنند.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید درصد عمده ای از درآمد شرکت گوگل از طریق همین پلتفرم به دست می آید. هزینه ای که از شخص آگهی دهنده دریافت می شود، بین وب سایت ناشر و گوگل ادسنس تقسیم خواهد شد. این تقسیم بندی به این صورت است که 68 درصد سهم وب سایت ناشر و 32 درصد نیز سهم گوگل است و این مبلغ به صورت ماهانه با ناشر تسویه خواهد شد.
اگرچه کسب درآمد از گوگل ادسنس بسیار شیرین است؛ اما این پلتفرم قوانین سخت گیرانه ای دارد که به هیچ عنوان نباید از آن ها سرپیچی شود، به همین دلیل ناشران باید از آن ها مطلع باشند و عملکرد خود را مطابق با این قوانین هماهنگ کنند. لازم به ذکر است که همکاری با این ابزار در ایران دشواری های بسیاری دارد؛ ولی اگر شما شرایط انجام این کار را دارید اصلا در آن درنگ نکنید. در ادامه راه حل هایی برای کسب درآمد از گوگل ادسنس را بیان خواهیم کرد.
چگونه به کمک گوگل ادسنس درآمد کسب کنیم ؟
اصلی ترین سؤال کاربران وقتی که با Google Adsense و نحوه عملکرد آن آشنا می شوند، این است که چگونه می توانند به کمک آن کسب درآمد کنند؟ در این قسمت ما قصد داریم به طور کامل به این سؤال بنیادی پاسخ دهیم. در ابتدا باید بگوییم که کسب درآمد از طریق گوگل ادسنس اصلا کار دشواری نیست و شما می توانید به سادگی در آن موفق شوید، اما باید صبور باشید چرا که مسیر پیش روی شما طولانی است و ممکن است رسیدن به هدف زمان بر باشد.
همان طور که اشاره کردیم، پایه و اساس این پلتفرم تبلیغات است. شما باید این تبلیغات را در فرمت و اندازه های گفته شده و بر اساس اصول خاصی در وب سایت خود قرار دهید. وقتی بازدیدکنندگان به سایت شما مراجعه می کنند، این تبلیغات به آن ها نمایش داده می شود. با هر کلیک بر روی این تبلیغات شما به درآمد خواهید رسید.
توجه داشته باشید که مسئولیت خرید بازدیدکنندگان از وب سایت آگهی دهنده بر عهده شما نیست و صرفا کلیک کردن بر روی تبلیغ برای کسب درآمد کفایت می کند. بدیهی است که احتمال درآمدزایی از این طریق برای وب سایت های نوپا و تازه کار کمتر بوده و باید حداقل چند ماه از زمان فعالیت آن ها بگذرد تا بتوانند ترافیک خوبی جذب کنند و تبلیغات خوبی نیز از این پلتفرم دریافت کنند. پس اگر شما می خواهید که یک شبه به درآمد بالایی برسید، گوگل ادسنس مسیر خوبی برایتان نخواهد بود.
معیارهای محاسبه درآمد گوگل ادسنس
میزان درآمد از گوگل ادسنس به پارامترهای مختلفی وابسته است، برای مثال برخی تبلیغات در مقایسه با برخی دیگر، درآمد بیشتری را برای ناشر به دنبال دارند. برای محاسبه این درآمد نیز معیارهای مختلفی وجود دارد که در این قسمت به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.
- معیار CPC
معیار Cost Per Click اشاره به نوع و سیستم درآمد دارد که به ازای هر کلیک اتفاق می افتد. در این معیار شما در برابر خرید کاربران از شخص آگهی دهنده هیچ گونه مسئولیتی ندارید و تنها در ازای کلیک آن ها بر روی آگهی، مبلغی را دریافت خواهید کرد.
- معیار CTR
نسبت میزان کلیک به مشاهده بازدیدکنندگان در وب سایت ناشر را CTR یا Click Through Rate می گویند. چنانچه به صورت جدی به دنبال کسب درآمد از این پلتفرم باشید، باید به این معیار توجه ویژه ای داشته باشید. CTR تا حد زیادی به ترفندهایی که می توانید از طریق آن ها درآمد خود را افزایش دهید وابسته است؛ پس بهتر است برای شروع کسب درآمد از گوگل ادسنس به سراغ یک شرکت متخصص بروید. شرکتی که می داند چگونه سایت را بالا ببرد تا زودتر تبلیغات بگیرید و از چه روش هایی برای افزایش درآمد استفاده کند. اگر چنین شرکتی را نمی شناسید، ما در اسپینوزا برای راهنمایی شما حاضر هستیم.
- معیار RPM
این معیار را میزان درآمد به ازای هر هزار Impressions تعریف می کنند. ایمپریشن در واقع تعداد دفعاتی است که تبلیغ در وب سایت شما نمایش داده شده است. برای اینکه این فاکتور را محاسبه کنید، باید میزان درآمد خود را به مقدار دفعات بازدید یا همان Impressions تقسیم کرده و سپس حاصل را در 1000 ضرب کنید.
برای گرفتن تبلیغات از گوگل ادسنس چه کنیم؟
برای گرفتن تبلیغات از گوگل ادسنس یا به عبارتی کسب درآمد از طریق آن، در ابتدا باید در آن ثبت نام کرده و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنید.
اولین قدم برای ایجاد حساب کاربری در این پلتفرم، مراجعه به آدرس www.google.com/adsense است. توجه داشته باشید که حساب کاربری شما در این قسمت مرتبط با همان اکانت گوگل تان است. آدرس وب سایت، آدرس ایمیل، شماره تلفن، آدرس پستی وابسته به حساب بانکی و… از اطلاعات مهمی هستند که شما باید برای ثبت نام وارد کنید.
بعد از این ربات های گوگل وارد وب سایت شما شده و به بررسی آن خواهند پرداخت. سپس گوگل برای اطمینان از صحت جزئیات اطلاعات شما، پاکتی حاوی یک کد تائید را به آدرس پستی شما ارسال خواهد کرد. باید کد را به سایت خود اضافه کنید و تا زمان تائید شدن آن منتظر بمانید.
وقتی سایت شما تائید شد، آماده به نمایش گذاشتن تبلیغات است و شما باید محل قرارگیری آن ها را مشخص کنید. می توانید این کار را به عهده ابزارهای گوگل بگذارید تا خودشان محلی را برای درج تبلیغات در نظر بگیرند؛ اما اگر طراحی خاصی برای سایتتان در نظر گرفته اید، بهتر است پیشنهادهای خود برای محل تبلیغات را به گوگل اعلام کنید.
اکنون کار شما به انتها رسیده و بعد از این می توانید در ازای هر کلیک بر روی تبلیغات به درآمد برسید. البته شرط طی کردن این مراحل این است که تمام قوانین گوگل ادسنس را بپذیرید و به هیچ عنوان آن ها را زیر پا نگذارید.
انواع تبلیغات در گوگل ادسنس
همان طور که در قسمت های قبلی نیز اشاره کردیم، تبلیغات در پلتفرم گوگل ادسنس در فرمت های مختلفی وجود دارند و شما به عنوان یک ناشر تبلیغات می توانید این فرمت های مختلف را در وب سایت یا وبلاگ خود به کار ببرید. در این قسمت با چند نوع از تبلیغات ادسنس آشنا خواهیم شد.
- متنی
یکی از انواع تبلیغاتی که شما می توانید برای کسب درآمد از گوگل ادسنس انجام دهید، تبلیغات متنی هستند. این نوع از تبلیغات در قالب ساده تولید محتوا هستند که توصیف های کوتاهی از محتوا را به کاربر نمایش می دهند. همراه تبلیغ متنی یک لینک سبز نیز وجود دارد که کلیک کردن بر روی آن، کاربر را به صفحه هدف یا همان وب سایت آگهی دهنده هدایت خواهد کرد.
- نمایشی
نوع دیگر تبلیغات گوگل ادسنس به صورت نمایشی هستند. این مدل در واقع تولید محتوای گرافیکی است که به سه صورت در صفحات وب سایت شما نمایش داده می شوند. تابلوی افقی و بزرگ، تابلوی عمودی یا آسمان خراش و تابلوهای مربعی کوچک. تبلیغات نمایشی می توانند واکنش گرا باشند و اندازه آن ها به صورت کاملا خودکار، با اندازه صفحه نمایش دستگاهی که در آن ارائه می شوند تطبیق داده می شوند.
- چندرسانه ای
این دسته با عنوان تبلیغات متعامل نیز شناخته می شوند. قالب این دسته از تبلیغات تصاویر، تولید محتوای ویدئویی یا HTML است. این مدل تبلیغات رنگ و رخ زیبایی دارند و می توانند توجه مخاطب را به سمت خود جلب کنند تا بر روی آن ها کلیک کند.
- تصاویر متحرک
این مدل را نیز می توان به نوعی مشابه تبلیغات نمایشی دانست. در این سبک تصاویر پویا و متحرک به صورت افقی، عمودی یا مربعی پخش می شوند.
- مجموعه لینک ها
این مدل تبلیغ را نیز می توان در دسته واکنش گراها قرارداد. در این سبک، گوگل لیستی از محتواهای مرتبط با موضوع صفحه شما را به بازدیدکنندگان نمایش می دهد. زمانی که کاربران بر روی یکی از این لینک ها کلیک کنند، تبلیغات مربوط به آن ها نمایش داده می شود و به هنگام کلیک بر روی تبلیغات، شما به عنوان ناشر می توانید به درآمد خود برسید.
روش هایی برای بهبود عملکرد تبلیغاتی و افزایش درآمد از گوگل ادسنس
همان طور که گفتیم کسب درآمد از گوگل ادسنس به کمک کلیک بر روی تبلیغات انجام می شود، پس برای اینکه بتوانید درآمد خود را افزایش دهید، باید در جهت بهبود عملکرد تبلیغاتی وب سایت خود تلاش کنید. در همین راستا ما چند راهکار بسیار کاربردی و نتیجه بخش را به شما آموزش می دهیم.
- تبلیغات را در جای درستی نشان دهید
بدیهی است که شما باید تبلیغ را در مکانی قرار دهید که بتواند توجه بازدید کننده را به خوبی به خود جلب کند. در همین راستا مجاز نخواهید بود که برای انتخاب مکان قرارگیری تبلیغ، قوانین گوگل ادسنس را زیر پا بگذارید. سه تبلیغ مجاز برای هر صفحه را می توانید به این صورت تقسیم بندی کنید که یکی را در قسمت فوقانی صفحه قرار دهید تا کاربر بلافاصله بعد از ورود و بدون اسکرول، بتواند آن را مشاهده کند. سپس یک واحد تبلیغاتی دیگر را در نوار جانبی یا همان ساید بار قرار دهید، ابعاد مناسب برای این واحد، 160 در 600 است. آخرین واحد را نیز در انتهای صفحه یا پست خود قرار دهید به طوری که از محتوای اصلی خارج نشده باشد.
این سبک صحیح چیدمان واحدهای تبلیغاتی باعث می شود تا بازدهی آن ها بیشتر شده و به دنبال آن درآمد بیشتری برای شما به دست بیاید.
- دقت در انتخاب رنگ
انتخاب رنگ درست و متناسب نیز نکته دیگری است که می تواند بر روی عملکرد تبلیغاتی سایت شما و همچنین میزان درآمدتان تأثیر به سزایی بگذارد. بهتر است به هنگام انتخاب رنگ قالب تبلیغات و همچنین وب سایت خود، رنگی را به کار بگیرید که چشم نواز باشد و بتواند چشم بازدیدکنندگان را به سمت قسمت تبلیغاتی بکشاند.
بهترین روش برای رنگ آمیزی این است که به گونه ای انجام شود که تبلیغ خودنمایی کند، اما باید در نظر داشته باشید که با این کار احتمال دارد زیبایی صفحه کمتر شود. چنانچه از رنگ های مکمل با در نظر گرفتن روانشناسی رنگ ها، به رنگ آمیزی صفحه خود بپردازید، می توانید در عین جذابیت تبلیغات، صفحه بسیار زیبایی نیز داشته باشید.
- نزدیکی CTA و تبلیغات
CTA یا همان Call To Action دستورالعمل هایی هستند که به بازدیدکنندگان کمک می کنند تا یک عمل خاص را در یک صفحه انجام دهند. قرار دادن تبلیغات در کنار کال تو اکشن باعث می شود تا به صورت ناخودآگاه و غیرارادی توجه مخاطب به سمت آن ها جلب شود. به خاطر داشته باشید که نباید طراحی تبلیغ شما از قسمت CTA صفحه شما جذاب تر باشد، درست است که تبلیغات اهمیت بسیار زیادی دارند، اما بدون شک توجه به CTA در وب سایت از همه چیز مهم تر است.
کارهایی که باعث مسدودیت حساب گوگل ادسنس می شود
Google Adsense قوانین و مقررات زیادی دارد که شما به عنوان یک ناشر تبلیغات باید به تمام آن ها پایبند باشید. سرپیچی و تخطی از این قوانین، مساوی است با مسدود شدن حساب کاربری شما در این پلتفرم و توقف کسب درآمد از گوگل ادسنس. پس باید نسبت به این قوانین آگاهی داشته باشید. در این قسمت چند نمونه از اقداماتی را که باعث مسدود شدن اکانت شما خواهند شد مرور خواهیم کرد.
- کلیک بر روی تبلیغات خودتان
فراموش نکنید که گوگل با چشم باز ناظر تمام فعالیت های شماست، پس هیچ اقدامی را بدون فکر انجام ندهید. شاید به این فکر کنید که اکنون که کلیک بر روی تبلیغات یکی از راه های درآمد زایی از این پلتفرم است، چرا خود من این کار را انجام ندهم؟ بهتر است هیچ وقت این راه حل ساده و پر دردسر را امتحان نکنید. چرا که اگر شما خودتان تلاش کنید با 50 بار کلیک بر روی تبلیغ درج شده در وب سایتتان، درآمدتان را افزایش دهید، باید منتظر مسدود شدن حساب کاربری ادسنس خود باشید. این موضوع چیزی نیست که از چشم های باز و هوشیار گوگل به دور بماند.
- استفاده از ربات ها برای افزایش نرخ کلیک
یکی دیگر از راه هایی که برای دور زدن گوگل ادسنس به ذهن می رسد، خرید کلیک یا کمک گرفتن از ربات ها برای بالا بردن نرخ کلیک تبلیغات است. چگونگی این موضوع مشخص نیست، اما گوگل سریعا آن را می فهمد و احتمال دارد که حساب ادسنس شما مسدود شود. حتی از اقوام، آشنایان و اعضای خانواده خود نیز نخواهید که بر روی تبلیغات صفحات شما کلیک کنند، زیرا این موضوع نیز مسدود شدن حساب را به دنبال خواهد داشت.
- تبدیل سایت به وب سایت تبلیغاتی
گوگل ادسنس به شما اجازه می دهد تا سه تبلیغ را در هر صفحه از سایت خود قرار دهید. پس اگر از سه تبلیغ در قسمت های مختلف پست خود استفاده کردید، دیگر قادر به درج تبلیغات بیشتری نخواهید بود. توجه داشته باشید که نباید این تبلیغات را در سرتا سر سایت خود و با ابعاد بزرگ قرار دهید و باعث اذیت کاربران و بازدیدکنندگان شوید. پس صرفا برای افزایش درآمد، وب سایت خود را به یک وب سایت تبلیغاتی تبدیل نکنید، چراکه این کار نتیجه ای معکوس داشته و می تواند باعث مسدود شدن حساب شما شود.
نکاتی برای افزایش کسب درآمد از گوگل ادسنس
راهکارهای مختلفی وجود دارند که شما می توانید از طریق آن ها درآمد خود را در این پلتفرم تبلیغاتی افزایش دهید. در این قسمت چند نمونه از این راهکارها را ذکر می کنیم.
- از قوانین گوگل ادسنس پیروی کنید
- تولید محتوای بیشتر و باکیفیت تر
- استفاده از واحدهای تبلیغاتی واکنش گرا
- انتخاب بهترین مکان برای قرار دادن تبلیغات
- افزایش سرعت وب سایت
- حذف سایر دستگاه های تبلیغاتی
- عدم افراط در استفاده از تبلیغات
- به کار بردن ابعاد مناسب و استاندارد برای انواع مختلف تبلیغات
- افزایش ترافیک وب سایت به کمک بهینه سازی و سئو سایت
- تبلیغات در یوتیوب
سخن پایانی
کسب درآمد به دلار قطعا برای همه خوشایند است و دوست دارند که هرچه زودتر به آن برسند. گوگل ادسنس ابزاری است که می تواند شما را به این خواسته برساند. با این ابزار می توانید به عنوان ناشر تبلیغات فعالیت کنید و آن ها را در وب سایت و یا وبلاگ خود انتشار دهید. با هر کلیک بازدیدکنندگان بر روی این تبلیغات، Google Adsense مبلغی را به عنوان دستمزد برای شما در نظر گرفته و آن را به صورت ماهانه با شما تسویه خواهد کرد.
برای کسب درآمد از گوگل ادسنس کافی است یک حساب کاربری بسازید و با مراجعه به یک شرکت مطمئن برای طراحی و سئو سایت و بالا بردن رتبه آن تلاش کنید. تیم اسپینوزا با داشتن متخصصان حرفه ای و کار بلد در زمینه طراحی سایت های جذاب در کنار شما است. علاوه بر این برای بهبود جایگاهتان در نتایج جست و جو و تبدیل شدن به وب سایتی قدر برای دریافت تبلیغات نیز می توانید بر روی این شرکت حساب باز کنید.
برای افزایش درآمد و همچنین بهبود عملکرد، راهکارها و روش های مختلفی وجود دارند که در قسمت های قبلی به طور مفصل به آن ها پرداختیم. قوانین این پلتفرم بسیار سخت گیرانه هستند و در صورت تخطی از آن ها، ممکن است حساب شما مسدود شود، پس به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان اقدامی مخالف با آن ها را انجام ندهید. در قسمت های قبلی چند نمونه از فعالیت هایی که ممکن است باعث مسدود شدن اکانت شما شود را بیان کردیم.