گوگل یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان است که روزانه کاربران زیادی از آن استفاده می کنند؛ به همین دلیل است که بسیاری از صاحبان کسب و کار به دنبال کسب رتبه در این موتور جستجو هستند. همین محبوبیت باعث شده که گوگل هم هر روز از الگوریتم های جدیدی برای رتبه دادن به سایت های مختلف استفاده کند. شاید بتوان گفت یکی از آزاردهنده ترین و در عین حال هیجان انگیزترین الگوریتم های گوگل، الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) است. اگر می خواهید بدانید که بالاخره به کدام ساز گوگل باید برقصید تا نتیجه دلخواهتان را به دست آورید؛ تا انتها با این مقاله با ما همراه شوید.
منظور از رقص گوگل چیست؟
به محض اینکه گوگل محتوای وب سایت شما را شناسایی کند، ممکن است نتواند به شناسایی موضوع و محتوای سایت شما بپردازد رقص گوگل درست از زمانی آغاز می شود که این موتور جستجو شروع به توجه به وب سایت شما کرده و آن را ایندکس می کند. موتور جستجوی گوگل به طور دائمی پایگاه داده خود را به روز می کند تا بتواند بهترین و نزدیک ترین نتایج را برای عبارت های جستجو شده ارائه دهد.
در گذشته گوگل معمولا هر چهار هفته یک بار به روز رسانی ایندکس را انجام می داد؛ در این صورت رتبه سایت ها تا حد زیادی تغییر می کرد و نتایج آن به طور کامل در نتایج جستجو مشهود بود. به این ترتیب کاربران شاهد بالا و پایین شدن یا به اصطلاح رقص نتایج در صفحه گوگل بودند. اما امروزه این نوسان ها شدت کمتری دارد و در بازه های زمانی کوتاه تری اتفاق می افتند.
بنابراین می توان گفت که رتبه یک صفحه از یک وب سایت به طور دائمی در نوسان است؛ این به روز رسانی فهرست نتایج در موتور جستجوی گوگل، Google Dance نامیده می شود. سرعت این به روز رسانی در دنیای امروز تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است؛ تا جایی که شاهد به روز رسانی روزانه یا حتی لحظه ای صفحه نتایج هستیم. به همین دلیل است که رسیدن به رتبه اول در میان نتایج گوگل نباید شما را چندان خوشحال و امیدوار کند؛ زیرا این موقعیت به هیچ کس وفا نکرده است.
چرا الگوریتم گوگل دنس به وجود آمد؟
الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) را در واقع می توان جنگ دائمی کارشناسان سئو برای رسیدن به رتبه برتر و بهتر کردن وب سایت شما دانست. این الگوریتم ممکن است در بسیاری از موارد به نفع شما عمل کند؛ اما در برخی از موارد هم میدان را برای رقبای شما باز کرده و به آن ها این فرصت را می دهد که جایگاه شما را اشغال کنند. اما واقعا چرا گوگل چنین الگوریتمی را ایجاد کرد؟ لزوم وجود الگوریتم Google Dance در فضای اینترنت چیست؟
برای اینکه به این پرسش جواب بدهیم؛ باید عینک بدبینی خود را برداریم؛ زیرا گوگل واقعا قصد اذیت کردن کارشناسان سئو را ندارد و برای آن ها بازی درنیاورده است. بلکه قصد دارد با این کار رضایت کاربران را جلب کند و فرصتی را در اختیار تازه واردان قرار دهد. اگر نگاهی به معیارهای رتبه بندی سایت ها توسط گوگل بیندازید؛ تجربه کاربری مناسب در صدر این فهرست قرار دارد. بنابراین رضایت مخاطبان مهم ترین مسئله برای گوگل است.
برای اینکه گوگل بتواند بهترین سایت را برای کاربران انتخاب کند؛ برخی از موارد را در نظر می گیرد. از این میان بعضی از معیارها پیش از دیده شدن سایت توسط کاربران، قابل اندازه گیری هستند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- سرعت سایت
- ریسپانسیو بودن وب سایت
- رعایت استانداردها در طراحی
- رعایت چگالی کلمات کلیدی
- لینک دهی های داخلی و خارجی
- ویژگی های تصاویر
همه این فاکتورها قبل از اینکه گوگل تصمیم بگیرد صفحه وب سایت شما را به کاربر نمایش دهد؛ اندازه گیری خواهند شد. بر این اساس وب سایت شما رتبه ای را به خود اختصاص خواهد داد. اما رقص واقعی گوگل، پس از ورود کاربر به صفحه اجرا خواهد شد.
در این زمان است که گوگل شروع به اندازه گیری معیارهای مهم دیگری می کند که در واقع رضایت واقعی کاربر را از صفحه نشان می دهند؛ این معیارها عبارت اند از:
- زمان حضور کاربر در صفحه
- نرخ کلیک کاربران بر روی لینک ها
- اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
- ثبت دیدگاه
- تعامل با وب سایت
به همین دلیل است که پس از مشاهده کاربران از وب سایت و اندازه گیری این معیارها، رتبه سایت شما ممکن است دستخوش تغییر شود. در مواردی این رتبه افزایش خواهد یافت؛ اما ممکن است رتبه شما تغییری نکرده و حتی کاهش پیدا کند. بنابراین هدف از الگوریتم Google Dance نمایش نتایجی است که بیشترین رضایت کاربران را به دنبال دارند.
آیا Google Dance به نفع شما است؟
شاید در نگاه اول الگوریتم گوگل دنس چندان به نفع کارشناسان سئو نباشد. زیرا ممکن است که درست همان لحظه که شما این خبر خوب را به کارفرما می دهید که رتبه اول گوگل را به دست آورده اید؛ این رتبه از شما گرفته شود. اما واقعا اینطور نیست و گوگل با شما پدرکشتگی ندارد! این شما هستید که باید تشخیص دهید تغییر رتبه به چه دلیلی ایجاد شده و بعد تلفن را در دست بگیرید.
الگوریتم رقص گوگل در واقع فرصتی را به وب سایت هایی با رتبه پایین تر می دهد تا توسط کاربران دیده شوند. صفحه اول نتایج گوگل در واقع یک استیج مسابقه است؛ در این صفحه هر کسی برای مدت مشخصی فرصت پیدا می کند که خود را به مخاطب نشان دهد. هر صفحه ای که عملکرد بهتری را در جلب رضایت کاربران از خود نشان دهد؛ می تواند این رتبه را حفظ کند. اما تنها تا زمانی که صفحه دیگری نگاه ها را به سمت خود جلب کند.
بنابراین هرگز به الگوریتم Google Dance به عنوان یک تهدید نگاه نکنید؛ زیرا این الگوریتم فرصت های خوبی را در اختیار شما قرار خواهد داد. هر رتبه ای که در موتور جستجو داشته باشید؛ برای مدتی فرصت پیدا خواهید کرد که در جایگاه لینک اول ظاهر شده و این موقعیت را برای خود حفظ کنید.
این الگوریتم می تواند به مقاله های جدید شما هم در کسب نتایج کمک کند؛ زیرا گوگل پس از ایندکس دهی به صفحه، آن را برای مدتی به صفحه اول و حتی لینک اول منتقل خواهد کرد تا بتواند بسته به میزان رضایت کاربران، جایگاه واقعی آن را تعیین کند. نتایجی که این الگوریتم به دست می آورد؛ به طور دائمی با امتیاز سایت های قبلی و جدید مقایسه می شوند تا چینش نتایج جستجو درست همان چیزی باشد که کاربر می خواهد.
چرا الگوریتم رقص گوگل برای کارشناسان سئو اهمیت دارد؟
کارشناسان سئو همواره دوست دارند مقاله های خود را بر سکوی اول گوگل ببینند؛ به همین دلیل زمانی که یک مقاله جدید را منتشر می کنند، دائما موقعیت آن را در گوگل چک خواهند کرد.
اما ممکن است گاهی با این موضوع مواجه شوید که رتبه سایت شما کاهش پیدا کرده و دنیا روی سر شما خراب شود. اینجا است که به تلاطم می افتید تا بتوانید رتبه را بهبود بخشیده و جایگاه خود را پس بگیرید. حتی ممکن است برای پس گرفتن این رتبه، محتوای خود را حذف کنید یا اینکه هزینه های دیگری را برای خرید بک لینک بپردازید.
اما بهتر است کمی دست نگه دارید؛ تغییر رتبه شما در صفحه اول نتایج جستجو در بسیاری از موارد نتیجه بد بودن محتوای تولیدشده نیست. بلکه شما تحت یک آزمایش از سوی گوگل هستید.
بنابراین باید اطلاعات خود را درباره الگوریتم گوگل دنس افزایش دهید و در زمان تغییر رتبه، به بررسی عوامل بپردازید. اگر هنوز معیارهای دیگر شما در سطح خوبی قرار دارند و مشکلی را در کار خود نمی بینید؛ پس گوگل مشغول به رقص درآوردن نتایج است. بهتر است تغییری ایجاد نکنید تا رتبه واقعی سایت تان مشخص شود.
گوگل دنس تحت تاثیر چه عواملی قرار دارد؟
به طور دقیق نمی توان گفت که گوگل با چه سازی می رقصد و چگونه نتایج را در صفحه اول خود می چیند؛ اما تجربه متخصصان سئو توانسته برخی از معیارهای مهم را در این الگوریتم به دست آورد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
طول عمر صفحه
این که چه مدت از انتشار یک صفحه گذشته باشد؛ بر روی نتایج الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) تاثیرگذار است. نکته مهم این است که گوگل دوست دارد تازه واردها را به رقص درآورد؛ به همین دلیل وب سایت های جدید نوسان های بیشتری را تجربه خواهند کرد.
میزان رقابت پذیری کلمه کلیدی
رتبه بندی گوگل بیشتر بر اساس کلمه های کلیدی انجام می شود که شما برای رقابت با دیگر وب سایت ها انتخاب کرده اید. هرچه میزان رقابت بر سر این کلمه کلیدی بیشتر باشد؛ وب سایت شما نوسان بیشتری را تجربه خواهد کرد.
لینک سازی
یکی دیگر از معیارهای مهم در الگوریتم Google Dance لینک سازی است؛ هر چقدر لینک های بیشتری از سایت هایی با اعتبار بیشتر دامنه دریافت کرده باشید، نوسان بیشتری را تجربه خواهید کرد.
تغییرات صفحه
یکی دیگر از عوامل مهمی که می تواند به طور مستقیم بر روی رتبه سایت شما در گوگل تاثیر بگذارد؛ تغییراتی است که در وب سایت خود ایجاد کرده اید. هرچه تغییرات مهم تری را در طراحی سایت خود ایجاد کنید؛ نوسان بیشتری را در نتایج سرچ گوگل تجربه خواهید کرد.
رقص گوگل چقدر طول می کشد؟
گوگل برای رتبه بندی کلمات کلیدی بیش از 300 معیار دارد و امروزه برای هر کلمه کلیدی هزاران وب سایت وجود دارد که با یکدیگر
سوال بسیار مهمی که در اینجا برای کارشناسان سئو مطرح می شود؛ این است که این تغییر رتبه تا چه زمانی ادامه پیدا می کند و تا چه هنگام می توان آن را گردن رقص گوگل انداخت؟
مدت زمانی که الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) طول می کشد؛ بستگی به عواملی دارد که در بخش قبل به آن ها اشاره کردیم. بنابراین نمی توان زمان مشخصی را برای تمام شدن این رقص مشخص کرد؛ زیرا همه چیز دقیقا وابسته به خود شما است.
برای اینکه رتبه واقعی وب سایت تان مشخص شود باید مدتی صبر کنید و تغییراتی را در آن ایجاد نکنید؛ پس از گذشت مدتی که در یک جایگاه مشخص ثابت بودید، زمان آن فرا رسیده است که تغییرات را برای بهبود موقعیت وب سایت خود اعمال کنید.
علاوه بر این موضوع گوگل برای جلوگیری از اقدامات مربوط به سئوی کلاه سیاه، دیگر زمان مشخصی برای جابجایی رتبه ها ندارد. به همین دلیل است که رقص گوگل هیچگاه متوقف نخواهد شد و شما باید به طور دائمی خود را برای آن اماده کنید.
چگونه می توان رقص گوگل را تشخیص داد؟
نکته مهم بعدی اینجا است که چگونه می توان تشخیص داد که کاهش یا افزایش رتبه وب سایت در اثر الگوریتم رقص گوگل اتفاق افتاده یا نتیجه تغییرات ایجادشده در سایت است. برای اطلاع از این موضوع ابزارهای زیادی در اختیار شما قرار گرفته اند که با استفاده از آن ها می توانید نتیجه واقعی تغییرات اعمال شده بر روی سایت را به دست آورید.
بنابراین پیش از هر کاری باید از این ابزارها استفاده کنید تا متوجه علت تغییر رتبه خودتان شوید. اگر اخیرا تغییری در وب سایت ایجاد نکرده اید یا اینکه معیارهای دیگر نشان از تغییر موقعیتی در وب سایت شما ندارند؛ می توانید تشخیص دهید که این کار گوگل دنس است. اما تشخیص این موضوع واقعا دشوار است و حتی حرفه ای ترین کارشناسان سئو هم ممکن است نتوانند از پس آن برآیند!
مزیت های Google Dance
- به وب سایت های تازه فرصت دیده شدن می دهد
- شانس شما را برای جلب نظر مخاطب بالا خواهد برد
- نتایج واقعی از میزان رضایت کاربران در اختیار شما قرار خواهد داد
تاثیر الگوریتم رقص گوگل بر سئو سایت چیست؟
گوگل رفتار کاربر را رصد می کند تا بفهمد از چه محتوایی بیشترین توجه را به سمت خود جلب کرده است، یا از کدام سایت ها کپی بر خلاف سایر الگوریتم های گوگل، Google Dance به طور مستقیم بر روی سئو تاثیر نمی گذارد. اما برای اینکه بتوانید در انتهای رقص گوگل رتبه خوبی را برای خود کسب کنید؛ باید اصول سئو را در وب سایت خود رعایت کرده و رضایت کاربران را جلب کنید. به عبارت بهتر باید تلاش کنید تا بهترین تعامل را با کاربران به دست آورید تا رتبه سایت تان در گوگل دنس بهبود پیدا کند.
جمع بندی
الگوریتم رقص گوگل (Google Dance) یکی از شگردهای گوگل برای تعیین رتبه واقعی وب سایت ها و جلوگیری از به کارگیری ترفندهای سئو کلاه سیاه در وب سایت ها است. با استفاده از این الگوریتم وب سایت های تازه و مقاله های تازه منتشرشده فرصت دیده شدن پیدا می کنند و می توانند خود را از دید مخاطب محک بزنند. بنابراین نباید از نتایج الگوریتم Google Dance به وجد آیید یا ناراحت شوید؛ زیرا تنها یک آزمایش توسط گوگل است که رتبه واقعی وب سایت شما را تعیین کند. مهم ترین معیار سنجش در این رتبه بندی، رضایت مخاطب است؛ بنابراین برای رسیدن به نتیجه مطلوب تنها باید برای جلب رضایت کاربر تلاش کنید.