در گذشته رتبه بندی یک وبسایت به ندرت تغییر می‌کرد اما اما امروزه با الگوریتم‌های گوگل و آپدیت هایی که ارائه می‌دهد ممکن است تغییر زیادی در رتبه سایت شما ایجاد شود. بنابراین شما باید با آگاهی از جزئیات هریک از این Algorithm ها از آن ها برای بهبود هر چه بیشتر وبسایتتان استفاده نمایید. الگوریتم کافئین گوگل یکی از پر اهمیت ترین الگوریتم ها و آپدیت‌های گوگل است که هنگام عرضه آن تغییری در رتبه بندی وبسایت ها به وجود نیامد و فقط باعث تغییر در رویکرد ایندکس و کرول ‌Site ها توسط گوگل شد.

 

الگوریتم چیست ؟

الگوریتم واژه‌ای است که معمولا زیاد با آن روبه رو می‌شویم. این اصطلاح که بیشتر در ریاضی و برنامه نویسی کاربرد دارد در تمامی کارهای روزمره نیز قابل مشاهده است. این کلمه به مجموعه ای از دستورالعمل‌ها گفته می‌شود که طبق ترتیب مشخص به منظور حل یک مسئله انجام می‌شود.

الگوریتم‌ های گوگل چه هستند و چه کاری انجام می‌دهند ؟

الگوریتم‌های گوگل مجموعه قوانینی هستند که گوگل برای رتبه بندی وبسایت ها مورد استفاده قرار می‌دهد. سیستم پیچیده گوگل داده‌ها را از صفحات بازیابی می‌کند و به دنبال درک نیاز کاربر و نشان دادن مرتبط ترین نتایج به بازدید کنندگان است.

گوگل به عنوان برترین موتور جست و جوی جهان تمامی تلاش خود را می‌کند تا با به کارگیری و پیاده سازی الگوریتم های خود رضایت حداکثری کاربرانش را از طریق نمایش برترین وبسایت‌ها به دست آورد.

به آخرین باری که چیزی را در گوگل سرچ کردید فکر کنید. به نظرتان Google در میان میلیون‌ها نتیجه موجود چگونه تصمیم می‌گیرد چه محتوایی را به شما نشان دهد و به چه ترتیبی؟ این موتور جست و جو این کار را به کمک Algorithm ها انجام می‌دهد. این الگوریتم ها بسیار پیچیده و در حال تغییر هستند و نمی‌توان دقیقا متوجه شد که چه عواملی را مورد بررسی قرار می‌دهند. اما به طور کلی چند روش در میان صدها راهکار موجود وجود دارد که می‌تواند بر روی نمایش صفحات تاثیر بگذارند. این عوامل عبارتد از :

• به کار بردن کلمات کلیدی در عنوان‌، متا تگ‌ها و متا دیسکریپشن
• تعداد لینک‌های ارگانیک و طبیعی به صفحه
• نحوه عملکرد وبسایت در دستگاه های مختلف تلفن همراه

الگوریتم کافئین گوگل دقیقا چیست ؟

گوگل کافئین در واقع یک سیستم جدید به منظور خزش بهتر صفحات برای ایندکس و ذخیره سازی کارآمد تر اطلاعات است. در آگوست سال 2009 بود که گوگل اعلام کرد یکی از بزرگ‌ترین به روز رسانی خود را انجام خواهد داد. این به روز رسانی به قدری عظیم بود که تا چند ماه به صورت آزمایشی در حال تست بود و Google به متخصصان سئو و توسعه دهنگان این دسترسی را داد تا آن را امتحان کنند و در صورت اشکال آن را گزارش کنند و در نهایت در سال 2010 بود که به طور کامل این الگوریتم عرضه شد.

Google caffeine چه تاثیری بر روی کاربران داشته است ؟

از زمان ارائه این الگوریتم کاربران 50 درصد بیشتر نتایج جدید را دریافت می‌کنند. این افزایش نه تنها مرتبط با محتواهای ثابت متنی است بلکه در بروزرسانی محتواهای ویدئویی، تصاویر و … نیز تاثیر گذاشته است.

این آپدیت به طور کلی برای کاربران و وبمستران بهبودهای زیادی ایجاد کرده است که عبارتند از :

  • کاربران می‌توانند محتواهای جدید را سریع‌تر پیدا کنند.
  • ظرفیت ذخیره سازی گوگل بسیار گسترده تر شده است
  • Google برای ذخیره سازی انعطاف بیشتری پیدا کرده است.

با این الگوریتم هر محتوایی پس از Index شدن پس از چند دقیقه به راحتی قابل دست یابی خواهد بود.

چه کسانی تحت تاثیر کافئین قرار گرفتند ؟

بر خلاف به روز رسانی‌های دیگر گوگل این آپدیت تاثیر منفی روی وبسایت ها وجود نداشت. در واقع این آپدیت گوگل سیستم ایندکس و کرول را از ابتدا ساخت. قبل از بررسی دقیق تر این موضوع بهتر است به مفهوم ایندکس بپردازیم:

ایندکس ( index )

ایندکس به معنای اطلاعات بررسی و ثبت شده است. وقتی صحبت از ایندکس شدن توسط گوگل مطرح می‌شود به این معناست که گوگل اطلاعات و محتواهای موجود در یک صفحه را بررسی و در نتایج خود ثبت نموده است. Index توسط ربات‌ها و خزنده‌های گوگل انجام می‌شود و در صورتی که Google یک صفحه را ایندکس نکرده باشد آن صفحه در نتایج نمایش داده نخواهد شد.

پس از بروزرسانی در سال 2010 تعداد وبسایت های موجود در سطح وب جهش بزرگی کرد به گونه ای که تعداد Website ها از 2.4 میلیون به 240 میلیون رسید. قائدتا سیستم قدیمی گوگل نمی‌توانست از پس این تعداد بر بیاید.
این الگوریتم نه تنها محتواهای متنی بلکه تمامی محتواهای تصویری و ویدئویی و … را نیز شامل می‌شود.

پس از این آپدیت برخی از افراد ادعا کردن که رتبه بندی سایت آن ها دست خوش تغییراتی شده است اما گوگل این موضوع را رد کرد. با افزایش سرعت ایندکس سایت های زیادی از این فرصت استفاده کردند و توانستند رتبه خود را بهبود دهند.

سخن پایانی

الگوریتم کافئین گوگل یکی از مهم‌ترین Algorithm های گوگل است که به منظور ایندکس بهتر صفحات به کار می‌رود. درست است که گوگل کافئین به عنوان یک الگوریتم شناخته می‌شود اما نه یک آپدیت الگوریتمی است و نه یک Algorithm برای جریمه کردن وبسایت های خطا کار. بلکه یک سیستم ایندکس و خزش برای صفحات Website است.

اگر برای سئو سایت خود برای موتور جست و جوی گوگل نیاز به کمک دارید می توانید از کارشناسان اسپینوزا کمک بگیرید. تیم ما متشکل از متخصصان حرفه‌ای است که به شما کمک می‌کنند استراتژی مناسبی برای به دست آوردن رتبه بالا در Serp و جذب بیشتر ترافیک به دست آورید.