برای هر فروشگاه اینترنتی یا همان آنلاین شاپ، داشتن یک درگاه پرداخت امن و معتبر یکی از ملزومات است. این عنصر می تواند اعتماد مشتریان را جلب کرده و باعث شود تا اعتبار فروشگاه بیشتر شود. برای گرفتن یک درگاه پرداخت نیازی به مراجعه حضوری به بانک ندارید و تنها نیاز است که درخواست خود را برای شرکت های خدماتی که چنین درگاه هایی را ارائه می دهند، ارسال کنید. درگاه های پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی به دو دسته مستقیم و واسطه تقسیم می شوند که ویژگی ها و خدمات هرکدام متفاوت است.
درگاه پرداخت مستقیم چیست ؟
اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید که مجبور هستید هزینه خود را به صورت آنلاین از مشتریان خود دریافت کنید، به یک درگاه پرداخت نیاز خواهید داشت. در ابتدا بهتر است تا با انواع این درگاه ها آشنا شویم. درگاه پرداخت مستقیم به یکی از انواع درگاه های پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی گفته می شود که توسط شرکت های PSP به متقاضیان داده می شود. این شرکت ها در واقع زیر نظر انواع بانک های داخلی هستند و مستقیما از طرف این بانک ها سرویس ها و خدمات لازم را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. امروزه 12 شرکت PSP در این زمینه فعال بوده که همه آن ها مورد تائید شبکه شاپرک هستند که شما می توانید اسامی آن ها را در سایت شاپرک نیز مشاهده کنید.
نحوه دریافت درگاه پرداخت مستقیم
دریافت یک درگاه مستقیم، روندی طولانی دارد که شما به عنوان یک متقاضی، مجبور به طی کردن آن هستید. برای این کار نیاز است تا مجوزهای مختلفی مانند نماد اعتماد الکترونیکی، کد مالیاتی و … را ارائه دهید و سپس 2 تا 3 هفته کاری نیز منتظر بمانید تا با درخواستتان موافقت شده و در نهایت بتوانید درگاه خود را دریافت کنید. وجود این سختگیری ها و فیلتراسیون ها، باعث می شود تا بسیاری از کسب و کارهای نوپا، موفق به دریافت یک درگاه پرداخت مستقیم نشوند. چنین شیوه ای دارای ویژگی ها خاص و منحصر به فردی است. یکی از ویژگی های این درگاه، رایگان بودن انجام تراکنش در آن و تسویه مستقیم و آنی است.
درگاه پرداخت واسط چیست ؟
بعد از آشنایی کامل با درگاه پرداخت مستقیم، نوبت به معرفی درگاه واسط می رسد که برای افرادی مناسب است که حوصله طی کردن یک روند طولانی و انجام کاغذبازی های مختلف را ندارند. این نوع از درگاه های پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی توسط شرکت های پرداخت یار به درخواست کنندگان ارائه می شوند و هدف از ارائه آن ها نیز گسترش هرچه بیشتر پرداخت آنلاین در مشاغل اینترنتی است. شرکت های پرداخت یار در واقع به عنوان یک واسطه بین افراد متقاضی و شرکت های PSP هستند. روند گرفتن درگاه های واسط بسیار کوتاه تر و ساده تر از درگاه های مستقیم است و شما می توانید در طی 24 ساعت آن را بگیرید.
انجام تراکنش ها در نوع واسط بر خلاف درگاه مستقیم رایگان نبوده و در ازای هر تراکنش مبلغ معین و ناچیزی کسر خواهد شد. همچنین نحوه تسویه آن نیز آنی نبوده و ممکن است با چند ساعت تأخیر انجام شود. در ازای این مبلغ ناچیز و این تأخیر چندساعته، حالت واسط می تواند خدمات بسیار بیشتر و ویژه تری را نسبت به نوع مستقیم به کاربران و متقاضیان خود ارائه دهد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد.
ویژگی های درگاه اینترنتی واسط
1- عدم نیاز به مجوزهای مختلف و نماد الکترونیک
تنها چیزی که شما برای استفاده از چنین درگاهی نیاز دارید، تائید هویتتان است. در این راستا باید در درگاه اینترنتی واسطه ثبت نام کرده و مدارک شناساییتان را به صورت کامل ارسال کنید. بعد از اینکه مدارک شما تائید شد باید نام دامنه خود را نیز وارد کنید تا سپس درگاه شاپرک بر روی دامنه شما فعال شود. سایت شما نیز باید دارای شرایط خاصی باشد تا مورد تائید قرار بگیرد. بعد از تائید شدن سایت، امکان پرداخت آنلاین فراهم می شود.
2- فعال سازی در کوتاه ترین زمان ممکن
برای گرفتن یک درگاه واسط شما نیاز به اخذ مجوزهای مختلف و همچنین مراجعه به بانک و فرآیندهای طاقت فرسای این چنینی نخواهید داشت. در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد، این درگاه به راحتی و در کمتر از یک ساعت، بر روی سایت متقاضی فعال می شود.
3- پشتیبانی قوی
پشتیبانی قوی یکی از موضوعات بسیار مهم در مورد درگاه های پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی است. هر کسب و کاری باید بتواند به خوبی از مشتریان خود پشتیبانی کند تا رضایت آن ها را به دست آورد. درگاه های واسطه از کاربران خود به خوبی پشتیبانی می کنند و در زمینه های مختلف، پاسخگوی آن ها هستند.
4- صفحه درگاه پرداخت اینترنتی شخصی
ممکن است به هر دلیلی شما برای ارائه خدمات یا فروش محصولاتتان یک سایت شخصی نداشته باشید و فعالیتتان در این زمینه محدود به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام باشد. در چنینی حالتی با در اختیار داشتن درگاه های واسط، می توانید یک صفحه پرداخت شخصی برای خود داشته باشید تا از این طریق هزینه برای شما واریز شود.
بهترین درگاه های پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی
بعد از آشنایی با انواع مختلف درگاه ها و ویژگی های آن ها، نوبت به معرفی چند نمونه از شرکت های ارائه دهنده بهترین درگاه های پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی می رسد که شما می توانید از بین آن ها انتخاب کنید.
زرین پال
زرین پال اولین درگاه پرداخت است که در این زمینه شروع به فعالیت کرد. یکی از امکانات بسیار ویژه این برند ارائه زرین کارت است که شما می توانید از آن مانند یک کارت عابر بانک استفاده کنید. در روزهای سه شنبه، درخواست وجه شما از زرین پال به صورت کاملا رایگان انجام می شود.
زیبال
این پرداخت یار از سال 1396 فعالیت خود را شروع کرده و توانسته در مدت زمان کوتاهی، پیشرفت بسیار چشمگیری داشته باشد. درگاه پرداخت این شرکت کاملا تضمین شده و بدون قطعی است. از قابلیت های این پرداخت یار می توان به امکان تقسیم و واریز شدن مبالغ دریافتی به چند حساب اشاره کرد.
پی دات آی آر
یکی دیگر از درگاه های پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی، پی دات آی آر است که شما می توانید از خدمات ویژه آن بهره ببرید. این سایت متعلق به مجموعه سامان کیش است. از ویژگی های Pay.ir می توان به امکان ساخت کیف پول اشاره کرد که باعث می شود بتوانید بهتر از قبل به مدیریت حساب خود بپردازید.
بیت پی
یکی از محبوب ترین درگاه های پرداخت، بیت پی است. این درگاه، سریع ترین ارائه دهنده خدمات از نظر تسویه حساب در میان هم نوعان خود است. پشتیبانی این درگاه 24 ساعته بوده و حتی در ایام تعطیلات نیز بهترین خدمات و پشتیبانی را به کاربران خود می رسانند.
نکست پی
این درگاه جدید بوده و مدت زیادی از شروع فعالیت آن نمی گذرد. اما علی رغم نوپا بودن، توانسته محبوبیت بسیار زیادی را در این مدت زمان کوتاه به دست آورد. از ویژگی های این برند می توان به ارائه خدمات به صورت رایگان و بدون کارمزد تا 45 روز اشاره کرد. بعد از سپری شدن 45 روز، این درگاه تازه شروع به دریافت کارمزد می کند.
سخن پایانی
امروزه و در دنیای تکنولوژی و اینترنت، اغلب مشاغل و فروشگاه ها، به صورت اینترنتی و آنلاین به فعالیت خود ادامه می دهند. همچنین بسیاری از مردم نیز تمایل دارند به جای خرید حضوری، انواع لوازم موردنیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. در این حالت این فروشگاه های اینترنتی، نیاز به یک درگاه پرداخت آنلاین دارند تا مشتریان بتوانند از این طریق، اقدام به پرداخت هزینه کنند. درگاه های پرداخت برای فروشگاه های اینترنتی در دو حالت مستقیم و واسط وجود داشته که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند.