گرفتن بک لینک، یکی از مهمترین بخش‌های استراتژی سئو سایت است که با هدف بهبود رتبه در صفحه نتایج گوگل و در نتیجه افزایش نرخ کلیک و ترافیک سایت انجام می‌شود. لینک سازی خارجی، مدیریت و تجزیه و تحلیل بک لینک‌ها، یکی از مهم‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و استراتژی سئو است. در طی سال‌های گذشته اهمیت بک لینک‌ها به طور نامحسوس بیش از پیش شده و در حال حاضر به عنوان سنگ بنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو و یکی از عوامل مهم در رتبه‌بندی سایت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

بک لینک (backlink) به لینک‌هایی گفته می‌شود که از وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شوند. نام دیگر بک لینک، لینک‌های ورودی (inbound link) است؛ زیرا نشان دهنده ترافیک ورودی به وب‌سایت شما از سایت‌های دیگر است. باید گفت که کیفیت و کمیت بک لینک‌های وب‌سایت شما، تأثیر مستقیمی در رتبه و جایگاه سایت در موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ دارد. اما چگونه بک لینک بگیریم؟ بک لینک خوب یا بد چه ویژگی‌هایی دارد؟ اهمیت ساخت بک لینک چیست؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید و به طور کلی نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص انواع بک لینک و نحوه ساخت آن‌ها دارید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

بک لینک چیست؟

یک لینک به لینک یا پیوندی گفته می‌شود که در یک دامنه متفاوت از سایت شما ایجاد شده و کاربران را به سایت شما هدایت می‌کند. نمونه ملموس بک لینک در دنیای واقعی، تعریف کردن از دیگران است؛ زمانی که یک وب‌سایت یا وبلاگ، کاربران را به سایت شما هدایت می‌کند به نوعی از شما تعریف کرده و محتوا و عملکرد سایت شما را تأیید می‌کند. گرچه گوگل به طور رسمی کیفیت و کمیت بک لینک‌ها را به عنوان یکی از عوامل رتبه‌بندی اعلام نکرده است اما واقعیت این است که گوگل صفحات را بر اساس ارتباط و تعداد لینک آن‌ها یا امتیاز E-A-T رتبه‌بندی می‌کند.

هدف گوگل همیشه جلب رضایت کاربران بوده و هست؛ به همین خاطر هنگام تعیین رتبه یک وب‌سایت به نظر دیگران در مورد محتوا و عملکرد آن اهمیت زیادی می‌دهد. یکی از روش‌های تعیین ارزش محتوای یک وب‌سایت، تعداد لینک‌های خارجی یا همان بک لینک‌های آن است.

به عنوان مثال، اگر نرخ به‌اشتراک‌گذاری محتوای وب‌سایت شما بالا باشد، کارشناسان گوگل این نرخ را نشان‌دهنده‌‌ی ارزش بالای محتوای شما در نظر می‌گیرند. بنابراین اگر قصد دارید جایگاه وب‌سایت خود در صفحه نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشید، بهتر است در کنار تکنیک‌های مختلف بازاریابی محتوا، به دنبال روش‌های طبیعی، جهت ساخت بک لینک باشید.

عوامل تأثیرگذار در ارزش بک لینک چیست؟

قبل از آن‌که به معرفی انواع بک لینک پرداخته و هریک از آن‌ها را در سه دسته مختلف بهترین، خوب و بد قرار دهیم، بهتر است که با عوامل تعیین کننده میزان ارزش بک لینک آشنا شوید. به طور کلی 4 عامل اصلی که بر ارزش یک لینک خارجی تأثیر می‌گذارد، عبارتند از:

عوامل تاثیرگذار در ارزش بک لینک

1. اعتبار دامنه و صفحه سایت مبدأ

آتوریتی سایت مبدأ، اصلی‌ترین عامل تأثیرگذار در ارزش یک بک لینک است. هرچه که وب‌سایت مبدأ، اعتبار دامنه بیشتری داشته باشد، سیگنال بهتری برای گوگل و سایر موتورهای جستجوگر ارسال می‌کند. برای تعیین اعتبار دامنه یک سایت، می‌توانید از انواع ابزارهای سئو رایگان و غیر رایگان، مانند ابزار ماز، الکسا و ahrefs استفاده کنید. گرچه نتایج حاصل از این ابزارها یک معیار تقریبی هستند اما در حال کلی هرچه بالاتر بوده و به 100 نزدیک‌تر باشند، یعنی آتوریتی سایت بهتر است.

2. وضعیت لینک خارجی (Do Follow یا No Follow)

زمانی که از یک سایت خارجی بک لینک می‌گیرید، وضعیت لینک گرفته شده در کد HTML سایت مبدأ می‌تواند Do Follow یا No Follow باشد. در حالت کلی، ارزش لینک‌های Do Follow از نوفالو بیشتر است اما این موضوع به معنای بی ارزشی لینک‌های نوفالو نیست.

لینک‌های Do Follow به خزنده‌های موتورهای جستجو اجازه انتقال اعتبار به سایت مبدأ را داده و در نتیجه برای سئو سایت مبدأ بهتر هستند؛ بنابراین می‌توان گفت که لینک‌های Do Follow هم برای افزایش ترافیک سایت و هم بهبود سئو سایت مناسب هستند. گرچه لینک‌های نوفالو مانع از انتقال اعتبار سایت مبدأ به مقصد می‌شوند اما همچنان در افزایش ترافیک ورودی سایت شما مؤثر هستند. برخی از معروف‌ترین سایت‌های خارجی با بک لینک نوفالو عبارتند از:

  • Quora
  • YouTube
  • Wikipedia
  • Reddit
  • Twitch
  • Medium

چگونه متوجه شوم که یک لینک، فالو است یا نوفالو؟

همانطور که می‌دانید لینک‌ها به دو صورت لینک فالو

و نوفالو وجود دارد و روش‌های مختلفی برای بررسی وضعیت و نوع یک لینک وجود دارد تا متوجه شویم که یک لینک فالو یا نوفالو است. در ادامه ما سه روش، یعنی استفاده از کد HTML، افزونه کروم و ابزارهای تحلیل سئو را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم:

  • بررسی کد HTML: اگر می‌دانید که بک لینک در کدام بخش از صفحه قرار گرفته و مجبور به چک کردن چندین لینک نیستید، می‌توانید با مراجعه به کد HTML وب‌سایت، وضعیت لینک را مشاهده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی لینک راست کلیک کرده و “Inspect” یا “Inspect element” را انتخاب کنید (بسته به مرورگر ممکن است متفاوت باشد) یا “Ctrl+Shift+I” را در Chrome فشار دهید. سپس در صفحه‌ای که نمایش داده می‌شود، دنبال عبارت rel=”nofollow” باشید. اگر این کد را پیدا نکردید، نوع لینک Do Follow است.
  • افزونه‌های SEO (مناسب برای لینک‌های خروجی سایت): برای شناسایی وضعیت لینک‌های صفحات مختلف وب، می‌توانید از افزونه‌های مختلف مرورگر استفاده کنید. به عنوان مثال، در افزونه SEO Mangools ، می‌توانید به سرعت وضعیت همه پیوندهای خروجی از یک صفحه خاص را بررسی کنید. برای انجام این کار به به برگه “On-page SEO” رفته و روی لینک‌های خروجی کلیک کنید. علاوه بر این افزونه، می‌توانید از افزونه کروم NoFollow Simple استفاده کنید.
  • ابزارهای تحلیل بک لینک (مناسب برای لینک‌های ورودی سایت): برای تجزیه و تحلیل لینک‌های ورودی یک سایت، می‌توانید از ابزارهای تحلیل بک لینک مانند LinkMiner یا ahrefs استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آدرس سایت مد نظرتان را وارد کرده و لینک‌های فالو یا نوفالو ورودی آن را مشاهده کنید.

3. جایگاه لینک در سایت

جایگاه لینک در وب‌سایت مبدأ، در میزان ارزش آن تأثیرگذار است. لینک‌هایی که در صفحات اصلی یا منوی سایت قرار می‌گیرند، نسبت به لینک‌هایی که در فوتر یا سایدبار قرار می‌گیرند، ارزش بیشتری دارند. بنابراین اگر قصد خرید بک لینک دارید، حتما به جایگاه لینکتان در سایت مبدأ دقت کنید.

4. انکر تکست بک لینک

به همراه متنی که در همسایگی لینک قرار می‌گیرند، در تعیین میزان کیفیت بک لینک اهمیت زیادی دارند. بهتر است متناسب با استراتژی سئوی سایتتان یکی از انواع انکر تکست‌ها را انتخاب کرده و آن را در دل متنی مرتبط با همان کلمات، قرار دهید.

بهترین انواع بک لینک کدامند؟

حال که با عوامل تأثیرگذار در ارزش و کیفیت بک لینک آشنا شدید، نوبت به معرفی بهترین بک لینک‌ها می‌رسد. سعی کنید از انواع لینک‌های خارجی که در ادامه معرفی می‌کنیم در استراتژی سئو خود استفاده کرده تا در دراز مدت شاهد نتایج مثبت آن در وضعیت سئوی سایتتان باشید.

بهترین انواع بک لینک

1. بک لینک Editorial

بهترین نوع بک لینک، بدون شک بک لینک Editorial است. در این مدل، وب‌سایت مبدأ قسمتی از یکی از محتواهای سایت شما را در سایت خود ذکر کرده و از آن به وب‌سایت شما لینک می‌دهد. متنی که برای انتشار در سایت مبدأ انتخاب می‌شود، ممکن است شامل هریک از موارد زیر باشد:

  • از محتوای وب سایت شما به عنوان منبع اطلاعات استفاده کند.
  • به وب‌سایت شما به عنوان منبع اطلاعات بیشتر اشاره کند.
  • از یکی از اینفوگرافیک‌های وب‌سایت شما استفاده کند.
  • مصاحبه‌ای با یکی از اعضای مجموعه یا دست‌اندرکاران وب‌سایت شما باشد.

نحوه ساخت بک لینک Editorial

احتمالا بعد از معرفی این نوع لینک برای شما این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان بک لینک Editorial گرفت؟ در ادامه نکات لازم برای دریافت این نوع لینک را خواهیم گفت:

  • استراتژی بازاریابی محتوای خوبی داشته باشید.
  • محتوای باکیفیت و همیشه سبز به عنوان منبع اصلی ایجاد کنید.
  • محتوایی منتشر کنید که وب‌سایت و نام تجاری شما را به عنوان یک رهبر پیشرو در صنعت شما نشان دهد تا سایت‌های دیگر بخواهند از شما به عنوان منبع استفاده کرده یا مصاحبه کنند.

2. بک لینک گرفتن از طریق پست مهمان

نوشتن پست مهمان و انتشار آن در وب‌سایت‌های مختلف، یکی از روش‌های ساخت بک لینک ارزشمند است. بسیاری از سایت‌های پذیرنده پست مهمان، اجازه قرار دادن حداقل یک لینک در محتوا را به شما می‌دهند.

3. بک لینک های پروفایلی تجاری

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید یا قصد توسعه برند شخصیتان را دارید، بدون شک باید در انواع شبکه‌های اجتماعی و برخی از سایت‌های به خصوص یک حساب کاربری داشته باشید. شما می‌توانید در بسیاری از شبکه‌ها و رسانه‌ها، لینک وب‌سایت خود را قرار دهید.

نحوه ساخت بک لینک پروفایلی تجاری

برای انجام این کار شما باید در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند Yelp، لینکدین، Foursquare، توییتر، اینستاگرام و … یک حساب کاربری ایجاد کرده و لینک وب‌سایتتان را در آنها قرار دهید.

4. بک لینک وبینار

ایجاد یک منبع ارزشمند در سایت شما اغلب سایت‌های دیگر را به لینک دادن به آن تشویق می‌کند. یکی از بهترین انواع محتوا که شانس بک لینک گرفتن رایگان برای وب‌سایت شما را بالا می‌برد، برگزاری وبینار است. معمولاً سایت‌هایی که مسئولیت برگزاری وبینار را به عهده دارند، به سایت شما هم لینک می‌دهند، این مسئله هم موجب افزایش آگاهی از برند شما شده و هم ترافیک و سئوی سایتتان را بهبود می‌بخشد.

نحوه گرفتن بک لینک وبینار

بعد از برگزاری وبینار در هریک از رسانه‌های مختلف، فیلم ضبط شده آن را در سایت خود قرار دهید. بعد از آن از طریق تبلیغ کردن همان صفحه وبینار و یا انتشار محتوای مهمان در خصوص آن در سایت‌های مختلف، افراد را از وجود این محتوا مطلع کرده و به بازنشر آن تشویق کنید.

5. بک لینک گرفتن از طریق توسعه ابزار

اگر دانش خوبی در زمینه برنامه نویسی دارید، می‌توانید با ارائه یک ابزار یا نرم افزار کاربردی رایگان یا غیر رایگان، بک لینک بگیرید. گرچه استفاده از این روش برای تمامی وب‌سایت‌ها ممکن نیست اما تقریباً می‌توان گفت یک راه حل همیشگی و عالی برای بهبود رتبه سایت است. به عنوان مثال ابزارهای سئو الکسا، ahrefs و … را در نظر بگیرید که در تمامی وب‌سایت‌های حوزه سئو، حداقل یک بار به آنها لینک داده شده است!

معرفی چند نمونه بک لینک خوب

در ادامه به معرفی انواع دیگری از بک لینک می‌پردازیم که به اندازه بک لینک‌های معرفی شده در بخش قبل عالی نیستند اما همچنان تأثیر خوبی در بهبود سئوی سایت شما خواهند داشت:

بک لینک بیوی پست مهمان

در بخش قبل گفتیم که پست مهمان یکی از بهترین روش‌های ساخت بک لینک است اما گاهی اوقات وب‌سایت پذیرنده پست مهمان اجازه قرار دادن لینک داخل محتوا را به شما نمی‌دهد. در این شرایط معمولاً می‌توانید لینک وب‌سایت خود را در بخش بیوی نویسنده قرار دهید. لینک‌هایی که در قسمت بیوگرافی قرار می‌گیرند، به اندازه لینک‌های داخل متن ارزشمند نیستند اما بی‌تأثیر هم نیستند.

هرآنچه که باید در مورد لینک‌های Nofollow بدانید

بک لینک کامنتی

معمولاً در بخش نظرات وب‌سایت‌ها می‌توانید یک لینک هم قرار دهید. اسپمرها معمولاً از این مدل بک لینک سوءاستفاده کرده و از آن به عنوان روشی جهت سئو منفی استفاده می‌کنند اما اگر نظری که در سایت ثبت می‌کنید هم برای وب‌سایت مبدأ و هم مقصد ارزشمند باشد، قطعاً صاحب سایت لینک و نظر شما را در سایت منتشر خواهد کرد. برای بک لینک گرفتن از این طریق، به دنبال سایت‌های مشابه با صنعت خود باشید و در مورد مطالب آنها نظراتی مثبت و سازنده بنویسید.

بدترین انواع بک لینک کدامند؟

از آنجا که ساخت بک لینک‌های با کیفیت، بخش مهمی از استراتژی سئو است و در سال‌های اخیر به عنوان یک فاکتور رقابتی در نظر گرفته می‌شود؛ نمی‌توان انتظار داشت که تأثیر تمام بک لینک‌ها به یک اندازه باشد. در ادامه به بک لینک‌هایی اشاره می‌کنیم که یا هیچ ارزشی نداشته و یا بدتر، روی سئوی سایت شما تأثیر منفی می‌گذارند.

بدترین انواع بک لینک

1. بک لینک های پولی

یکی از روش‌های ساده ساخت بک لینک، خرید بک لینک از وب‌سایت‌های مختلف است. گرچه پیش‌ از این گفتیم که گوگل در خصوص اینکه کیفیت و تعداد بک لینک‌ها یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی هست یا نه صحبتی نکرده اما صراحتاً اعلام کرده است که خرید بک لینک نه تنها تأثیر منفی دارد، بلکه گاهی موجب جریمه یا پنالتی گوگل می‌شود.

2. بک لینک در سایت های اسپم

وب‌سایت‌های اسپم زیادی وجود دارند که می‌توانید به صورت رایگان در آن‌ها بک لینک ایجاد کنید اما از آنجایی‌که هیچ ارزانی بی حکمت نیست، اسپم یا غیر مرتبط بودن موضوع این سایت‌ها با موضوع سایت شما، قطعاً گوگل را متوجه غیر طبیعی بودن بک لینک‌های ایجاد شده خواهد کرد.

3. بک لینک در فروم ها

اگر تنها برای بک لینک گرفتن عضو ده‌ها فروم مختلف شده‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر آن‌ها را ترک کنید. هدف از فعالیت در فروم‌ها، پاسخ به سؤال کاربران و کمک به آن‌ها است، نه تبلیغات. اگر قصد دارید از فروم‌ها برای معرفی برند و کسب‌وکارتان استفاده کنید، بهتر است که همراه با ارائه یک پاسخ ارزشمند به مخاطب، لینک مرتبط با موضوع مطرح شده در سایت خودتان را هم قرار دهید.

چه مواردی قبل از گرفتن بک لینک باید بررسی شوند؟

گرچه ساخت بک لینک به رشد رتبه و افزایش ترافیک سایت شما کمک شایانی می‌کند اما همه آن چیزی نیست که برای برتر بودن به آن نیاز دارید. قبل از اینکه برای ساخت بک لینک از طریق روش‌های گفته شده اقدام کنید، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما از نظر سئو داخلی و سئو تکنیکال وضعیت خوبی دارد. برخی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از ساخت بک لینک باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

1. چک کردن وضعیت بک لینک های فعلی

در حال حاضر چند بک لینک دارید؟ کدام وب‌سایت‌ها به شما لینک داده‌اند؟ آیا این سایت‌ها معتبر و مرتبط با صنعت شما هستند؟ لینک داده شده از نوع فالو هست یا نوفالو؟ اعتبار دامنه و صفحه‌ای که به شما لینک داده چطور است؟ برای بررسی وضعیت بک لینک‌های فعلی، می‌توانید از یکی از ابزارهای تحلیلی یک لینک یا گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.

2. بررسی وضعیت پیوندهای خروجی وب سایت

اگر از وب‌سایت خودتان به سایت دیگری لینک داده‌اید، مطمئن شوید که لینک‌ها هنوز کار می‌کنند. اگر بازدیدکننده سایت شما، روی لینک کلیک کرده و به یک لینک از کار افتاده یا وب‌سایت غیر مرتبطی هدایت شود، به اعتبار وب‌سایت شما آسیب جدی وارد خواهد شد. با استفاده از ابزارهای SEO مانند Screaming Frog SEO Spider و Siteliner می‌توانید لینک‌های شکسته را بدون نیاز به کلیک روی تک‌تک آن‌ها، پیدا کنید.

3. حذف لینک های شکسته سایت (خطای 404)

یکی دیگر از کارهایی که قبل از ساخت بک لینک باید انجام دهید، رفع خطای 404 در سایت است. صفحاتی که خطای 404 می‌دهند را می‌توانید با استفاده از ری دایرکت 301 به یک آدرس جدید هدایت کنید. برای شناسایی لینک‌های شکسته می‌توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک استفاده کنید.

4. جلوگیری از ایجاد زنجیره ری دایرکت ها

ری دایرکت 301 یا 302 یکی از روش‌های بهبود تجربه کاربری است؛ البته اگر موجب ایجاد یک حلقه یا زنجیره در سایت شما نشود! زنجیره ری دایرکت‌ها زمانی ایجاد می‌شود که کاربر بعد از هدایت به یک صفحه، چندین بار به چند صفحه دیگر هدایت می‌شود. در صورتی که برای یک صفحه با زنجیره ری دایرکت‌ها بک لینک بگیرید، هیچ ارزشی برای شما نخواهد داشت.

5. بهبود سرعت بارگذاری صفحات سایت

این روزها افراد حوصله و زمان اضافی برای منتظر ماندن جهت باز شدن یک صفحه سایت را ندارند! اگر سرعت بارگذاری یا لود صفحات سایت شما پایین باشد، قطعاً کاربر بی‌درنگ سایت شما را ترک می‌کند؛ به خصوص کاربران موبایل. قبل از ایجاد بک لینک مطمئن شوید که محتوای سایت شما در دستگاه‌های مختلف به درستی و با سرعت مناسب به کاربر نمایش داده می‌شود.

6. حذف محتواهای تکراری

صفحات با محتوای تکراری را از سایت خود حذف کنید. خزنده‌های گوگل در مواجه با چنین صفحاتی نمی‌دانند که کدام صفحه اصلی است و کدام یک از صفحات باید رتبه بگیرید.

7. رفع مشکلات تگ کنونیکال

استفاده از تگ کنونیکال گرچه بین سئوکاران بسیار رایج است اما در اغلب موارد به اشتباه از آن استفاده می‌شود. از تگ کنونیکال برای صفحه‌ای استفاده می‌شود که در بین چندین صفحه، به عنوان صفحه اصلی شناخته می‌شود. به عنوان مثال سه آدرس زیر را در نظر بگیرید:

  • acmewidgets.com
  • acmewidgets.com/home.html
  • com/

گرچه در نگاه اول هر سه آدرس به یک صفحه اشاره می‌کنند اما در واقع فقط یکی از آن‌‌ها آدرس اصلی است که باید در اختیار کاربر قرار بگیرید.

بهترین سایت های خارجی برای ساخت بک لینک رایگان

بعد از تمام چیزهایی که تاکنون یاد گرفتید، نوبت به ساخت بک لینک رایگان در بهترین سایت‌های خارجی می‌رسد. برای ساخت بک لینک رایگان و فالو، می‌توانید از هریک از سایت‌های معرفی شده مرتبط با موضوع کسب‌وکار خودتان استفاده کنید:

  • سایت‌های بک لینک پروفایلی و فالو: Zintro ،GoodFirms ،Self Growth ،G2 ،Index
  • سایت‌های محتوای لیستینگ برای ساخت بک لینک فالو: AllTop ،me ،Refind ،PRLog ،Flip Board
  • سایت‌های گالری عکس برای ساخت بک لینک فالو: Pexels ،Unsplash ،500px ،Behance
  • سایت معرفی محصول با بک لینک فالو: Product hunt
  • سایت‌های نظردهی با یک لینک فالو: Clutch ،IT Central Station ،Crowd Reviews ،Trustpilot
  • سایت‌های عمومی برای ایجاد بک لینک: Google my business ،Yelp ،ThumbTack ،Map Quest
  • سایت‌های مارکت پلیس برای ایجاد بک لینک فالو: Creative Market ،VECTEEZY
  • شبکه‌های اجتماعی با بک لینک فالو: Coub ،Minds ،Myspace، Houzz ،AP Sense، Meetup، Plurk
  • سایت‌های انتشار ویدئو برای بک لینک فالو: Kickstarter ،IndeGoGo ،WeMakeIt

مهمترین نکاتی که هنگام ساخت بک لینک باید در نظر داشته باشید:

حال که با انواع سایت برای ایجاد بک لینک رایگان آشنا شدید، احتمالاً می‌خواهید به سرعت مشغول به کار شوید اما بهتر است کمی صبوری کرده و مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را مطالعه کنید. با رعایت موارد گفته شده، از هزینه مالی و زمانی که برای انجام این کار صرف می‌کنید، قطعاً نتیجه بهتری خواهید گرفت.

  1. ارتباط موضوعی: برای افزایش اثربخشی بک لینک، باید لینک سایتتان را در وب‌سایت‌هایی که به نوعی با موضوع کسب‌وکار شما مرتبط هستند، منتشر کنید. به عنوان مثال، لینک یک وب سایت فروش آهن را در سایت‌های پزشکی قرار ندهید!
  2. تعداد لینک‌های خروجی سایت: سایت‌های خبرگزاری آتوریتی بالایی داشته و معمولاً اولین انتخاب افراد برای ایجاد بک لینک هستند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد انتشار رپورتاژ در سایت‌های خبری و ایجاد بک لینک از این طریق را دارید؛ بهتر است قبل از هر چیز یک رقابت سنجی در سایت مد نظرتان انجام دهید. اگر رقبای شما، قبلاً با انکر تکست‌های مد نظر شما در این وب سایت تعداد زیادی بک لینک گرفته‌اند، بهتر است یا سایت را عوض کنید یا انکر تکست مد نظرتان را!
  3. وضعیت ایندکس صفحه: مطمئن شوید که صفحه بک لینک شما ایندکس شده و تگ noindex نداشته باشد. در این صورت بک لینک ساخته شده هیچ‌گاه توسط خزنده‌های گوگل بررسی نشده و در نتیجه ارزشی برای سایت شما ندارد.
  4. انکر تکست و لحن محتوا: به طور معمول لینک‌هایی که داخل یک متن مرتبط با موضوع لینک قرار گرفتند، اثربخشی بیشتری دارند. اگر قصد دارید از طریق فعالیت در فروم‌ها یا کامنت گذاشتن در سایت‌های مرتبط، بک لینک بگیرید؛ سعی کنید لینک را داخل یک پاراگراف متن قرار دهید. حتی اگر وب سایت مد نظرتان اجازه گذاشتن لینک نمی‌داد، نام برندتان را همراه با کلمات کلیدی کسب‌وکارتان بیاورید. البته تمام این تکنیک‌ها باید طبیعی استفاده شده و جنبه تبلیغاتی نداشته باشند.

ساخت بک لینک؛ درست یا غلط؟

یکی از روش‌های ساده‌ برای ساخت بک لینک، خرید طرح‌های مختلف لینک‌سازی در سایت‌های مختلف است؛ به عنوان مثال خرید بک لینک ساید بار. گرچه در نگاه اول این‌طور به نظر می‌رسد که با خرید بک لینک ساید بار، کاربر در تمام صفحات سایت لینک سایت شما را مشاهده کرده و نرخ کلیک و در نهایت ترافیک ورودی سایت شما افزایش خواهد یافت؛ اما در واقع این‌طور نیست!

اهمیت ارتباط موضوعی صفحه‌ای که از آن بک لینک می‌گیرید را با سایت خودتان به هیچ عنوان فراموش نکرده و دست کم نگیرید. با توجه به این‌که سایدبار در تمام صفحات سایت نمایش داده می‌شود، احتمالاً در بسیاری از صفحات سایت ارتباط موضوعی با کسب‌وکار شما نداشته باشد. گوگل هم در سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته و ارزش لینک‌های سایدبار را بسیار کم کرده است؛ بنابراین خرید بک لینک توصیه نمی‌شود!

در این مطلب در ابتدا به سؤال “بک لینک چیست؟” پاسخ دادیم و از اهمیت آن در بهبود سئوی سایت صحبت کردیم. بعد از آن عوامل تأثیرگذار در کیفیت بک لینک را معرفی کردیم تا با در نظر داشتن آن‌ها، لینک‌های خارجی با کیفیتی بسازید. به طور کلی بک لینک‌هایی که در دل یک متن مرتبط با متن لینک ایجاد می‌شوند، تأثیرگذاری بیشتری نسبت به لینک‌های پروفایلی دارند. تجربه شما از ساخت بک لینک چیست؟ شما چه وب‌سایت‌های دیگری را در لیست معرفی شده ما قرار می‌دهید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.